yle.fi-etusivu

Kuopiolta vihreää valoa kaupunkipyörille – niitä kokeillaan ehkä jo ensi syksynä

Kaupunki aikoo hankkia 150 polkupyörää, joista kolmasosa olisi sähkökäyttöisiä. Järjestelmän on tarkoitus olla valmis keväällä 2019.

Kaupunkipyörät
Kaupunkipyörän latauspiste.
Tällaiset kaupunkipyörät ovat käytössä Helsingissä.Mårten Lampén / Yle

Kuopion kaupunkirakennelautakunta on hyväksynyt suunnitelman, jossa kaupungin keskustaan ja lähialueille luodaan niin sanottu kaupunkipyöräverkosto. Ideana on, että ihmiset voivat lainata tai vuokrata yhteiskäytössä olevia pyöriä. Niitä käytettäisiin ensisijaisesti lyhyisiin matkoihin.

Kaupunki on päätymässä malliin, jossa se hankkii 150 polkupyörää. Kolmasosa pyöristä olisi sähköavusteisia. Pyörähankintojen kilpailutus alkaa lähiaikoina.

Pyöräasemien rakentamiseen arvioidaan kuluvan 50 000–70 000 euroa ja itse järjestelmän hankintaan 250 000–270 000 euroa. Kaupunki laskee lisäksi, että järjestelmän ylläpitäminen maksaa noin 185 000 euroa vuodessa.

Kaupunki on myös neuvotellut mahdollisista sponsorisopimuksista ja yhteistyöstä eri tahojen kanssa, mutta ne eivät ole toistaiseksi tuottaneet tulosta.

Pilottivaihe voisi alkaa ensi syksynä

Kaupungin projektipäällikön Jouni Huhtisen mukaan järjestelmää on tarkoitus pilotoida pienimuotisesti ensi syksynä. Tavoitteena on, että kaupunkipyöräverkosto olisi valmis keväällä 2019.

Selkeästi tunnistettavien polkupyörien lisäksi verkostoon kuuluu 10–15 kiinteää pyöräasemaa ja niin sanottuja virtuaaliasemia, joissa pyörät voi jättää parkkiin älylukolla. Asemia on suunniteltu eri puolille keskustaa sekä Savilahteen.

Kuopion kaupunki kysyi tänä syksynä myös asukkaiden mielipiteitä pyöräasemien sijoittelusta ja suosituimmista pyöräilyreiteistä. Kyselyyn vastasi 900 ihmistä.

Vastauksissa kävi muun muassa ilmi, että moni olisi halukas kokeilemaan sähköavusteista pyörää, mutta harva oli aikeissa hankkia sellaisen itselleen. Vastaajien mielestä kävelymatka lähimmälle pyöräasemalle tulisi olla enintään 5 minuuttia.

Kaupunkipyöräjärjestelmiä on toteutettu useissa Euroopan maissa. Helsinki otti sen käyttöön viime vuonna ja myös useat muut Suomen kaupungit selvittävät nyt asiaa.