yle.fi-etusivu

Uusi vientituote Kiinaan? Sähköauto Angelica myy suomalaista koulutusta Aasiaan

Metropolia Ammattikorkeakoulussa pidetään peukut pystyssä, että uusi, koulussa tehty sähköauto viehättäisi kiinalaista tilaajaa.

sähköautot
Sähköauto Angelican suunnittelutiimin jäseniä
Sähköauto Angelican suunnitteluun Metropolia Ammattikorkeakoulussa tarvittiin kymmenhenkinen tiimi. Petteri Juuti / Yle

Suomalaisesta autosta ja sähköautokoulutuksesta voi tulla vientituote Kiinaan.

Metropolia Ammattikorkeakoulun ajoneuvo- ja konetekniikan osastolla on tehty kiinalaisen monialalyrityksen Beijing Asiastars Electronic Technology Corporationin eli AET:n tilauksesta sähköllä toimivan urheiluauton mallikappale. Se lähtee pian parin kuukauden mittaiselle vierailulle Pekingiin.

– Näillä näkymin Metropoliaan olisi tulossa jatkohankkeita Angelicalle eli auton piensarjavalmistuksen suunnittelu, iloitsee osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala oppilaitoksen autopajalla Hernesaaressa.

Jos kiinalaisyritys päättää astua ajoneuvomarkkinoille ja aloittaa auton tuotannon, on Metropolialla hyvät mahdollisuudet päästä kouluttamaan auton huoltajia ja korjaajia kiinalaisen tilaajan tarpeisiin.

– Kiinalaiset tarvitsevat auton huollon hallitsevia ammattilaisia vastaamaan kysyntään, ja siinä me autamme heitä mielellämme, sanoo projektijohtaja Pekka Hautala.

Kiinan sähköautomarkkinat kasvavat Pekka Hautalan mukaan nopeimmin maailmassa.

AET:n kanssa on keskusteltu myös kokonaan uuden sähköllä toimivan perheauton suunnittelusta ja tekniikan kehittämisesta Kiinan markkinoille Angelican lisäksi. Urheiluauton tuotantoa suunnitellaan Suomeen, mutta perheauton valmistus tapahtuisi todennäköisesti lähempänä markkinoita eli Kiinassa.

Ulkonäkö suoritustason mukaan

Angelican huippunopeus on 282 kilometriä tunnissa. Se kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa ja siitä kahteen sataan kahdeksassa sekunnissa. Kenellä on käyttöä näin vauhdikkaalle menijälle?

Ei ehkä Suomessa monellakaan, mutta Kiinassa ja muualla maailmassa potentiaalisia luksusurheiluauton ostajia riittää. Varsinkin kun kyseessä on nopea sähköauto, jonka muotoilu vastaa nyt sen suoritustasoa. Paketti on siis kasassa.

Teollinen muotoilija Juha Tuomola.
Teollinen muotoilija Juha TuomolaPetteri Juuti / Yle

– On muotoilijan unelma päästä tekemään urheiluautoa, tunnustaa Angelican linjoista vastaava teollinen muotoilija Juha Tuomola.

Muutama vuosi sitten Metropoliasta valmistuneesta Tuomolasta auto on enemmänkin veistos ja yksittäiskappale. Sarjatuotannon hän mieltää tylsäksi. Sen sijaan häntä innostaa klassinen automuotoilu, jossa valmistetaan vain muutamia kappaleita ja käsityön osuus on suuri.

– Olen suunnitellut ajoneuvoa niin kuin autoharrastaja tai entusiasti toiselle. Toivon, että jakaisimme tulevan omistajan kanssa intohimon autoja kohtaan, selvittää Tuomola.

Kymmenhenkisen tiimin asiantuntija Pekka Pesonen kertoo, että perfektionistina tunnettu Tuomola on piirtänyt käsin auton perässä olevan Angelican nimitekstin mallin.

Angelican logo auton perässä.
Petteri Juuti / Yle

Miten paljon autosta on ajateltu pyytää ostajilta?

– Hintaa en uskalla arvioida, kyllä se kuusinumeroinen olisi, heittää jo kymmenen vuotta sähköautojen kehittelytyössä Metropoliassa mukana ollut projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Kyseessä olisi Eskelisen mukaan uuden automerkin keulakuva. Angelican luomalla sporttisella mielikuvalla markkinoitaisiin tavanomaisempaa sähköistä perheautoa, joka olisi sarjatuotannossa ja edullisempi valmistaa kuin Angelica. Aivan kuten muutkin autonvalmistajat tekevät.

