yle.fi-etusivu

Kiinalainen tv-tähti asui 30 päivää lentoasemalla ja ihastui suomalaisiin – "Aion nukkua kokonaisen päivän, kun pääsen kotiin"

Helsinki-Vantaan terminaalissa sijaitseva mökki toimi 30 päivää kiinalaisen Ryan Zhun kotina. Mainostempaus herätti huomiota maailmalla ja muutti miehen käsityksen suomalaisista.

Suomi-kuva
Ryan Zhu seisoo mökkinsä sisällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Helsinki-Vantaan terminaali toimi 30 päivää kiinalaisen tv-tähden Ryan Zhun kotina.

Pieni puinen mökki seisoo koivupuiden keskellä, kuin Suomi-elokuvassa. Luonnonrauha jää kuitenkin vain haaveeksi, sillä tönö sijaitsee kiireisen terminaalin vilinässä. Finavian markkinointitempauksen myötä kiinalainen tv-tähti Ryan Zhu asui mökissä kokonaisen kuukauden.

– Tässä on paljon liikennettä ja lähes koko ajan on joku ollut koputtamassa oven takana. Etenkin lapset ovat halunneet tulla tervehtimään. Nukkuminen onkin ollut suurin haasteeni kuukauden aikana, Zhu kuvailee.

Mökin sisältä löytyy vain sänky ja tuoli, mutta muuten mies on käyttänyt lentoaseman palveluita. 30 päivää yhdessä Suomen kiireisimmistä paikoista muuttivat Zhun käsitystä suomalaisista.

– Olen nähnyt kuvan, jossa suomalaisia seisoo bussipysäkillä. Kaikki ovat kaukana toisistaan ja seisovat mieluummin sateessa kuin vierekkäin katoksen alla. Nyt tuntuu, ettei tuo kuva voi pitää paikkaansa, sillä kaikki ovat olleet minua kohtaan niin avoimia ja ystävällisiä, Zhu kuvailee.

Lisää tilaa ja kuumaa vettä

Zhu katseli Suomea kuukauden terminaalin lasin takaa. Hän tapasi lukuisia eri kansallisuuksia, kuuli matkakertomuksia ja näki kuinka lumi värjäsi maan valkoiseksi. Jotain jäi kuitenkin puuttumaan.

– En ole valmis lähtemään vielä kotiin, haluan jäädä tänne. Haluan mennä Lappiin, nähdä enemmän lunta ja kokea koko Suomen, mies naurahtaa.

Ryan Zhu katsoo mökin ikkunan läpi
Ryan Zhu jätti mökkinsä keskiviikkona ja suuntasi perheensä kanssa Lappiin.Yle / Mårten Lampén

Kuukauden aikana mies myös testasi kentän palveluja ja niiden toimivuutta. Zhun mielestä Helsinki-Vantaalle kaivattaisiin enemmän tilaa, kiinalainen ravintola sekä lisää kuumavesipisteitä.

Zhu pääsi kuukauden aikana yhdeksi päiväksi tutustumaan Helsinkiin ja keskiviikkona toteutui myös toinen toive, kun Zhu lensi vanhempiensa kanssa Lappiin.

Herätti amerikkalaisen mediajätin huomion

Helsinki-Vantaan lentoasemalla vierailee vuosittain noin 17 miljoonaa matkustajaa, joista 300 000 on kiinalaisia. Lentoasema on Aasia-lentojen määrällä mitattuna Euroopan viidenneksi suurin.

Tämäkin mainoskampanja suuntautui pääasiassa Aasian sosiaaliseen mediaan. Tempaus ylitti kuitenkin uutiskynnyksen myös muissa maanosissa.

– Oli pienoinen yllätys, että projekti kiinnosti myös muualla ja lähti globaalisti liitoon. Zhusta on ollut mainintoja muun muassa CNN:llä ja esimerkiksi Irlannin radio halusi haastatella häntä, sanoo Finavian markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg.

Kampanjan tarkoitus oli testata lentoaseman asiakaskokemusta sekä markkinoida Suomea maailmalle. Zhu tuotti kuukauden aikana roppakaupalla videoita ja sisältöjä eri kanaviin.

– Totta kai se hieman jännitti, millaista sisältöä sieltä lopulta tulee. Riskinotto kuitenkin kannatti. Lentoaseman lisäksi näkyvyyttä saivat myös Helsinki ja Lappi, sanoo Siberg.

Viime talvi oli Finavian mukaan Lapin matkailulle erittäin hyvä vuosi ja varausten perusteessa myös alkava talvikausi näyttää hyvin lupaavalta. Viime vuoteen nähden joulukuun varauksissa on kasvua noin 50 lennon verran.