Jättimäinen elämyskeskus kaavoitusvaiheeseen Turussa – kaupungin rooli vielä hakusessa

Turun ratapihan alueelle suunniteltu puolen miljardin euron elämyskeskus nytkähtää seuraavaan vaiheeseen.

Tapahtumahallit ja -areenat
Havainnekuva Turun ratapihan alueelle suunnitellusta tapahtuma- ja elämyskeskuksesta.
Havainnekuva Turun ratapihan alueelle suunnitellusta tapahtuma- ja elämyskeskuksesta.Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners

Alkukesästä julkistetun elämys- ja tapahtumakeskuksen takana ovat Supercellin perustajat Ilkka Paananen ja Mikko Kodisoja sekä entinen kiekkotähti Saku Koivu.

Turun kaupunginhallitus päättää maanantaina puolen miljardin euron hankkeen toteutukseen tähtäävästä kumppanuussopimuksesta. Sopimuksella käynnistetään kehitys- ja kaavoitusvaihe.

Turun Ratapiha -hankeen johtaja Ilkka Kilpimaa kertoo, että loppuvuosi kuluu valmistellessa arkkitehtikilpailua. Sen reunaehtoja sorvataan yhdessä kaupungin ja nykyisen maanomistajan, VR Groupin, kanssa.

– Kilpailuun valitaan ehkä puolenkymmentä toimistoa, joiden on tarkoitus päästä varsinaisen kilpailutyön suunnitteluun vuodenvaihteessa. Loppukeväästä meillä olisi suunnitelma, jonka perusteella itse asemakaavoitustyö voi konkreettisesti alkaa.

Viiden vuoden aikajänne

Hankejohtaja Ilkka Kilpimaan arvion mukaan asemakaavoitukseen ja sen vaatimaan virkamiestyöhön täytyy varata vuoden päivät. Selvitettävää riittää muun muassa liikenteen, ympäristön ja rakennushistoriallisten asioiden parissa.

Hän toivoo asemakaavan ehtivän Turun kaupunginvaltuuston käsittelyyn kesällä 2019. Kaikkiaan Kilpimaa kuvaa hankkeen aikajännettä viideksi vuodeksi piirustuspöydältä valmiiksi.

Tottahan viidessä vuodessa on rakennettu paljon isompiakin asioita.

Ilkka Kilpimaa

– Jos ollaan optimistisia ja unohdetaan, että valituksia tulisi, niin 2020 alkupuolella voisi rakentaminen käynnistyä. Parhaimmillaan hanke voisi olla 2022 alkupuoliskolla ainakin osin jos ei kokonaan vielä käyttöönotettavissa.

Helsinkiläisyydestään huolimatta Ilkka Kilpimaa on tietoinen, että tämän mittaluokan hankkeet herättävät myös vastustusta ja valituksia.

– Kyllä asiasta tiedottaminen ja hyvä viestintä on hyväksi todettu tapa osallistaa kaupunkilaisia hankkeen suunnitteluun virkamiesjohdon ja poliitikkojen lisäksi, toteaa Kilpimaa.

Rahoituskuviot tarkentuvat myöhemmin

Hankkeen kustannusten on tällä tietoa kerrottu olevan noin 480 miljoonaa euroa.

– Kaikki ymmärtävät kokoluokasta, että olemme tekemässä poikkeuksellisen suurta kaupunkikehityshanketta. Lopullinen summa määräytyy lopullisen suunnitelman perusteella, sanoo Kilpimaa.

Havainnekuva Turun ratapihan alueelle suunnitellusta tapahtuma- ja elämyskeskuksesta.
Havainnekuva Turun ratapihan alueelle suunnitellusta tapahtuma- ja elämyskeskuksesta.Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners

Koko potti ei missään tapauksessa tule Paanasen, Kodisojan ja Koivun kukkaroista, vaan laaja kaupunkikehityshanke vaatii muutakin rahoitusta.

– Mahtavaa, että hankkeen taustalla on osaava porukka, jolla on mahdollisuus osallistua moneen. On täysin ennenaikaista sanoa tässä kohtaa, kuka rahoittaa ja mitä.

Turun kaupungin rooli täsmentyy Ilkka Kilpimaan mukaan myöhemmässä vaiheessa asemakaavoituksen aikana. Rahoitukseen osallistuminenkaan ei ole poissuljettua.

– Totta kai se on täysin mahdollista. Siihen täytyy olla kestävät perusteet, jotka tuottavat enemmän arvoa kuin kuluja, sanoo Kilpimaa.

Kiirettä pitää kiekkokisoihin

Turun Ratapiha -hankkeeseen sisältyvä uusi jäähalli on ollut esillä mahdollisena jääkiekon MM-kisojen 2022 pitopaikkana.

Hankejohtaja Ilkka Kilpimaan mielestä Turun kannattaakin kilvoitella kisoista, vaikka aikataulu on erittäin tiukka ja moni asia tukevasti ilmassa.

– Tottahan viidessä vuodessa on rakennettu paljon isompiakin asioita. Onko kisojen järjestäminen Turussa mahdollista vai ei, siitä olemme viisaampia vuoden 2019 loppupuolella, jolloin käsittääkseni myös Jääkiekkoliitto valitsee lopullisesti kisojen järjestäjäpaikkakunnat. Silloin on vara katsoa, mitkä hankkeet täällä Suomenmaassa ovat pisimmällä.