Koe uusi yle.fi

Pikkujoulukausi tuo ruuhkaa ravintoloihin – tässä 8 virhettä, joilla pilaat seurueesi juhlan

Ajattelematon pieni virhe voi aiheuttaa koko pöytäseurueen annosten viivästymisen. Sitä virhettä ei tehdä keittiössä.

pikkujoulu
joulupöytä
Tänä vuonna pikkujoulukaudesta odotetaan hieman viime vuotista vilkkaampaa, kerrotaan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRasta. Nella Nuora / Yle

Joulunalusviikkoina vilkasta on paitsi iltaisin myös lounasaikaan. Työporukat käyvät yhdessä ruokailemassa. Mielellään joululounaan ääreen viedään myös esimerkiksi liikekumppaneita. Ruuhkaa riittää, jonotusajat venyvät. Miten välttää pinnan palaminen ja ruoka-annosten viivästyminen kohtuuttomasti? Miten pikkujouluilta sujuu mukavasti ja iloisesti? Pohjois-Karjalan keittiömestarit ry:n puheenjohtaja, lehtori Tarmo Wasenius kehottaa välttämään nämä virheet.

1. Jätät paikan varaamatta

Ennakkovaraus kannattaa joulun alla tehdä, olitpa sitten viemässä seurueesi joululounaalle tai -illalliselle. Sovi ravintolan kanssa, miten nopeasti haluat tarjoilun alkavan. Tuodaanko pöytään heti juotavaa tai jotain muuta?

Muista ilmoittaa ravintolalle erityisruokavaliot jo tässä vaiheessa. Hyvä isäntä/emäntä huomioi asian tyylikkäästi, eikä erityisruokavalioisen tarvitse tyytyä huonompaan tai vähempiarvoisempaan ruokaan.

2. Saavut itse paikalle myöhässä

Kun ruuhkia pikkujouluaikaan syntyy, ei ole kenenkään etu jos pöytiä pidetään pitkiä aikoja tyhjillään. Kun olet tehnyt varauksen, ravintolan henkilökunta odottaa sinua ja seuruettasi paikalle sovitusti.

3. Poistut pöydästä ennen kuin annokset on tarjoiltu

Kun ruoka-annoksia odotetaan pöytään, kenenkään seurueesta ei kannata lähteä minnekään käveleksimään tai vaikkapa narikkaan hoitamaan puhelua. Annoksia ei yleensä tarjoilla, ennen kuin kaikki ovat paikallaan. Keittiömestari Waseniuksen mukaan on turha tulla puhelun jälkeen pöydän ääreen ällistelemään, ettei ruoka vieläkään ole pöydässä. Vika löytyy peiliin katsomalla.

Jos seurueessa muuten on joku, jonka tiedetään kuitenkin lähtevän vähän väliä pois pöydästä, niin siitä voi kertoa henkilökunnalle. Hän syö sitten kylmän ruuan eikä kaikkien tarvitse odottaa, Wasenius jyrähtää.

Keittiömestari Tarmo Wasenius himoitsee valkosipulia.
Keittiömestari Tarmo WaseniusAnu Rummukainen / Yle

4. Kuvaat joka annoksen someen

Puhelimesta puheen ollen sen paikka ei Waseniuksen mielestä ole pikkujoulupöydässä, saatikka vähän väliä kädessä. Vaikka olemme jo tottuneet kännyköiden jatkuvaan mukanaoloon, niin ajatus ja keskustelu katkeaa kun joku seurueesta keskittyykin puhelimeensa. Kun harvoin yhdessä ollaan, niin kannattaa keskittyä paikalla oleviin ihmisiin. Ja nauttimaan ruuasta syömällä se.

5. Napsuttelet näyttävästi sormiasi saadaksesi tarjoilijan huomion

Huutelet ja viheltelet, jos napsuttelu ei riitä. Se on keittiömestari Waseniuksen mielestä lähinnä kornia. Yritä mieluummin tavoittaa tarjoilijan huomio katseella tai käy pyytämässä hänet paikalle.

6. Noutopöydän äärellä puhkut ja puhiset

Jos olet päätynyt noutopöydän äärelle, voi edessä olla jonoa. Tarmo Wasenius sanoo itse ohittelevansa, jos edessä olevalla on vaikeuksia päättää mitä hän ottaa ja kuinka paljon. Silloin voi kauniisti kysyä, haittaako se jos menen tästä ohi? Ei jäädä taakse puhisemaan ja tuskailemaan. Se on Waseniuksen mielestä sama, jos potkiskelisi edellä olevaa.

pikkujoulu
Pekka Kauranen

7. Tilaat seurueellesi brutaalisti liikaa alkoholijuomia

Kenen vastuulla se on, jos ihminen päihtyy liikaa? Jokaisen itsensä, sanoo Wasenius. Toki tarjoilijoiden velvollisuus on huolehtia, että asiakkaat pysyvät kunnossa. Silloin kun juomia tilataan etukäteen, niin kannattaa huomioida ihmiset niin hyvin kuin heidät tuntee. Kuinka paljon alkoholia kukin kestää?

Juomia pitää Waseniuksen mukaan olla riittävästi, mutta esimerkiksi väkeviä juomia ei aina tarvita. Ketään ei saa painostaa juomaan, eikä varsinkaan joka lasillista Pohjanmaan kautta. Alkoholijuomien tyrkyttäminen on keittiömestarin mielestä suorastaan brutaalia.

8. Haukut ruuan ja saamasi palvelun jälkikäteen somessa

Jos ruoka viivästyy, ruuassa on jotain vikaa tai palvelu ei muuten pelaa, niin siitä kannattaa antaa ravintolan henkilökunnalle asiallisesti palautetta saman tien. Asiat selviävät kysymällä. Virheitä sattuu, ja se on ravintolalle harmittavaa. Asiat eivät kuitenkaan muutu tai kehity, ellet kerro niistä henkilökunnalle. Jälkikäteen somessa huutelu ei useinkaan kehitä yhtään mitään.