Metsästäjät kyllästyivät hirvikolareihin – "Autoilijat voi helposti mieltää, että onpa nuo laiskoja, kun pyytävät tuossa tien vieressä"

Tervolassa metsästäjät ovat kohdentaneet pyyntiään Nelostien läheisyyteen, sillä heidän metsästysmaillaan on tapahtunut useita hirvikolareita.

hirvikolarit
Hirven metsästyksestä varoittava merkki tien laidassa
Kaisajoen erä ry:n liikuteltava merkki laitetaan silloin tien laitaan, kun jahti on päällä.Kati Siponmaa / Yle

Aamuhämärässä ja illan hämyssä autoillessa kannattaa nyt tähyillä muun liikenteen lisäksi hirviä. Yksi erityisen iso vaaran paikka on Nelostiellä Tervolassa.

Kaisajoen erän metsästysmailla on rysähtänyt tällekin syksylle jo useasti. Siksipä seura onkin keskittänyt pyyntiään liikennettä uhkaaviin hirviin.

Sen lisäksi, että metsästysseura varoittaa käynnissä olevasta jahdista myös erillisellä merkillä, on puheenjohtaja Hannu Vuokilalla kolme hyvää muistisääntöä siihen, milloin hirvien vuoksi on syytä höristellä.

– Vuodenaika, kellonaika ja paikka. Vuodenaika on hirvien kiima-aika syksyllä ja kellonaika on aamulla ja illalla, kun on hämärää. Paikka puolestaan on otollisin silloin, kun tien laidassa on vihreitä, hyviä peltoja, jonne hämärän turvin tullaan kaukaakin syömään, Vuokila listaa.

Hirvenmetsästäjät lähdössä pyyntiin
Kaisajoen erä kohdentaa pyyntiää liikennettä uhkaaviin hirviin.Kati Siponmaa / Yle

Hirvet viihtyvät jokivarsilla

Suomen riistakeskuksen Lapin riistapäällikkö Sami Tossavainen sanoo, että varsinkin jokivarsilta löytyy useita vaaranpaikkoja. Tossavaisen mukaan tienvarsilta pyydetään hirviä pois varsinkin alkukaudesta.

– On melko yleistä, että seurat tai seurueet, joilla pyyntialueet on teiden varsilla, kohdistaa pyyntiään vaaranpaikkoihin, Tossavainen sanoo.

Sitä kaasujalkaa voisi keventää

Sami Tossavainen

Teiden lähistöllä pyyntiin liittyy useita riskejä ja se on erikoispyyntiä, joka vaatii paljon metsästäjiä. Koirapyynti tienvarrella haasteellista.

– Siinä ei monesti pystytä ohjaamaan hirven kulkua ja on riski, että koira jää auton alle. Varsinkin kun liikennettä on paljon. Toive autoilijoille on se, että huomioidaan näissä tapauksissa, että sieltä voi tulla hirvi tai koira. Silloin sitä kaasujalkaa voisi keventää, Tossavainen.

Voimakas hirvikanta ja paljon liikennettä

Tervolalaiselle Kaisajoen erällä on 8000 hehtaarin alue, johon mahtuu sydänmaiden lisäksi vilkkaasti liikennöityjä tieosuuksia. Hirvieläinonnettomuuksien määrä on kasvanut 2010-luvulla koko maassa. Silti vain muutamassa hirvikolarissa sadasta tulee henkilövahinkoja.

– Kaksi ja puoli viikkoa on kulunut ja nyt on jo nylkyvajasta mennyt 21 hirveä läpi. Meidän metsästysalueella on voimakas hirvikanta, joten niitä onkin hyvä vähentää, paitsi sen lihan vuoksi, niin taimikkotuhojen estämiseksi ja myös liikenneturvallisuuden parantamiseksi, Vuokila sanoo.

Hannu Vuokila (oikealla) ja poikansa Lauri mutterimajassa
Hannu Vuokilan (oikealla) neljä poikaa ovat innostuneita hirvenmetsästyksestä isänsä lailla. Seuran tukikohtaan hiljattain valmistuneessa mutterimajassa seurana Lauri-poika.Kati Siponmaa / Yle

Hannu Vuokila toivookin, että autoilijat ottaisivat tosissaan käynnissä olevasta jahdista varoittavan merkin.

–Jos alueella on jo hirvivaroitusmerkki ja sen lisäksi vielä käynnissä olevasta metsästyksestä varoittava kyltti, niin vaara on aktiivinen. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota ajoon ja laskea nopeutta.

– Autoilijat voi helposti mieltää, että onpa nuo laiskoja, kun pyytävät tuossa tien vieressä. Mutta syy on se, että saataisiin ne hirvet sieltä liikenteen seasta vähemmäksi.

Eetu Vuokila ja hirvikoira Cheek
Eetu Vuokila ja hirvikoira Cheek, joka on saanut nimensä kuuluisan räppärin mukaan. Kati Siponmaa / Yle

Tien välittömässä läheisyydessä ei saa ampua

Liikennettä uhkaavien hirvien pyytäminen on tarkkaa hommaa, sillä tien yli eikä tien välittömässä läheisyydessä saa ampua.

Kun hirvikoira on saanut vainun sarvipäästä ja alkaa ajaa sitä tietä kohti, tietävät hirvestäjät koiran tutkapannan perusteella olla valmiina – paitsi varoittamaan muuta liikennettä, myös suojaamaan koiraansa auton alle jäämiseltä.

– Aamu- ja iltahämärissä hirvet kulkevat Nelostiellä edestakaisin, sillä molemmin puolin tietä on niille houkuttelevia ruokailupeltoja.

Syy on se, että saataisiin ne hirvet sieltä liikenteen seasta vähemmäksi.

Hannu Vuokila

Suomen riistakeskuksen on huolehdittava pyyntilupia myönnettäessä siitä, että hirvieläinkanta ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisina.

Liikenne-, maatalous- ja metsävahinkojen huomioon ottamiseksi riistakeskuksen tulee vuosittain kuulla alueellisia sidosryhmiä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi maanomistajien ja metsäkeskusten edustajien kuulemista hirvieläinten aiheuttamiin metsävahinkoihin liittyvissä asioissa. Vastaavasti maatalous- ja liikennevahingoissa kuullaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksia.