Sairaaloiden arki meni sekaisin, kun tietokoneet pimenivät ja potilaiden tiedot katosivat – 5 kysymystä ja vastausta HUS:in kaoottisesta viikosta

HUS on saanut selätettyä sairaanhoitopiiriä tällä viikolla vaivanneet tietoliikenneongelmat. Jälkityö jatkuu kuitenkin vielä pitkään.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Pohjois-Karjalan keskussairaalan sisäänkäynti
Ismo Pekkarinen / AOP

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tietoliikennejärjestelmissä on ollut kaksi isoa vikaa saman viikon aikana.

Lääkärit ja hoitajat ovat joutuneet katsomaan potilaiden tietoja papereista, lääkerobotin toiminnassa on ollut häiriöitä ja ajanvarauksessa hankaluuksia.

Tiistain vika haittasi etenkin Meilahden sairaalan toimintaa. Keskiviikkona rampautui koko HUSin potilastietojärjestelmä.

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi vastaa viiteen keskeiseen kysymykseen tietoliikenneongelmista.

Oliko kyseessä palveluhyökkäys?

– Tällaisesta ei ole viitteitä. Sama käsitys on myös Viestintäviraston kyberturvallisuusosastolla.

Miksi varajärjestelmä ei toiminut?

– Varsinaisen tietojärjestelmän ja varajärjestelmän välillä on yhteyksiä, ja molemmat vikatilanteet iskivät myös niihin. Tämän takia emme pystyneet hyppäämään suoraan varajärjestelmään, kuten yleensä.

Testataanko tietojärjestelmiä mitenkään?

– Jatkuvasti. Meillä on käytössä tietoliikennerobotti, joka on osoittautunut hyväksi apuvälineeksi. Tiistain vikatilannekin näkyi heti robotin tekemissä testeissä. Jatkossa yritämme päästä vielä nykyistä nopeammin kiinni robotin havaitsemiin ongelmiin.

Miten ongelmatilanteista selvittiin?

– Vain yksi leikkaus tuhannesta jouduttiin perumaan näiden kahden päivän aikana. Henkilökunta toimi hienosti, eikä potilasvahinkoja ole kantautunut korviini, joten siinä suhteessa tilanne hoitui hyvin.

Mitä seuraavaksi tapahtuu?

– Kaikki häiriöt käydään läpi, analysoidaan ja tehdään korjauksia. Järjestelmien tietoturvaa on kohennettu noin kuukausi sitten. Selvitämme myös, onko palomuurien vahvistamisella yhteys tietoliikenneongelmiin.