Kolmen lapsen yksinhuoltaja löysi tanssitaidottomien ryhmästä liikunnan ilon – "Ei tarvitse miettiä, miltä näyttää tai mitä tekee"

Ylipaino, kömpelyys tai huonot kokemukset voivat olla esteinä liikunnan aloittamiselle. Liikunnan voi kuitenkin ottaa haltuun lähtötasosta riippumatta ja kehittää kestävyyttä, lihaskuntoa ja motorisia taitoja.

tanssi
Anna-Kaisa Minkkinen tanssitunnilla.
Tanssiharrastus on antanut Anna-Kaisa Minkkiselle rohkeutta esiintyä. Emma Hinkula / Yle

OuluKun tuposlaiselta Anna-Kaisa Minkkiseltä kysytään, kokeeko hän olevansa liikunnallisesti lahjakas, on vastaus naurunremakan säestämä.

– En todellakaan!

Siitä huolimatta kolmen lapsen yksinhuoltajaäidin tärkein henkireikä on jokakeskiviikkoinen tanssitunti.

Naiset tanssivat liikuntasalissa
Tanssiryhmän harjoitukset ovat joka kerta hieman erilaiset. Tämänkertaisella tunnilla tanssitiin muun muassa toisten nimiä ja haaveita. Emma Hinkula / Yle

Tanssiryhmä Haarahyppy kutsuu itseään tanssitaidottomien ryhmäksi. Se olikin yksi syy, joka houkutti Minkkisen tunnille ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten.

– Olen aina tykännyt tanssia, mutta olen aika iso ihminen, joten olen hirveästi ujostellut ja arastellut lähteä mihinkään ryhmään.

Monilta tulee usein tosi pitkä lista omista vioista ja ongelmista.

Katri Aaltio

Ujoudesta ja arkuudesta ei näy enää merkkiäkään, kun Minkkinen tanssahtelee ympäri salia muiden mukana. Hän kokeekin saaneensa ryhmästä liikunnan lisäksi rohkeutta ja itsevarmuutta.

– Uskallan paremmin sanoa mielipiteeni ja olla oma itseni. Joudun työni puolestani esiintymään ja kohtaamaan ihmisiä, ja tämä ryhmä on antanut varmuutta siihenkin.

Aiemmat epäonnistumiset vaikuttavat

Monille liikunnan aloittamisen kynnys on korkea sen vuoksi, etteivät he koe olevansa yhtä hyviä kuin muut. Terveystieteiden tohtori Marjo Rinne sanoo, että esimerkiksi epäonnistumiset koulun liikuntatunneilla saattavat vaikuttaa siihen, ettei aikuisiälläkään halua kokeilla liikkumista.

Toinen yleinen syy liikkumattomuudelle Rinteen mukaan on, että liikunta aloitetaan liian vaikeasta lajista.

– Hyvä esimerkki on vaikkapa musiikkiliikuntatunti. Jos tuntuu, ettei pysy rytmissä tai se on liian nopeatempoinen, jättää ihminen helposti tulematta seuraavalla kerralla.

Rinteen mielestä uudesta lajista olisi yleensä hyvä saada positiivinen kokemus heti alussa, jolloin into liikuntaan ei katoaisi.

Katri Aaltio venyttelee tanssitunnilla
Katri Aaltion vetämälle tanssitunnille on kuka tahansa tervetullut osaamistasosta, iästä tai sukupuolesta riippumatta.Emma Hinkula / Yle

Haarahyppy-tanssiryhmä on oululaisen Katri Aaltion perustama. Aiemmin ylipainoinen ja selkävaivoista kärsinyt Aaltio kertoo, että ryhmä sai alkunsa hänen omasta tarpeestaan.

– Halusin silloinkin tanssia, mutta koin, että en pärjännyt sellaisissa ryhmissä, missä opettaja näytti edessä tehtävät liikesarjat.

Useat ryhmään ilmoittautujat kokevat Aaltion mukaan samankaltaisia tunteita kuin hän itse ennen ryhmän perustamista. Hän kertoo, että esimerkiksi kömpelyys tai ylipaino voivat vaikuttaa siihen, ettei uskalla lähteä liikkumaan ryhmässä.

– Monilta tulee usein tosi pitkä lista omista vioista ja ongelmista. Ryhmiin voisi tietenkin mennä sellaisena kuin on ja tehdä omalla tavallaan. Vaatii kuitenkin loppujen lopuksi aika paljon uskallusta olla esimerkiksi aina se ryhmän vanhin tai ainoa ylipainoinen.

Liikunnan taitoja voi harjoitella

Mitä taitoja liikkuminen ylipäätään vaatii? Marjo Rinne kertoo, että peruselementtejä on muutama: tasapaino, hahmotuskyky ympäristöstä, liikenopeuden säätö, liikkeen rytmitys ja koordinaatio ja etäisyyksien ja painon arviointikyky.

