yle.fi-etusivu

Kokkiopiskelija Jenna: ”Motivaatio menee ylös ja alas” – Syrjäytymisen ehkäisyyn etsitään keinoja ammattikoulun muutoksella

Valtaosa opettajista suhtautuu epäillen uudistuksen tavoitteen onnistumiseen. Yle Uutisten kyselyyn vastasi 1570 opettajaa.

syrjäytyminen
Jenna keittiössä.
Kalle Mäkelä / Yle

Opettajalta saatu tsemppi. Sitä turkulainen Jenna Stockfelt kiittää opiskelujensa pelastajaksi. Opiskelu ei ole aina maistunut kokkiopiskelijalle.

– Joskus koulussa on vaikeampia hetkiä, jolloin motivaatio vähän menee ylös ja alas. Motivaatiota ei vain aina löydy.

Henkilökohtaisten vaikeuksien takia Jennan opinnot venähtivät kolmesta vuodesta neljään. Hänen tukenaan on vuoden ajan ollut työelämävalmentaja, joka on auttanut etsimään harjoittelupaikkoja ja antanut neuvoillaan varmuutta työharjoittelua koskeviin asioihin.

Ammatillisen koulutuksen uudistuksella haetaan lisää Jennan tapauksen kaltaisia onnistumisia.

Ei onnistu, arvioivat opettajat

Ensi vuoden alussa voimaan tulevan uudistuksen jälkeen jokaiselle opiskelijalle iästä riippumatta tehdään yksilöllinen opintosuunnitelma. Siten häntä voidaan myös tukea yksilöllisesti.

Ammatillisilta opettajilta syrjäytymisen ehkäisyn tavoite saa tylyn vastaanoton. Yle Uutisten kyselyyn vastanneista opettajista 40 prosenttia ei usko tavoitteen toteutumiseen lainkaan. Lisäksi lähes 32 prosenttia suhtautuu asiaan epäillen.

Infografiikka

Yksi tärkeimmistä keinoista ehkäistä syrjäytymistä on vähentää opintojen keskeyttämisiä. Kyselyyn vastanneista opettajista lähes 65 prosenttia ei täysin usko muutoksen parantavan nykytilannetta.

Infografiikka

Ammatillisen koulutuksen uudistus on yksi hallituksen kärkihankkeista. Sen tavoitteena on uudistaa koulutusta vastaamaan paremmin tulevaisuuden työelämän tarpeisiin.

Opetushallituksessa uskotaan, että uudistus auttaa syrjäytymisvaarassa olevia entistä paremmin.

– Erityisesti nuorten syrjäytymistä ehkäisee opintojen henkilökohtaistaminen ja yksilöllinen opintopolku. Aikuisopiskelijoiden mahdollisuus saada ohjausta ja erityistä tukea paranee, sanoo johtaja Anni Miettunen opetushallituksesta.

Rapautuuko hyvinvointia tukeva yhteisöllisyys?

Entä miten käy yhteisöllisyyden, joka on myös tärkeää syrjäytymisen ehkäisemisessä? Kun oppilaiden opintopolut ovat erilaisia ja oppiminen siirtyy aiempaa enemmän työpaikoille, jääkö opiskelija yksin?

Opetushallitus ei usko uudistuksen rapauttavan yhteisöllisyyttä. Miettunen muistuttaa, että lähiopetuksen vähentyessä kohtaamisia voidaan luoda etäopetuksen tai mobiiliohjauksen avulla.

Opettajat ovat jälleen kriittisiä. Kolme neljästä opettajasta arvioi, että muutos saattaa vähentää sekä opiskelijoiden koulussa viihtymistä että yhteisöllisyyttä. Tämä olisi suuri harmi, koska kouluterveyskyselyn (siirryt toiseen palveluun) mukaan ammatillisissa kouluissa opiskelevat viihtyvät tällä hetkellä koulussa paremmin kuin lukiolaiset.

Infografiikka

Jenna Stockfeltkin arvostaa opiskelutovereiden tukea.

– Koulukaverit ovat tärkeitä, että viihtyy paremmin koulussa eikä tarvitse ihan yksin olla. Ja jos on jossain aineessa vähän huono ja kaveri on parempi siinä, niin sitten autetaan toisiamme.

Uudistuksen onnistuminen riippuu oppilaitoksista

Ammatillisen koulutuksen noin 200 miljoonan euron säästöt saattavat osaltaan selittää opettajien nuivaa arviota uudistuksesta. Sen onnistuminen riippuu kuitenkin pitkälti juuri heistä.

Jenna keittiössä.
Kalle Mäkelä / Yle

Opetushallituksessa opettajien huoli ymmärretään. Pallo uudistuksen onnistumisesta heitetään kuitenkin oppilaitoksille.

– Jokainen koulutuksen järjestäjä vastaa muutoksen johtamisesta ja sen siirtämisestä koulujen arkeen. opetushallitus ja -ministeriö voivat tuoda siihen työkaluja ja tukea, johtaja Anni Miettunen sanoo.

Jenna Stockfelt valmistuu kokiksi keväällä. Opiskelumotivaatio on tukitoimien ansiosta löytynyt niin hyvin, että hän suunnittelee jatkavansa opintoja sosiaali- ja terveysalalla.

Yle Uutisten ammatillisen koulutuksen uudistusta koskevan kyselyn kaikki tulokset löydät täältä.

Lue myös:

Opettajilla synkkä näkemys ammatillisen koulutuksen uudistuksesta – “Vahvat voivatkin selvitä, heikot jäävät vaille tarvitsemaansa tukea”

Ammatillinen koulutus halutaan kouluista työpaikoille: Opettajat pelkäävät, ettei hyviä työpaikkoja riitä kaikille