yle.fi-etusivu

Etusumuvalot päällä tyylin takia: "Toivon, että tämä trendi olisi jäänyt 90-luvulle"

Suurin osa autoilijoista osaa käyttää sumuvaloja, mutta joukosta löytyy edelleen heitä, joilla valot palavat kirkkaalla päivänvalollakin.

ajovalot
Auton perä ja pakoputki.
Autojen ajovalot ovat kehittyneet paljon.Anatoliy Kosolapov / AOP

Tiellä liikkuvassa autossa on kirkkaalla päivänvalolla etusumuvalot päällä. Kun kuskilta kysyy sumuvalojen käytön syytä, vastauksena on "ulkonäön vuoksi".

– Jonkun verran näkee, että etusumuvaloja käytetään tyylikeinona. Toivon, että tämä trendi olisi jäänyt 90-luvulle, mutta ilmeisesti puritaanisimmissa lasintummennuspiireissä se koetaan edelleen jonkinnäköisenä tyylittelykeinona varsinkin kaupungissa ajaessa, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Poliisitarkastaja Heikki Kallio toteaa saman kuin Heiskanen: yleisin virhe on käyttää etusumuvaloja silloin, kun niille ei ole tarvetta.

– Etusumuvalojen ulkonäkökäyttö on sumuvalojen suurin ongelma. Osa kuljettajista pitää niitä tyylikkäinä.

Liikenne, aamuruuhkaa.
Etenkin talvella on syytä kiinnittää huomiota ajovaloihin.Derrick Frilund / Yle

Alhaalta päin tulevan valon ajatellaan siis parantavan auton ulkonäköä ja antavan tyylikkyyttä. Kainuulaisten tuning-harrastajien yhdistyksen, Backwoods Custom ry:n puheenjohtaja Juha Saari toteaa asian olevan mielipidekysymys.

– Itse en näe, että etusumuvalojen käyttäminen antaisi auton ulkonäköön mitään lisää. En itse pidä niitä päällä turhaan ja se on laitontakin hyvällä säällä.

Etusumuvalojen lisäksi ongelmia kuljettajilla on myös takasumuvalojen käytössä (siirryt toiseen palveluun) (Liikenneturva). Niitä ei pidetä päällä, vaikka olosuhteiden puolesta olisi syytä.

– Pääsääntöisesti ihmiset osaavat käyttää sumuvaloja, mutta toivoisin, että takasumuvaloja käytettäisiin enemmän. Takasumuvaloa on aina hyvä käyttää kun tuntuu, että näkymä edellä ajavaan autoon on heikentynyt, toteaa Heiskanen.

Osaatko käyttää valojasi?

Sumuvaloja voi käyttää lain mukaan (siirryt toiseen palveluun) (Finlex) vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

Etusumuvalot eivät ole pakolliset, mutta takasumuvalo on pakollinen kaikissa 1.1.1993 jälkeen käyttöön otetuissa autoissa (siirryt toiseen palveluun) (Turun Sanomat).

Jos sumuvalot palavat hyvällä säällä, seurauksena kuskille tästä on joko huomautus tai 100 euron rikesakko. Mutta seurauksia on muitakin.

– Näkymä on melko heikko pelkillä sumuvaloilla, niiden kantama on noin 20–30 metriä. Niistä lähtee myös aika paljon hajavaloa eli vastaan tulevat autot tykkäävät helposti kyttyrää. Ja sekin on yksiselitteisesti tieliikennelaissa kielletty, siis vastaantulijoiden häikäiseminen, sanoo Liikenneturvan Tapio Heiskanen.

Lisäksi takasumuvalo on kirkas ja turhaan päällä ollessaan se voi haitata jarruvalojen havaitsemista. Tämä puolestaan vaikeuttaa takana ajavien reagointia yllättäviin asioihin.

Auton takasumuvalo.
Takasumuvaloa olisi hyvä käyttää silloin kun näkymä edellä ajavaa autoon on heikentynyt.Kaisu Nevasalmi / Yle

Vaikka sumuvalojen käyttämisessä on vuodesta toiseen ongelmia, suurin osa kuskeista osaa käyttää niitä oikein. Poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan viime vuosien aikana ei ole tapahtunut muutosta huonompaan tai parempaan sumuvalojen käytössä.

Tapio Heiskanen kuitenkin nostaa esille huomionsa siitä, että ihmiset tuntuvat nykyisin olevan hiukan hukassa auton valojen toiminnan kanssa.

– Autoissa ovat yleistyneet erilaiset valoautomatiikat. Tiellä saattaakin liikkua täysin pimeäperäisiä autoja, koska ihmiset eivät kerta kaikkiaan tiedä, etteivät heidän takavalonsa pala.

Heiskanen onkin suositellut, että kuski kulkisi autonsa ympäri ja katsoisi, mitä valoja milloinkin palaa.

– Oman näkemisen lisäksi oma näkyminen on hyvin tärkeää.

Etusumuvalot poistumassa

Autojen valot ovat muuttuneet vuosien varrella, mikä vaikuttaa myös sumuvaloihin. Etusumuvalot ovat jääneet (siirryt toiseen palveluun) (Keskisuomalainen) jo pois osasta uusia autoja.

– Syitä tähän on oikeastaan kaksi: etusumuvalojen käyttötarve on aika vähäinen, ja toisekseen valotekniikka on kehittynyt. Auton ajovaloissa saattaa nykyisin olla yli 50 pientä led-valoa, joita saadaan yksitellen suunnattua, eli ne korvaavat sumuvalon, sanoo Liikenneturvan Tapio Heiskanen.

Uusissa automalleissa käytetään usein mukautuvaa valaisujärjestelmää, joka koostuu useasta eri valonlähteestä.

– Niiden avulla valokuviota voidaan muokata ja suunnata erikseen kunkin ajotilanteen mukaan. Se voi sisältää toiminnot esimerkiksi kaupunki-, maantie-, moottoritie- sekä kaarreajoon. Samoin sumu- ja sadeolosuhteisiin, kertoo A-katsastus Oy:n teknisen yksikön päällikkö Janne Mäkilä.

Autoissa tavataan jonkin verran luvattomia valaisimia.

Janne Mäkilä

Led-valojen lisäksi autoissa on yhä käytössä myös hehkulanka-, halogeeni-, ksenon- ja laservaloja. Hehkulanka- ja halogeenivalaisimia on ollut käytössä pitkään ja vielä nykyäänkin niitä näkee edullisimmissa uusissa autoissa. 1990-luvun lopulla autoihin ilmestyivät ksenonit, mutta nykyisin voimakkaimmin yleistyvä ajovalotyyppi on led.

– Laser-tekniikkaa käyttäviä valoja on jo sarjatuotannossa, mutta toistaiseksi niitä on vain harvoissa kalliimmissa automalleissa, Mäkilä mainitsee.

A-katsastuksessa on huomattu, että lisäkaukovalojen asentaminen on yleistynyt.

– Autoissa tavataan jonkin verran luvattomia valaisimia. Markkinoilla on runsaasti valinnanvaraa ja ostajan kannattaa aina varmistaa että tuote on tieliikenteeseen hyväksyttyä mallia. Sen sijaan etusumuvalojen jälkiasennus alkaa olla harvinaista, Mäkilä kertoo.