Turun telakalla rakennettavat Royal Caribbean -alukset ovat Finnveran kaikkien aikojen suurin rahoitushanke

Finnvera on järjestänyt aluksille 2,5 miljardin euron rahoituksen.

laivanrakennus
Meyer Turun telakka
Nora Engström / Yle

Finnvera on osallistunut Royal Caribbean Cruises -varustamon kahden risteilyaluksen rahoitukseen järjestämällä varustamolle yli 2,5 miljardin euron ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kyseessä on Finnveran kaikkien aikojen suurin yksittäinen rahoitushanke.

Kyse on varustamon ja Meyer Turun vuonna 2016 julkistamiin aiesopimuksiin liittyvästä rahoituksesta. Maailman suurimpiin risteilyaluksiin kuuluvat Icon 1 ja 2 alukset luovutetaan vuosina 2022 ja 2024. Alukset käyttävät pääpolttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua.

Finnveran vientiluottojen ja -takuiden enimmäismäärää nostettiin vuoden 2017 alusta pääosin alusrahoituksen kasvaneen kysynnän vuoksi.

– Viennin näkymien ja työllisyysvaikutusten kannalta on hienoa, että tilauksia on tiedossa pitkälle tulevaisuuteen. Tämä antaa monelle meriklusteriin kuuluvalle yritykselle mahdollisuuden investoida ja suunnitella toimintaansa pitkäjänteisesti, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta Finnveran tiedotteessa.

Suurten rahoitus- ja vientihankkeiden lisäksi kyse on työllisyyden edistämisestä. Finnveran mukaan yksittäisten suurten vientikauppojen saaminen Suomeen voi merkitä satoja tai jopa tuhansia henkilötyövuosia viejäyrityksessä ja alihankintaverkostossa.

– Selvitysten mukaan Suomen meriklusteriin kuuluu 3 000 yritystä. Kahden suuren risteilyaluksen rakentaminen tuo töitä jopa kaksikymmentäviisituhatta henkilötyövuotta. Vaikutukset ovat siis erittäin merkittävät, Haarasilta sanoo yhtiön tiedotteessa.