Angelican käyntiääni on hiljainen

Tyylipuhtaalta menijältä näyttävä auto herättää helposti myös mielleyhtymiä vaarallisiin tilanteisiin, jossa kuski on innostunut liikaa vauhdin hurmasta ja hurjastellut ajokkinsa ojaan. Angelica on kuitenkin suunnittelutiimin mukaan turvallinen ajaa. Sähköautona sen käyntiääni on lähes olematon.

Automatiikka tulee kuskin avuksi jonkin matkaa, jos tämän autonhallintataidot eivät yllä rallikuskin tasolle. Esimerkiksi talviajossa pyörien automatiikka korjaa luistoon lähdössä olevan auton kuljettajan ajovirheitä.

– Järjestelmä korjaa automaattisesti ajolinjaa ratin liikkeiden mukaiseksi. Hieman liioitellen voisi sanoa, että auton voisi kääntää pyörien ympyrää paikallaan kuin trukkia, sanoo projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Tämä selittyy sillä, että jokaisessa neljästä pyörästä on oma sähkömoottori, joka ohjautuu itsenäisesti tarpeen mukaan. Esimerkiksi kaarreajo helpottuu, kun osa pyöristä kiihdyttää ja osa jarruttaa automaattisesti sen mukaan, miten kuljettaja kääntää rattia. Tämä on kokeiltu jo Metropolian aiemmassa konseptiautossa ERA:ssa.

Uusi auto on tehty aiemman sähköauton alustalle

Kiinalaisella monialayritys AET:lla ei ole vielä omaa automerkkiä. Yrityksellä on punninnassa kokonaan uudelle alalle lähtö. Tällaista siirtoa ei tehdä hetken mielijohteesta. Yritys onkin seurannut Metropolia Ammattikorkeakoulun kehitystyötä viime vuosina ilmeisen tarkasti.

– AET:sta otettiin yhteyttä pari vuotta sitten, kun olimme saaneet hyviä tuloksia ERA-sähköautollamme rata-ajossa Saksassa, kertoo Ville Eskelinen.

ERAa oli kehitelty Metropoliassa jo vuodesta 2007. Angelican perustana oleva ERA on yhtenä Metropolian sähköautosuunnittelun tärkeimmistä vetureista pidetyn entisen lehtorin ja projektipäällikön Sami Ruotsalaisen taidonnäyte.

Eskelinen väittää, että Ruotsalaisen kehittämä versio pyörien nelimoottoriohjausjärjestelmästä on onnistuneempi kuin esimerkiksi Mercedes Benzin vastaava. Eskelinen perustelee väitettään Saksassa tehdyillä nopeustesteillä – niiden mukaan ERAn käsittely on kovissa nopeuksissa helpompaa kuin Mercedes Benzin vastaavan auton, ja rata-ajotestissä se jättää Mersun taakseen.

Valmistuneet saavat nopeasti töitä

Angelican takaluukku.
Petteri Juuti / Yle

Kovin moni oppilaitos ei kehitä konseptiautoja suuryritysten piikkiin edes maailmalla, saati Suomessa.

Harvassa oppilaitoksessa on tarjota näin käytännönläheistä opetusta kuin Metropoliassa. Mukana olleet kolme opiskelijaa työllistyvät Eskelisen mukaan pikavauhtia valmistuttuaan.

– Asiakasyritys halusi mahdollisimman nopeasti valmista, joten sovimme että käytämme jo kehittämäämme tekniikkaa. Ulkonäöstä haluttiin sävähdyttävämpi, joten paukut laitettiin siihen ja joihinkin muihin kiinalaisten haluamiin yksityiskohtiin, Eskelinen sanoo.

Auton nimi on tilaajan keksimä.

Kun Angelican jälkeisen mahdollisen perheauton nimeäminen tulee puheeksi, miehet vitsailevatkin, että ehdottavat alustavasti suunnitteilla olevan akkukäyttöisen perheauton nimeksi kotoisaa Annelia. Se suunnitellaan toteutuessaan keskiverrommalle kukkarolle kuin Angelica.

Jutun ingressiä tarkennettu 15.11. klo 10:41: auton suunnittelussa on ollut mukana opiskelijoiden lisäksi insinöörejä ja teollisia muotoilijoita.
Juttua muokattu 15.11. klo 10:41: Sami Ruotsalaisen roolia tarkennettu.