"Haluan elää omaa outoa taiteellista elämääni" - Venäjällä nykytaide syntyy usein politiikasta tai traumoista

Venäjän nykytaiteen trendeihin kuuluvat muun muassa biotaide ja erilaiset kokeelliset materiaalit.

nykytaide
Alevander Dashevskiy
Alexander Dashevskiy: Russia TodayJussi Mankkinen / Yle

Pietarilaisen Anna Nova -gallerian ensimmäisen kerroksen näyttelytilassa vierasta odottaa kummallinen näky. Pari metriä korkean lasiputkiviritelmän sisällä, kirkkaan nesteen keskellä kasvaa pitkiä turkooseja haituvia ja pienenpieniä lonkeroita, jotka voisivat olla vaikkapa merenneidon hiuksia. Tai ehkäpä meneillään on jonkinlainen hämäräperäinen tieteellinen koe.

Denis Patrakeev, Anna Nova
Denis Patrakeevin World in Flux -näyttelyä.Jussi Mankkinen / Yle

Ehkä kummassakin vaihtoehdossa on ideaa – kyseessä nimittäin on yksi osanen Denis Patrakeevin World in Flux -näyttelyä, jossa taiteilijan mukaan runous kohtaa tieteen. Lasiputken sisällä on käynnissä kemiallinen prosessi, jossa kupari muuttaa alati muotoaan. Flux, sehän tarkoittaa muutostilaa ja virtausta.

– Denis Patrakeev on hyvin kiinnostava nuori taiteilija. Hänen teoksiensa taustalla on tietynlaista filosofiaa, ja hän hyödyntää taiteessaan mielenkiintoisia tekniikoita, Anna Nova -gallerian taiteellinen johtaja Alexandra Plotnikova toteaa.

– Galleriallemme on hyvin tärkeää esitellä myös venäläisiä taiteilijoita – ja tietenkin taiteilijoita kotikaupungistamme Pietarista.

Denis Patrakeev, Anna Nova
Denis Patrakeevin teoksissa käytetään materiaalina vaikkapa suolaa. Jussi Mankkinen / Yle

Pietari vs Moskova

Anna Nova on toiminut Pietarissa jo vuodesta 2005 lähtien, ja sen tiloissa on nähty kaikkea mahdollista videotaiteesta ja performanssiin. Gallerian tarkoituksena on esitellä sekä venäläista että kansainvälistä nykytaidetta ja tarjota myös luentoja ja nykytaiteeseen liittyviä konferensseja.

– Useimmat asiakkaamme ovat moskovalaisia ja ulkomaisia taidekeräilijöitä. Yritämme saada mukaan myös paikallisia ihmisiä, joita on tällä hetkellä kuvioissa muutama, Alexandra Plotnikova kertoo.

Alexandra Plotnikova, Anna Nova
Anna Nova -gallerian taiteellinen johtaja Alexandra Plotnikova.Jussi Mankkinen / Yle

Kahdentoista miljoonan asukkaan Moskova on luonnollisestikin taidekaupan keskus Venäjällä.

– Taiteilijat muuttavat usein pienemmiltä paikkakunnilta Moskovaan, koska siellä on enemmän gallerioita ja museoita, suuremmat taidemarkkinat ja tietenkin enemmän rahaa. Mutta jos haluat nähdä uunituoretta taidetta, kannattaa tulla Pietariin. Jos taas tahdot kokea kaupallista ja paremmin tunnettua taidetta, on Moskova parempi vaihtoehto, Alexandra Plotnikova kiteyttää.

Hänen mukaansa Venäjän valtiollisissa museoissa nykytaidetta ei juuri näe.

– Yleisesti ottaen siellä ei olla kovin kiinnostuneita nykytaiteesta. Heitä inspiroi enemmän 1960- ja 80-luvun taide. Tällä hetkellä nykytaiteilijat yrittävät hankkia toimeentulonsa yksityisiltä keräilijöiltä tai gallerioilta.

Denis Patrakeev, Anna Nova
Denis Patrakeevin teoksesta löytyy tarkemmalla katselulla pieni hologrammi. Jussi Mankkinen / Yle

Biotaide on nyt trendikästä

Viitisen vuotta sitten Uralvuoriston länsipuolella sijaitseva Permin kaupunki oli yksi Venäjän nykytaiteen keskuksista, mutta sen manttelinperijäksi on nousemassa kovaa vauhtia maan eteläosassa sijaitseva Krasnodar. Kaupungilla menee taloudellisesti hyvin ja siellä vaikuttava ZIP-ryhmä on pistänyt tuulemaan. Se on perustanut Krasnodariin nykytaiteen instituutin ja järjestänyt indie-tapahtumia.

Tänä vuonna ryhmä kilpailee myös arvostetusta Kandinsky-taidepalkinnosta, jonka arvo on noin 26 000 euroa.

Denis Patrakeev, Anna Nova
Denis Patrakeevin näyttelyä. Jussi Mankkinen / Yle

Tällä hetkellä venäläisen nykytaiteen trendeihin kuuluu muun muassa biotaide, jota Denis Patrakeevin lisäksi tekee myös genetiikkaa opiskellut moskovalaistaiteilija Ilja Fedotov-Federov.

Tanja Akhmetgalieva taas tekee kiinnostavia kokeiluja tekstiileillä, langoilla ja naruilla, jotka muovaavat hänen teoksiaan kolmiulotteisiksi.

Varsinaiseksi kohutaiteilijaksi Venäjällä on viime vuosina noussut shokeeraavista tempauksistaan ja äärimmäisistä kehollisista performansseistaan tunnettu Pjotr Pavlenski, joka muun muassa naulasi kiveksensä Punaisen torin katukivetykseen vuonna 2013.

