Kohutut olympia-asut suunnitellut Luhta odottaa kritiikin laantuvan: "Kun julkistamme tuotteista paremmat kuvat ja kokonaisuus tulee esille"

Urheilijoiden edustusasut tilannut Olympiakomitea puolustaa Luhdan rohkeaa linjaa.

Vaatemallistot
Vantaa. 100 päivää olympialaisiin tilaisuus Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuvassa Minttu Tuominen, Julia Kykkänen, Ristomatti Hakola, Matti Suur-Hamari, Peetu Piiroinen, Joona Kangas.
Katso video kuvaa klikkaamalla.

Suomen olympiajoukkueen kisa-asut julkistettiin torstaina Helsingin lentokentällä. Puvut kirvoittivat välittömästi mielipiteitä ja kritiikkiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Ihmetystä on herättänyt esimerkiksi se, ettei puvuissa ole Suomen lippua tai vaakunaa lainkaan. Esimerkiksi entinen alppihiihtäjä Kalle Palander kritisoi malliston takkia "hirveän näköiseksi" (siirryt toiseen palveluun) ja vaatesuunnittelija Teuvo Lomanin mukaan asut ovat tilkkutäkkejä (siirryt toiseen palveluun).

Puvut suunnitelleelle Luhdalle kriittinen keskustelu ei tullut yllätyksenä, vaikka olympia-asuista ei olekaan koskaan ennen vastaavaa myrskyä noussut.

– Osattiin odottaa vahvaakin kommenttia. Ei voi sanoa, että olisi ollut valtaisaa kehujen tulvaa. Kun kosketaan kansallisiin elementteihin, kuten siniristilippu ja vaakuna, ollaan herkällä alueella, sanoo Luhdan urheiluyksikön johtaja Juha Luhtanen.

Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen ei pidä kriittistäkään keskustelua pahana.

– Täytyy sanoa, että vaikka olen jäävi sanomaan, niin pidin niistä. Miksipä siellä pliisuissa ja mitäänsanomattomissa vaatteissa oltaisiin?

Salosen mukaan suunnittelijat ovat saaneet melko vapaat kädet pukujen valmistukseen. Kriteerinä on ollut, että asujen pitää toimia monenlaisissa tilanteissa.

– Asujen pitää toimia huippu-urheilijoilla hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa. Siltä osin asut on suunniteltu hyvin, ja ne ovat saaneet urheilijoilta hyvää palautetta.

Joona Kangas, Minttu Tuominen, Julia Kykkänen ja Ristomatti Hakola.
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Pukujen inspiraationa on ollut suomalainen luonto, muun muassa kelohonka ja revontulet.

Luhdalla on käyty läpi sekä muiden maiden että Suomen olympiajoukkueiden aikaisempia vaatetuksia. Suomalainen urheiluvaatetus on aiemmin ollut perinteistä, ja nyt lähdettiin suunnittelemaan selvästi erilaista mallistoa, sanoo Luhtanen.

– Siellä [ulkomailla] satsataan voimakkaasti ja on hyvinkin rohkeita asustekokonaisuuksia. Me lähdimme tälle linjalle, kun kisat kisat ovat Aasiassa, niin haettiin aasialaisten tunnistamia piirteitä Suomesta.

Sosiaalisen median keskusteluissa puvut ovat olleet tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä ja niitä on pidetty turhan värikkäinä. Yhden mielestä asut ovat kuin 1970-luvulta, toinen sanoo asujen muistuttavan 80-luvusta.

Retroa ei kuitenkaan lähdetty hakemaan, sanoo Luhtanen.

– Ne ovat tämän hetkistä lookia, mikä toki ottaa ideoita aikaisemmasta, kuten yleensäkin pukeutumisessa trendit kierrättyvät. Tätä päivää on kuosien, voimakkaiden värien ja rohkeidenkin asioiden yhdistäminen.

Luhtasen mukaan eilen lentokentältä otetut valokuvat eivät anna mallistolle kaikkea kunniaa.

– Kuvat, jotka niistä otettiin paikan päällä, eivät olleet oikein edukseen tuotteille. Syntyi voimakkaampaa kritiikkiä, kun mitä urheilijat paikan päällä antoivat.

"Kun julkistamme tuotteista paremmat kuvat ja kokonaisuus tulee esille, kriittinen mielipide tasoittuu"

Erityisesti tekokarvahatut herättivät mielipiteitä myös urheilijoiden keskuudessa.

– Toiset eivät halunneet ottaa sitä päästään ottaa, se oli niin miellyttävä ja hauska. Toiset karsastivat tällaista tekokarvahattua, kertoo Luhtanen.

Eilisessä julkistamistilaisuudessa esiteltiin kuitenkin vain viisi erilaista asukokonaisuutta, vaikka Etelä-Koreaan lähdetään kolmenkymmenen setin kera.

Luhtanen uskoo, että kohu laantuu, kun mallistosta esitellään myös perinteisempiä asuja.

– Uskon, että kun julkistamme tuotteista paremmat kuvat ja koko kokonaisuus tulee esille, kriittinen mielipide tasoittuu. Siellä on myös perinteisempää lookia.

Luhdalla on sopimus myös vuoden 2020 ja 2022 olympialaisista. Tulevien vuosien puvut eivät ole vielä työn alla, mutta Luhtanen sanoo, että rohkeita valintoja on luvassa myös tulevina vuosina.

– Olemme rohkea yritys ja sillä olemme päässeet myös kansainvälisille markkinoille.

Lue myös: Kauhugalleria vai arvokisanostalgiaa – värikkäät kisa-asut kuuluvat suomalaiseen urheiluhistoriaan