Kuva lokakuun vallankumouksesta on yksi historian suuria huijauksia

Neuvostoliiton alkusysäyksestä, lokakuun vallankumouksesta, on kulunut tasan sata vuotta. Tapahtumat Pietarissa etenevät suhteellisen rauhallisesti, mutta elokuvassa päivä muuttui hyvinkin dramaattiseksi.

Sergei Eisenstein
Kohtaus Lokakuu-elokuvasta.
Rex / All Over Press

Kun Venäjän vallankumouksen avainhetket olivat sata vuotta sitten käsillä, kukaan ei ymmärtänyt kuvata tapahtumaa. Trotskin ja Leninin johtamat joukot kaappasivat vallan melko huomaamattomasti, eikä tapahtumaan liittynyt suurta dramatiikkaa. Tämäkös harmitti myöhempiä neuvostojohtajia.

Onneksi oli elokuva. Sergei Eisensteiniltä tilattiin elokuva, joka näyttäisi vallankumouksen vauhdikkaana tapahtumasarjana, ja jossa kansanjoukot lopulta valtaavat Talvipalatsin. Pikkuhiljaa fiktiivinen elokuva muuttui uutisdokumentiksi.

– Neuvostojohto alkoi käyttää Talvipalatsin valtauskohtausta aitona dokumenttina tapahtuneesta. Aika moni myös uskoi näkemäänsä, vaikka kyseessä siis oli kymmenen vuotta myöhemmin kuvattu pätkä elokuvaa, kertoo neuvostoliittolaisen elokuvan asiantuntija Velipekka Makkonen. Elokuvan valtauskohtauksesta otettu valokuva on tämän jutun pääkuvana.

Jussi Koivunoro / Yle
Velipekka Makkonen tuntee varhaisen neuvostoelokuvan.Jussi Koivunoro / Yle

"Elokuva on taidemuodoista tärkein"

Elokuva oli alusta asti vallankumousjohdon suojeluksessa. Leninin sanomaksi on pistetty lausahdus "elokuva on taidemuodoista tärkein".

– Vuonna 1917 harva Venäjällä osasi lukea. Lenin ja kumppanit tajusivat, että elokuva oli kirjoitettua sanaa paljon tehokkaampi sanoman välittäjä, Makkonen selittää.

Elokuvaa siis hyödynnettiin propagandan välineenä. Parikymmentä vuotta myöhemmin sama oivallettiin myös Saksassa. Elokuvahulluus yhdisti Hitleriä ja Stalinia.

– Stalin katseli yöt läpeensä amerikkalaisia lännenelokuvia omassa elokuvateatterissaan. Hänen toinen suosikkinsa olivat musikaalit, jollaisia hän toivoi myös neuvostoliittolaisilta elokuvantekijöiltä.

Neuvostoliitto perustettiin vallankumouksen jälkeen virallisesti vasta myöhemmin, vuonna 1922. Stalin katsoi kaikki Neuvostoliitossa tuotetut elokuvat ja antoi niistä lausuntonsa: kelpaa tai ei kelpaa. Stalin sotkeutui myös Eisensteinin Lokakuu-elokuvan sisältöön.

Sergei Eisenstein
Sergei Eisenstein on elokuvahistorian arvostetuimpia ohjaajia.Jerry Tavin / Everett Collection / All Over Press

Rahasta ei ollut pulaa, kun kuvattiin vallankumousta

Lokakuun vallankumousta on kuvattu useassa neuvostoelokuvassa. Sergei Eisensteinin Lokakuu (1928) on elokuvista tunnetuin.

Panssarilaiva Potemkin -elokuva oli tehnyt Eisensteinistä tunnetun myös lännessä. Häntä pidettiin elokuvan uutena nerona.

– Neuvostoliitossa palvonta ei ollut ehkä aivan yhtä varauksetonta, mutta sen verran häntä arvostettiin, että häneltä tilattiin elokuva vallankumouksen 10-vuotisjuhliin, Makkonen selittää.

