Keltaisia miehiä sillalla – Rovaniemen rautatiesillan kunnostus alkoi kevyenliikenteen väylistä

Työmaalla on jouduttu hätistelemään liian lähelle tulleita uteliaita kaupunkilaisia.

rautatiesillat
Rautatiesillan remontti Rovaniemellä marraskuu 2017
Antti Mikkola / Yle

Rovaniemen rautatiesillalla on alkanut uuden kevyenliikenteen kaistan rakentaminen. Kaikki kantavat teräsrakenteet uusitaan kevyenliikenteen väylillä ja niitä levennetään noin metrillä.

Työmaan valvoja Kai Kilpi Rambol CV:stä kertoo, että uudet teräsrakenteet kiinnitetään "riittävän suurilla" pulteilla vanhoihin teräsosiin. Väylän kantavuus on mitoitettu lumityökoneelle.

– Nyt tehdään tämä ylävirran puoli kevyenliikenteen väylästä ja maaliskuussa, kun silta suljetaan, tehdään toinen puoli, Kilpi kertoo.

Muut sillan teräsrakenteet ainoastaan hiekkapuhalletaan ja maalataan. Sillasta tulee harmaa, kuten nytkin.

Rautatiesilta Rovaniemi marraskuu 2017
Kevyenliikenteen väylille nyt rakennettava kansi on työmaata varten, ei lopullinen.Antti Mikkola / Yle

Kahdet kaiteet

Työn ajaksi väylille tulee väliaikainen kansi, ja lopullinen kansi rakennetaan maalaamisen jälkeen ensi kesänä. Uusi kaide on entistä korkeampi, joen puolelle korkeus on 140 senttiä ja autokaistan puolelle 120 senttiä.

Siltaremontti on Rovaniemen kaupungin ja Liikenneviraston yhteinen. Kaupunki vastaa autojen ja kevyenliikenteen kaistoista, virasto junaradasta ja maalauksen kustannukset laitetaan puoliksi.

Siltaa peruskorjaa tällä hetkellä teräsrakenteisiin ja siltoihin erikoistunut kalajokinen yritys M Rautio.

Rautatiesillan remontti Rovaniemellä marraskuussa 2017
Antti Mikkola / Yle

Valvoja Kai Kilven mukaan siltaremontin työturvallisuudesta on huolehdittu asianmukaisesti. Rakennusmiehillä on tarpeen vaatiessa turvavaljaat ja -vaijerit.

– Turvallisesti työskennellään, ei tuo vesi näytä houkuttelevalta kesälläkään, että sinne ei kannata tippua.

Uteliaita saa hätistellä

Siltatyömaa kiinnostaa kovasti kaupunkilaisia. Vaikka kulku remontin keskelle on estetty aidoin ja kyltein, on moni kaupunkilainen tallustellut työmaa-alueelle.

– Jotkut haluavat uteliaisuuttaan tulla katsomaan uusia rakenteita läheltä, mutta heidät opastetaan pois työmaalta, Kilpi sanoo.

Hän neuvoo remontista kiinnostuneita kiertämään sillan alle kevyenliikenteen väylälle. Sieltä työmaata voi rauhassa seurata. Sillan alle on myös tulossa pian suojakatos, joka pysäyttävät työmaalta mahdollisesti putoavat tavarat.

– Oli tiedossa, että tämä tulee olemaan seurattu työmaa. Tämä on keskellä kaupunkia ja herkässä jokimaisemassa. Komea paikkahan tämä on. Toivottavasti sillastakin saadaan komea seuraavaksi 40 vuodeksi, Kilpi hymyilee.