Kertakäyttökulttuuri on tehnyt laukkukorjaajista harvinaisuuksia: "Harva haluaa satsata niiden korjaamiseen"

Kun uuden laukun saa helposti parilla kympillä, harva korjauttaa rikkinäistä laukkuaan. Laukkuja korjaavat ammattilaiset ovatkin laskettavissa yhden käden sormilla.

laukut
Kari Ahonniska
Mikko Tuomikoski / Yle

Laukkukorjaaja Kari Ahonniska on kuullut vuosien varrella useita kertomuksia rikkinäisistä laukuista. Mieleen on jäänyt asiakas, jonka käsilaukusta koira oli napostellut puolet.

– Kyseessä ei ollut mikä tahansa käsilaukku, vaan asiakkaan sisaren käsilaukku, joka oli tuotu ulkomailta, eli sillä oli melkoisesti tunnearvoa, kertoo Ahonniska.

Ahonniska joutui loppujen lopuksi hankkimaan kokonaisen nahkavuodan, jotta pystyi rakentamaan laukun uudestaan. Tarina sai onnellisen lopun.

– Eikä koirastakaan tietääkseni tehty rukkasia, naurahtaa Ahonniska.

Laukkukorjaamo on tämän päivän Suomessa harvinaisuus. Ala ei ole järjestäytynyt, eikä nettihaku tuota Helsingin ulkopuolella muita osumia, kuin Ahonniskan korjaamon Lahdessa.

– Meitä taitaa olla niin vähän, että voi laskea yhden käden sormilla.

Nykyaikana tavara tehdään usein kertakäyttöiseksi

Yksi syy laukkukorjaamojen pieneen lukumäärään on se, että myös suutarit korjaavat laukkuja.

Toinen on se, että sekä laukkuja että kenkiä saa niin halvalla, että harva viitsii nykypäivänä niitä enää korjauttaa.

– Nykyaikaisen matkalaukun, samoin kuin kengät, saa muutamalla kympillä. Harva haluaa satsata saman verran niiden korjaamiseen, arvioi suutarimestari Tuomo Rokka perinteisestä lahtelaisesta suutariliike Kolehmaisesta.

Laukkukorjaajan koulutusta ei myöskään ole saatavilla. Suutarien kohdalla tilanne on vielä toinen.

– Suutareita koulutetaan Kankaanpäässä. Toinen tapa on oppisopimuskoulutus, johon tosin sisältyy myös jakso Kankaanpäässä, kertoo Rokka.

Ahonniska on saanut oman koulutuksensa laukkukorjaamon edelliseltä omistajalta.

– Olin muutaman kuukauden opissa ja ryhdyin sitten itse yrittäjäksi, kertoo Ahonniska.

laukkuja laukkukorjaamossa
Mikko Tuomikoski / Yle

Laukkukorjaaja kohtaa työssään värikkään materiaalien kirjon perinteisestä nahasta ja kankaista keinomateriaaleihin, puusta ja vanerista metalleihin, erilaisista muovimateriaaleista puhumattakaan.

– Tämä ei ole suuri ongelma. Se, kannattaako laukkua yleensä lähteä korjaamaan, päätetään ensin. Monesti tilanne on se, että jos laukku ei ole kestänyt käyttöä alkuperäiskuntoisena, ei se kestä sitä myöskään paikattuna, selvittää Ahonniska.

Suurempi ongelma onkin se, ettei moniin laukkuihin saa varaosia. Tunnetuimpien merkkien laukkuihin saa osia, mutta vähemmän tunnetut ja etenkin halpamerkit ovat ongelmallisempia.

– Tästä syystä olenkin purkanut paljon laukkuja ja ottanut esimerkiksi vetokahvat ja pyörät talteen. Omasta varaosavarastosta on löytynyt apu moneen ongelmaan, sanoo Ahonniska.

Vetoketju on usein laukun heikoin lenkki

Vetoketju on usein se ensimmäinen rikkimenevä osa laukusta, ja se kannattaisikin Ahonniskan mukaan tutkia uutta laukkua ostettaessa.

– Kannattaa kokeilla, toimiiko se pehmeästi. Jos se takertelee ja nakertelee jo uutena, niin kannattaa vilkaista tarkemmin, vinkkaa Ahonniska.

Vetoketju on kulutustavaraa ja käytön myötä kärsivät sekä ketju että lukko.

– Lukko pettää yleensä ensin. Monissa vetoketjuissa se on tehty pirun pehmeästä materiaalista ja se kuluu joka kerta, kun ketju avataan ja suljetaan. Se on onneksi myös helppo vaihtaa ilman, että vaihdetaan koko ketjua.

työkaluja laukkukorjaamossa
Mikko Tuomikoski / Yle

Vetoketjun tarina on samanlainen, kuin monen muun tuotteen tarina nykyään. Kaikki kilpailutetaan ja valitaan usein halvin vaihtoehto, ei välttämättä parasta.

– Aiemmin vetoketjut tehtiin niin sanotusti vanhoissa teollisuusmaissa, ja ne olivat tasalaatuisia. Tänä päivänä näkee sellaisia, jotka ovat niin rosoisia ja rupuisia, että ne eivät mene edes kiinni kunnolla, sadattelee Ahonniska.

Sama pätee myös laukkuihin yleensä. Tunnettu brändi ei aina takaa laatua.

– On sekä hyviä halpoja laukkuja että huonosti tehtyjä merkkilaukkuja. Laukuissa joutuu usein maksamaan brändilisää.

Laukkukaupoissa ja tavaratalojen laukkuosastoilla on tarjolla vaikka minkälaista kassia, salkkua, kapsäkkiä ja reppua. Millä tästä viidakosta löytää itselleen sopivan?

– Laukun valinnassa kannattaa lähteä siitä, millaiseen käyttöön laukku tulee, toteaa Ahonniska.

Kuinka paljon matkustaa, kuinka paljon tavaraa haluaa kuljettaa mukana ja miltä laukun pitää näyttää ovat asioita, joita on siis syytä pohtia ennen laukkukauppaan lähtöä.

– Itse tykkään sellaisesta perässä vedettävästä kangaslaukusta, jossa on ohut läppäkansi. Se on helppo pakata, kertoo Ahonniska.