"Tilaus on peruttu painorajoituksen vuoksi" – 89-vuotias nainen oli jäädä ilman lämmitysöljyä yksityistien liikennemerkin takia

Öljy-yhtiö piti pirkkalalaisen yksityistien varrella asuvia öljylämmittäjiä jännityksessä viikkoja. Lopulta lämmitysöljytilaukset toimitettiin perille.

yksityistiet
Painorajoituskyltti Heikkiläntiellä Pirkkalassa
Tämä liikennemerkki aiheutti ongelmia öljykuljetuksilleAntti Eintola / Yle

89-vuotias Maija Lipponen asuu öljyllä lämpiävässä omakotitalossa Tampereen naapurikunnassa Pirkkalassa. Vuosikymmeniä öljykuljetukset ovat sujuneet ilman ongelmia. Tänä syksynä öljy-yhtiö yllätti ja suututti Lipposen.

– Minä olin niin vihainen, kun öljytoimitusta ei kuulunut määräaikaan mennessä. Soitin yhtiöön ja sieltä kerrottiin, että koko tilaus on peruttu painorajoituksen vuoksi.

Maija Lipponen omakotitalonsa pihalla
Maija Lipponen on asunut omakotitalossaan 1970-luvulta lähtien.Antti Eintola / Yle

Tie Lipposen omakotitalolle kulkee yksityisen Heikkiläntien kautta. Tien päässä on jo vuosia ollut liikennemerkki, joka kertoo viiden tonnin painorajoituksesta.

– Painorajoituksella on haluttu hillitä läpikulkuliikennettä Pirkkalan lentokentälle, kertoo Heikkiläntien tiehoitokunnan puheenjohtaja Teppo Hoikkala.

Soitin yhtiöön ja sieltä kerrottiin, että koko tilaus on peruttu painorajoituksen vuoksi.

Maija Lipponen

– Tie on sinänsä hyvässä kunnossa ja kestää kyllä raskaankin liikenteen, kunhan se ei ole jatkuvaa.

Viikkojen odottelun jälkeen säiliöauto toi viimein marraskuun ensimmäisenä päivänä Lipposen tilaaman lämmitysöljyn perille.

Polttonesteiden kuljetusriskit ovat suuria

Neste on iso lämmitysöljyn jakelija.

– Meillä on noin 100 000 lämmitysöljytoimitusta vuodessa, kertoo markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen Neste Marketing & Services -yksiköstä.

– Sellaisia tilanteita, joissa kuljetusta ei voida toimittaa perille, on vuosittain muutamia kymmeniä.

Säiliöauton vetoauton kokonaispaino on 34 tonnia, mutta säiliöautoyhdistelmän kokonaispaino on 68 tonnia. Polttonestekuljetukset ovat aina vaarallisten aineiden kuljetuksia, joita laki säätelee tiukasti.

Tilanne on ollut täysin kohtuuton niille kiinteistöille, joilla on öljylämmitys.

Teppo Hoikkala

– Kuljettajan velvollisuus on keskeyttää öljytoimitus, jos hän arvioi, että tie ei ole turvallinen. Myös painorajoituksia on noudettava. Kuljettajilla on jatkuva velvollisuus tarkkailla teiden kuntoa.

Öljy-yhtiö vaati sähköpostitse tiehoitokuntaa ottamaan täyden vastuun, jos tie pettää säiliöauton painon alla. Tällaista vakuutusta tiehoitokunta ei antanut. Öljytilaukset toimitettiin silti perille - pitkän sähköposti- ja puhelinrumban jälkeen.

Tiehoitokunta haluaa kunnan ottavan vastuun tienpidosta

Heikkiläntien tiehoitokunnan puheenjohtaja Teppo Hoikkala on hämmentynyt öljykuljetusten kangertelusta.

– Tilanne on ollut täysin kohtuuton niille kiinteistöille, joilla on öljylämmitys.

– Minusta tie on yhtä hyvässä kunnossa kuin aikaisempinakin syksyinä. Pirkkalan kunta on asettanut painorajoituksesta kertovan liikennemerkin tiehoitokunnan pyynnöstä.

Teppo Hoikkala
Teppo Hoikkala on Heikkiläntien tiehoitokunnan puheenjohtaja.Antti Eintola / Yle

– Heikkiläntien kantavuutta on tarkkailtava siksi, että tien rungossa on ns. häiriintynyttä savea, joka veden kanssa saattaa aiheuttaa ongelmia.

Hoikkala toivoo, että Pirkkalan kunta ottaisi vastuun tiestä, jossa on myös läpikulkuliikennettä.

– Aion ottaa asian esille kunnan virkamiesten kanssa.