– Jos joutuu esimerkiksi nostamaan, lyömään tai työntämään jotain esinettä, niin siinä tarvitaan jonkin verran tietoa, paljonko esine painaa.

Näitä kaikkia taitoja pystyy Rinteen mukaan myös opettelemaan, ellei ole joitakin toimintakykyä rajoittavia asioita.

Täällä ei ikinä tarvitse miettiä, miltä näyttää tai mitä tekee.

Anna-Kaisa Minkkinen

Rinne kertoo, että taitojen treenaaminen on kuitenkin usean asian summa. Se vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa. Jos siis lopputulos on hieno, sujuva liikesuoritus, koostuu se eri osa-alueiden harjoittamisesta.

– Kaikki harjoitus kannattaa aloittaa hitaasti. Hiljalleen nopeutetaan sitä mukaa, kun oppii.

Liikkeiden opettelu lähtee Rinteen mukaan usein kestävyydestä, lihaskunnosta ja nivelten liikeradoista.

– Niiden lämmittelyllä ja harjoittelulla voidaan avittaa liikkumista.

Yhteisöllisyyttä ja tukea

Aaltion vetämässä tanssiryhmässä tunnit ovat joka kerta erilaisia. Perinteisten liikesarjojen opettelemisen sijaan tanssitaan esimerkiksi omista haaveista tai toisten nimistä.

Tämänkertaisella tunnilla tanssi saa inspiraation arjen tapahtumista. Eräs nainen kertoo omasta päivästään vauvan kanssa kotona. Ja tunteesta, kun yrittää tehdä asioita eikä vauva millään nukahda.

– Kaikkihan me tiedämme, että vauvan kanssa on aina ihanaa olla kahdestaan kotona, nainen naurahtaa.

Haarahyppy-tanssiryhmän naiset tanssivat liikuntasalissa
Ryhmäliikunnasta voi saada liikkumisen ilon lisäksi vertaistukea ja yhteisöllisyyden tunnetta. Emma Hinkula / Yle

Muut naiset naurahtavat ymmärtäväisesti ja alkavat tanssimaan. Liikkeet tuovat hyvin esiin naisen kuvaileman päivän kulun. Osa hytkytteli sylissään näkymätöntä vauvaa ja osa tanssi kiihtyneesti, mikä kuvasti hyvin äidin kokemaa turhautumista, kun vauva ei vaan nukahda.

Täytyy myös muistaa, että heti ei tarvitse olla huippuhyvä, nopea tai ketterä

Marjo Rinne

Liikunnan ilon lisäksi ryhmästä saa ymmärrystä arjen pikku vastoinkäymisiin tai hienoihin hetkiin. Anna-Kaisa Minkkisen mielestä ryhmän yksi parhaista puolista onkin sen yhteisöllisyys.

– Odotan aina, että pääsen tunneille. Täällä ei ikinä tarvitse miettiä, miltä näyttää tai mitä tekee. Jokainen tukee toistaan.

Aikuisenakin voi kehittyä

Ihmisillä on Rinteen mukaan aiemmin ollut harhaluulo, ettei aikuisiällä voi oppia tai kehittyä liikunnallisesti. Etenkin, jos puhutaan motorisista taidoista. Rinne kertoo, että asenteet ovat kuitenkin viimeisen 20 vuoden aikana muuttuneet.

– Yksi suuri syy muutokselle on erilaiset alkeiskurssit. Jos ihminen ei esimerkiksi ole elämänsä aikana koskaan harrastanut tanssia, voi sitä mennä aikuisenakin alkeiskursseille harjoittelemaan.

En enää mieti, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itse haluan.

Anna-Kaisa Minkkinen

Erilaisten alkeiskurssien ja tutustumiskäyntien runsaus antaa Rinteen mielestä monille myös alkukipinän ja mahdollisen onnistumisen tunteen, mikä innostaa jatkamaan harrastamista. Rinne kertoo, että alkeiskurssit myös rohkaisevat ihmisiä kokeilemaan uusia lajeja.

– Täytyy myös muistaa, että heti ei tarvitse olla huippuhyvä, nopea tai ketterä. Taito kehittyy hiljalleen ja asteittain. Joskus se, mitä haluaa oppia, ottaa aikaa. Joskus huomaakin, että hei, minä osaankin tehdä tämän ihan niin kuin olin odottanutkin.

Naiset tanssivat liikuntasalissa
Alkeiskurssit ja matalankynnyksen ryhmät antavat rohkeutta liikkujille.Emma Hinkula / Yle

Anna-Kaisa Minkkinen toivoisi, että matalan kynnyksen liikuntaryhmiä olisi enemmänkin. Hän on itse saanut liikuntaharrastuksesta niin paljon positiivista omaan elämäänsä.

– En enää mieti, mitä muut ajattelevat, vaan teen niin kuin itse haluan.