Kuten muuallakin maailmassa, sosiaalinen media on Venäjälläkin tuonut taiteilijoille mainetta ja ehkä mammonaakin.

– Uskon, että jos teet jotakin tarpeeksi kiinnostavaa, sinusta voi tulla kuuluisa yhdessä päivässä internetin, Instagramin, Youtuben ja muiden vastaavien avulla, Anna Nova -gallerian taiteellinen johtaja Alexandra Plotnikova ennustaa.

Alexander Dashevskiy
Alexander Dashevskiyn ateljee sijaitsee entisen tehtaan tiloissa. Jussi Mankkinen / Yle

Uuden urbanismin jalanjäjissä

Taiteilija Alexander Dashevskiyn työhuone sijaitsee entisen kumitehtaan tiloissa. Pietarissa on parikymmentä tällaista kulttuurikeskittymiä, joissa tehdään taidetta ja treenataan musiikkia.

– Tämä kulttuurikeskittymä lienee Pietarin suurin, muttei suinkaan mukavin, ironiaa ja mustaa huumoria tiuhaan viljelevä Dashevskiy toteaa.

Dashevskiyn taide edustaa uutta urbanismia, jossa on viitteitä futurismiin ja sosialistiseen realismiin. Hänen moniosaisissa teoksissaan on usein poikkeuksellisia perspektiiviratkaisuja ja samankaltaista vieraantuneisuuden tunnetta kuin 1960-luvun amerikkalaisessa esittävässä taiteessa.

Alexander Dashevskiy
Alexander Dashevskiyn työhuonetta. Jussi Mankkinen / Yle

Tällä hetkellä Dashevskiy tekee julkista taidetta muun muassa Pietarin Pulkovon kansainväliselle lentokentälle.

– Miksikö he valitsivat minut? Haluan ajatella sen johtuvan siitä, että olen hyvä ja kuuluisa taiteilija, mutta varsinaista syytä en oikeastaan tiedä, Dashevskiy hekottelee ja paimentaa välillä pientä tytärtään, joka on ateljeessa päivähoidossa.

Toimittajalle taiteilija tarjoaa kuumaa mustaa teetä.

Alexander Dashevskiy
Alexander Dashevskiyn Russia Today -teos. Nimi viittaa venäläiseen televisioyhtiöön.

Venäläinen nykytaide syntyy traumoista

Dashevskiyn mukaan taiteilijana eläminen Venäjällä tai Pietarissa ei ole helppoa, mutta tuloksia on mahdollista saavuttaa, jos on tarpeeksi sitkeä.

– Keskustelin äskettäin ranskalaisten kollegoideni kanssa ja kysyin heiltä, että mitä te ansaitsette vuodessa. Luku ei ollut erityisen vaikuttava. Ranskassa on valtavasti gallerioita, museoita ja taiteenkerääjiä, mutta tärkeimmälle lenkille eli taiteilijoille ei rahaa riitä. Lisäksi energiaa kuluu valtavasti eurooppalaisen taidebyrokratian vaalimiseen.

Alexander Dashevskiy
Alexander Dashevskiyn taiteessa on vieraantuneisuuden tunnetta.Jussi Mankkinen / Yle

Hänen mukaansa Venäjällä tilanne on varsin erilainen.

– Minä haluan tehdä taidetta ja elää omaa outoa taiteellista elämääni. Venäjällä tällainen on edelleen mahdollista, koska meillä ei ole kovin montaa nykytaideinstituutiota eikä näin ollen myöskään taiteeseen liittyvää raskasta byrokratiaa. Taiteilija on edelleen kaiken luovan prosessin keskiössä.

Toisaalta venäläiset taiteilijatarvikkeet ovat huonolaatuisia, ja Dashevskiy ostaa niitä Saksasta. Myös taiteen lähtökohdat ovat vähemmän optimistisia.

– Itse asiassa venäläinen nykytaide liittyy tavalla tai toisella erilaisiin depressioihin. Monet kollegani rakentavat uransa keskustelemalla erilaisista traumoista, joihin kuuluvat neuvostotrauma, post-neuvostotrauma sekä sukupuoleen liittyvät traumat. Venäläinen nykytaide on suorastaan polttoainetta kaikenlaisille traumoille, sairauksille ja masennukselle.

Alexander Dashevskiy
Alexander Dashevskiyn taidetta. Jussi Mankkinen / Yle

Läpikotaista poliittiisuutta

Alexander Dashevkiyn mielestä nykytaide on Venäjällä sen verran pienten piirien hommaa, että sen puitteissa voi ilmaista itseään varsin vapaasti, mikä on jo moneen otteeseen tullut ilmi Pjotr Pavlenskin kohdalla. Viranomaisia ei kiinnosta.

– Voit kommentoida ihan mitä tahansa ilman minkäänlaisia ongelmia, jos et työskentele valtion avustuksilla ja olet taloudellisesti riippumaton taiteilija. Toisaalta taas valtion ylläpitämissä museoissa liiallinen huutaminen olisi skandaali.

Dashevskiyn mukaan venäläistä nykytaidetta leimaa läpikotainen poliittiisuus – kaikki taide Venäjällä on jo valmiiksi poliittista.

– Tämän takia pelkän poliittisen taiteen tekeminen olisi pelkkää tautolologiaa. En voi siis sanoa haluavani tehdä maalausta, jossa Mikki Hiiri panee Putinia. Se näyttäisi pelkästään tyhmältä eikä tarkoittaisi yhtään mitään.

Denis Patrakeev, Anna Nova
Denis Patrakeevin teos ja kemiallinen prosessi. Jussi Mankkinen / Yle