Resurssit elokuvan tekoon olivat käytännössä rajattomat. Se näkyy. Lokakuu on täynnä valtavia joukkokohtauksia. Neva-joen sillat nousevat ja laskevat ohjaajan komentojen tahtiin. Talvipalatsin ja muiden autenttisten kohteiden ovet avautuivat filmiryhmälle.

Lokakuu-elokuvassa nähdään myös yksi ensimmäisistä fiktiivisistä Lenin-hahmoista.

– Leniniä esittää Vasili Nikandrov -niminen työläismies. Eisenstein ei käyttänyt elokuvassa lainkaan ammattinäyttelijöitä. Nikandrovkin poimittiin rooliinsa kadulta.

Eisenstein ei tarvinnut ammattinäyttelijöitä, sillä elokuvassa ei ole näytelmällisiä kohtauksia. Pääosassa ovat massat, eivät yksittäiset henkilöt.

– Leninkin esiintyy enemmän ikonikuvana kuin oikeana ihmisenä, Makkonen arvioi.

Kohtaus Lokakuu-elokuvasta.
Lokakuu-elokuvassa Leniniä esittää Vasili Nikandrov -niminen työläinen.Everett Collection / All Over Press

Stalinin varjo

Lopputulos on elokuvahistoriaan jäänyt klassikko, mutta historian tapahtumien kuvauksena Lokakuu on taideteos, ei dokumentti.

– Eisenstein ei lavastanut todellisuutta, vaan käytti poikkeuksellisia elokuvallisia keinoja toteuttaakseen näkemyksensä tapahtumista.

Montaasitekniikasta tunnettu Eisenstein rinnastaa vanhan poliittisen johdon riikinkukkoon ja kelaa filmiä takaperin, jotta elokuvan alussa tuhottu tsaarin patsas alkaa palautua ennalleen.

Myös Stalinin ja Trotskin valtataistelu heijastui elokuvaan.

– Trotskia ei lopulta näy elokuvassa lainkaan, elokuvatutkija Velipekka Makkonen sanoo.

Josif Stalin.
Stalin oli elokuvahullu.AOP

Elokuva ei ollut mikään kassamagneetti. Yleisö ehkä vierasti Eisensteinin avantgardea tapaa tehdä elokuvaa. Toisaalta, tarjolla oli myös kevyempää viihdettä. 1920-luvulla Neuvostoliitossa sai vielä näyttää muun muassa Hollywood-elokuvia ja Moskovassa vieraili useita amerikkalaisia elokuvatähtiä.

– He olivat todella suosittuja ja saivat kansanjoukot liikkeelle.

Pian meno kuitenkin muuttui. Stalin voitti valtataistelun ja alkoi vainojen kausi. Taiteessa avantgarde korvaantui sosialistisella realismilla.

– Eisensteinille 1930-luku oli vaikeaa aikaa. Lähes kaikki hänen elokuvahankkeensa epäonnistuivat. Sitten hän teki elokuvan saksalaiset kukistaneesta kansallissankari Aleksanteri Nevskistä. Stalinin luottamus palautui.

Sekin elokuva joutui tosin pian hyllylle, kun Neuvostoliito ja Saksa solmivat hyökkäämättömyyssopimuksen.

Sergei Eisensteinin ehti vielä aloittaa elokuvasarjan Iivana Julmasta, mutta se jäi kesken. Hän kuoli sydänkohtaukseen vuonna 1948.

_Lokakuu esitetään Yle Teeman Kino Klassikko -sarjassa 9.11. klo 21 ja se on katsottavissa Areenassa 30 päivän ajan. _

Juttua muokattu7.11. klo 9:31: Korjattu ja lisätty tieto, että Neuvostoliitto perustettiin vallankumousta myöhemmin, vuonna 1922.