Autojen CO2-päästöt nousevat oudosti ensi syksynä – ”Kuluttajia tämä tulee hämmentämään”

Autojen päästömittaus muuttuu. Uusi mittaustapa voi kasvattaa joidenkin autojen CO2-päästölukemia jopa 30 prosenttia. Mittaustapa on niin vaikea, että sitä on vaikea edes ymmärtää. 

autot
autoja kaupassa
Ismo Pekkarinen / AOP

Autokauppa arvelee myyvänsä kevään ja kesän aikana valtavan määrän uusia autoja, koska syksyllä voimaan astuva uusi kulutusmittaustapa lisää uusien autojen CO2-päästölukemia.

Maahantuojat ovat varautuneet kesään tilaamalla varastoon enemmän autoja kuin yleensä kesäksi tilataan. Näitä varastoautoja tarjotaan ennen syyskuuta asiakkaille niin sanotulla nopealla toimituksella.

– Me varaudumme isoon automyyntivuoteen pelkästään tämän muutoksen takia, sanoo Opel Finlandin toimitusjohtaja ja Autotuojat ja –teollisuuden hallituksen puheenjohtaja Rami Kittilä.

Maahantuojat ovat kaikessa hiljaisuudessa alkaneet kouluttaa automyyjiään ymmärtämään, miten uusien autojen kasvavista CO2-päästöistä pitäisi kertoa asiakkaille. Ensimmäisiä syksyllä luovutettavia autoja aletaan tilata jo kevättalvella.

– Kuluttajia tämä tulee hämmentämään, Kittilä uskoo.

Kiihdytyksiä kaupungissa ja kovempaa moottoritiellä

Syyskuussa 2018 kaikilla autoilla on oltava WLTP päästöarvo. Tuleva kulutusmittaustapa on lyhenne sanoista Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures.

Nykyinen mittaustapa NEDC eli New European Driving Cycle on ollut voimassa vuodesta 1992.

– Se on ollut huono. Ja poliitikot ovat pesseet käsiään, vaikka se direktiivi on jättänyt porsaanreikiä. NEDC on ollut kaukana eurooppalaisesta arkiajosta. Sillä haettiin auton minimikulutusta. Tämä uusi testi on autolle paljon rankempi. Ja sehän nostaa päästöjä, sanoo Autotuojat ja –teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kulutusmittauksessa käytettävä uusi WLTP-ajosykli on aiempaa pidempi. Siinä on nykyistä enemmän kiihdytyksiä ja jarrutuksia, moottoritiellä ajettava nopeus on suurempi ja ennen kaikkea siinä on enemmän kaupunkiajoa.

WLTP perustuu eri puolilta maailmaa kerättyihin autoilijoiden jokapäiväisiin ajoprofiileihin. Kuluttajien pitäisi näin pystyä helpommin arviomaan, paljonko auto kuluttaa oikeasti aidossa ajossa. Autoalaa edustava Tero Kallio ei silti innostu.

– Kaikki päästötestit on tuomittu epäonnistumaan, sillä kaikilla ihmisillä on erilainen ajotapa ja olosuhteetkin voivat muuttua.

Leveät renkaat ja painavat lisävarusteet näkyvät nyt myös päästöissä

Kaikki ei kuitenkaan tapahdu syyskuussa niin, että nykyisellä NEDC:llä mitatut CO2-päästöt korvautuvat yhdessä yössä WLTP:llä mitatuilla CO2-päästöillä.

Ensi syksystä vuoden 2020 loppuun saakka on CO2-todistuksesta löydyttävä sekä NEDC:n että WLTP:n mukaiset päästö- ja kulutusarvot kaikilla autoilla.

Koska autoja ei kuitenkaan enää testata NEDC-ajosyklillä vaan testiajo suoritetaan ainoastaan WLTP:llä, määritellään NEDC niin sanotulla takaisinlaskennalla. Tämä takaisinlaskenta on niin sekava, että maahantuojat eivät osaa kuin aavistella, miten suuri ero nykyisellä NEDC-testillä mitatun ja WLTP:stä takaisin NEDC:iksi laskettujen päästömäärien välillä voisi olla.

- Meillä on autonmyyjien kanssa yritetty tehdä tästä kyynisesti hauskaa. Viesti on kuitenkin se, että kuluttajalle se ei vaikuta muuta kuin auton ostopäätöstä tehdessä siihen verotukseen, sanoo Opelin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

Kyse on lähinnä siitä, että uudessa WLTP –mallissa lisävarusteet vaikuttavat CO2-päästöihin ja sitä kautta autosta maksettavaan autoveroon sekä käyttömaksuihin. Jos auton paino, ilmanvastus tai vierintävastus lisääntyy varusteiden vaikutuksesta, lisääntyvät myös CO2 –päästöt. Niitä ei NEDC –standardissa huomioitu.

Pienitehoiset bensamoottoriautot kärsijöinä?

Autoalaa edustava Autotuojat ja -teollisuus on yrittänyt tehdä alustavia laskutoimituksia, miten paljon WLTP:n muuttaminen NEDC –arvoiksi nostaa auton CO2-päästöjä. Se tiedetään, että lisäys on vähintään viisi prosenttia, mutta se voi olla myös paljon enemmän.

- 100 grammaa kilometriltä CO2:sta voi sen jälkeen helposti olla 107 grammaa. Yllätyimme siitä, että joillakin moottoreilla se muuttui enemmän kuin odotettiin ja joissakin ei muutu juuri mikään, Rami Kittilä sanoo.

Kittilän mukaan uusi kulutusmittaus suosii erityyppisiä autoja. Viimeisen parin vuoden aikana kehitetyt automallien eri versiot pärjäävät parhaiten, koska niiden tuotekehityksessä on uusi ajosykli jo otettu huomioon. Tätä vanhemmissa pyrittiin vielä minimoimaan CO2-päästöjä NEDC -testin mukaiseksi.

Jo tästä syksystä alkaen on jokaisen uuden tyyppihyväksyttävän automallin suoritettava WLTP –ajosyklin mukainen testaus. Ero aivan uusien ja vaikkapa kolmen vuoden ikäisten mallien välillä voi olla yllättävän suuri.

– Tulee selviä merkki-, moottori- ja vaihteistokohtaisia eroja. Esimerkiksi joissakin autoissa, joissa on pieni bensiinimoottori, tilanne huononee, kun niillä ajetaan uudessa testissä enemmän isommilla kierroksilla, Kittilä tietää.

Vielä on epäselvää, miten CO2 –päästöjen poukkoilu WLTP:hen siirryttäessä vaikuttaa Suomessa autojen hintaan.

Autonvalmistajille asetettu tavoitehan on, että vuonna 2021 koko automalliston keskimääräinen CO2 -päästö olisi 95 grammaa kilometriltä. Kiinnostavaa on, miten verottaja suhtautuu siihen, että jo saman mallin autokohtainen vaihteluväli saattaa varusteista riippuen olla 30 grammaa kilometriltä.

Lue myös:

Alle kolme litraa satasella? EU haluaa leikata autojen päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030

Tutkijat: Pelkällä polttomoottorilla kulkevien uusien autojen aika alkaa olla ohi