Ilmiöiden luoja jättää Jukurit ja siirtyy rakentamaan jalkapallobuumia Seinäjoelle – "Nyt tuli seuraava iso haaste"

Ennen Jukureita Jypissä, JJK:ssa, SM-liigassa sekä Rauman Lukossa työskennelleen Joni Vesalaisen tehtävänä on hilata SJK:n katsojakeskiarvo 5000:een katsojaan.

urheilu
Joni Vesalainen tekee tunnetuksi Jukureita ja Mikkeliä.
Petri Vironen

Mikkelin Jukureiden myynti- ja markkinointijohtajana vajaat kaksi vuotta toiminut Joni Vesalainen siirtyy vuodenvaihteen jälkeen Seinäjoen Jalkapallokerhon palvelukseen.

– Nyt tuli seuraava iso haaste suomalaisen jalkapallon parissa Seinäjoella. Siellä on isot tavoitteet nousta Skandinavian huippuseuraksi, ja minun tehtävä on mennä sinne luomaan yhteisöllisyyttä, toteaa loppiaisen jälkeen SJK:n palvelukseen siirtyvä Vesalainen.

– Jos joku minut jonnekin oikeasti haluaa, ja koen että minua tarvitaan, niin minut saa aika helposti syttymään. Nyt se on sitten Seinäjoki.

Minut saa aika helposti syttymään.

Joni Vesalainen

Erityistä sytykettä Vesalaisen innostukselle antavat Seinäjoelle rakennetut jalkapallopuitteet. Kesäkuussa 2016 avatun uuden katetun stadionin katsojakapasiteetti on lähes 6000 katsojaa. SJK:n tavoite on nostaa ottelukohtainen katsojakeskiarvo nykyisestä noin 3000:sta katsojasta kolmessa vuodessa 5000:een.

– Siinä on tosi kova työ, mutta kun kävin Seinäjoella, niin silmät aukenivat. Stadion, miljöö ja puitteet ovat sellaiset, että tuntui menevänsä jonnekin muualle kuin Suomeen ja Veikkausliigaan. Nyt ei ole enää olosuhteista kiinni ja silloin kun puitteet on tuollaiset, niin homma lähtee eteenpäin.

– Luotan siihen, että vaikka Suomen maajoukkue ei lähivuosina etenisikään arvokisoihin, niin seurajoukkue voi pelata Euroopassa säännöllisesti, pärjätä siellä kohtuullisesti ja olla sitä kautta kiinnostava.

Mikkeliin oli hieno tulla ja täällä on ollut hienot kaksi vuotta

Joni Vesalainen

Mikkeliin Vesalainen tuli tammikuussa 2016 tehtävänään ilmiön rakentaminen Jukureiden ympärille. Ensimmäisellä liigakaudellaan Jukureiden katsojakeskiarvo oli 3804 katsojaa hallissa, johon mahtuu 4200 katsojaa.

– Mikkelissä me tehtiin viime kaudella Suomen ennätys. Meillä oli 11 kertaa sali täynnä, eikä siihen ole kukaan muu pystynyt. Vaikka nyt on pieni suvantovaihe meneillään, niin katsotaan parin kuukauden kuluttua, kuinka hallissa on taas ahdasta. Mikkeliin oli hieno tulla ja täällä on ollut hienot kaksi vuotta, mutta nyt mennään kohti Pohjanmaata.

Vuodesta 1996 lähtien urheilumarkkinoinnin tehtävissä toiminut Vesalainen on aiemmin työskennellyt mm. Jypissä, JJK:ssa, SM-liigassa sekä Rauman Lukossa.