Komissio julkaisee ehdotuksen uusien autojen päästörajoista – Berner ja Tiilikainen laittaisivat autovalmistajat tiukoille

Kansainvälisten mediatietojen mukaan Euroopan komissio on saattanut vesittää alkuperäistä esitystä Saksan autoteollisuuden kiivaan lobbauksen vuoksi. Suomelle löperö esitys tietäisi ongelmia.

autot
Henkilöautoliikennettä.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Euroopan komission on määrä julkistaa tänään keskiviikkona päivitys lainsäädäntöön, joka koskee uusien autojen hiilidioksidipäästöjä. Suomi haluaa komissiolta tiukkaa linjaa, koska tämä helpottaisi Suomen omien päästövähennystavoitteiden saavuttamista.

Esityksellä komissio linjaa, kuinka monta grammaa hiilidioksidia EU:ssa myytävät uudet henkilö- ja pakettiautot voivat keskimäärin tuottaa kilometrin matkalla. Esitys koskee vuosina 2020–2030 ensirekisteröitäviä autoja.

Komissio pakottaa lakipaketilla autovalmistajat kehittämään nykyistä pienipäästöisempiä moottoreita. Esitys ei puutu siihen, millaisella autolla vaikkapa Suomen teillä saa huristella.

Komission tavoitteena on alentaa tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä osana EU:n ilmastotavoitteita. Liikenne tuottaa kokonaisuutena noin neljäsosan EU:n päästöistä.

Lobbaus vesittää tavoitteita?

Nyt voimassa olevan sääntelyn mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen tulee olla enintään 95 grammaa kilometriltä vuonna 2020. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 3,5 litran polttoainekulutusta sadalla kilometrillä.

Uutistoimisto Reutersin mukaan (siirryt toiseen palveluun) komissio aikoo esittää pykälien päivityksessä, että henkilöautojen keskimääräiset co2-päästöt laskisivat 25–35 prosenttia vuosina 2020–2030.

Keskimääräiset co2-päästöt putoaisivat näin ollen 64–75 gramman tienoille per kilometri vuoteen 2030 mennessä. Käytännössä tälläisten lukemien saavuttaminen tarkoittaa hybridiautoa, jossa on sähkömoottori polttomoottorin tukena.

Alun perin paketissa oli tarkoitus olla mukana myös sitova päästövähennysten välitavoite vuodelle 2025 ja velvoite valmistaa tuntuva prosenttiosuus (siirryt toiseen palveluun) sähköautoja ja ladattavia hybridejä kunkin autovalmistajan mallistossa.

Kansainvälisessä mediassa liikkuvien tietojen mukaan saksalainen autoteollisuuden lobbausjärjestö VDA on pyrkinyt aivan viime metreillä vaikuttamaan komissioon lakiesityksen vesittämiseksi.

Euractive-verkkosivusto raportoi (siirryt toiseen palveluun), että lobbareiden yhteydenottojen jälkeen komissio on käsitellyt vuoden 2025 välitavoitteen poistamista ja sähköautovelvoitteen huomattavaa lieventämistä.

Anne Berner.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne BernerJarno Kuusinen / AOP

Löperö esitys vaikeuttaisi Suomen asemaa

Suomessa tiedot komission esityksen mahdollisesta höllentymisestä on otettu vastaan huolestuneina. Suomen kannalta olisi tärkeää, että komissio asettaa kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet henkilö- ja pakettiautoille, sanoo liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

– Euroopan komissio on alun perin asettanut kovat vaatimukset jäsenmailleen ilmastotavoitteiden osalta. On tietysti tärkeää, että komissio myös tukisi jäsenmaita sen suhteen, että tavoitteet pystytään saavuttamaan, Berner sanoo Ylen haastattelussa.

Huolen taustalla on se, että Suomi sai kesällä 2016 EU:n tiukimpiin lukeutuvan päästövähennystavoitteen liikenteen sisältävälle, niin sanotulle taakanjakosektorille. Jotta tavoitteeseen päästäisiin, Suomen tulisi puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä.

Suurin osa tavoitteesta on määrä hoitaa uusiutuvien biopolttoaineiden avulla. Poliittiset päättäjät ja virkamieskunta ovat kuitenkin osittain laskeneet päästöjen puolittamisen sen varaan, että komissio pakottaa autoteollisuuden valmistamaan erittäin pienipäästöisiä polttomoottoreita ensi vuosikymmenellä.

Jos komissio päätyy nyt esittämään aiempia oletuksia lepsumpia rajoja autojen co2-päästöille, Suomi joutuu käytännössä keksimään kansallisesti lisää toimia liikenteen päästövähennyksiin.

– Se tarkoittaisi sitä, että meidän pitäisi entisestään pohtia sitä, miten liikenteen päästövähennystavoitteisiin päästään, Berner vahvistaa.

Tieliikenteen päästöjä voidaan leikata esimerkiksi kiristämällä polttoaineveroa tai höllentämällä pienipäästöisten autojen auto- ja ajoneuvoveroa.

Autoilun verotuksesta on Suomessa ollut vaikea päästä sopuun, sillä aihe on herättänyt kiivaita poliittisia intohimoja esimerkiksi Bernerin johtamassa parlamentaarisessa liikennetyöryhmässä. Muita keinoja ovat esimerkiksi sähköautotuet ja romutuspalkkio.

Ministerit vetosivat komissioon kirjeellä

Ylen saamien tietojen mukaan Berner ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) ovat kirjelmöineet komissiolle asiasta viime viikolla. Berner vahvistaa, että hän ja Tiilikainen vetosivat komissioon tiukan tavoitteen puolesta.

– Kyllä meidän toivomus kovasti olisi se, että tulisi sellainen esitys, jossa esitettäisiin kunnianhimoista tavoitetta vuodelle 2030 ja että voitaisiin esittää myös välitavoite vuodelle 2025.

Bernerin mukaan Suomi tavoittelee sitä, että henkilö- ja pakettiautojen ominaiskulutus ja -päästöt laskisivat noin 30 prosenttia vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Bernerin mukaan vielä aikaista arvioida, millaisen lisälaskun komission mahdollinen vesitetty lakiesitys Suomelle aiheuttaisi. Onko ministerillä suunnitelma B:tä löysän esityksen varalta?

– Meidän on ensin katsottava, millainen komission esitys on, ja käytävä sitä hallituksen keskuudessa läpi. Tavoitteita on käytävä läpi myös parlamentaarisen työryhmän kanssa.

Bernerin mukaan komission esityksen sisällöstä riippumatta Suomen on kiristettävä tahtia muun muassa autokannan uudistamiseksi. Hallitus on esimerkiksi päättänyt jatkaa romutuspalkkion maksamista.

– Siinä ollaan hyvällä tiellä, mutta se eteneminen on meillä aivan liian hidasta, Berner sanoo.

Komission on määrä julkaista autojen hiilidioksidipäästöjä koskeva asetusehdotus keskiviikkona puoliltapäivin Suomen aikaa. Ehdotuksen käsittelyyn kuluu 1–1,5 vuotta.