Mayday mayday! - Lentopelastus vaatii monen viranomaisen yhteistyötä, jos ilmavoimien kone rysähtää Päijänteeseen

Kun ilma-alus katoaa, käynnistyy useiden viranomaisten pelastusoperaatio. Näin kävi viimeksi kesällä Laukaassa, kun siviililentäjän kone putosi maastoon.

lentopelastus
Yle Uutiset Keski-Suomi: Mayday mayday! - Lentopelastus vaatii monen viranomaisen yhteistyötä, jos ilmavoimien kone rysähtää Päijänteeseen
Yle Uutiset Keski-Suomi: Mayday mayday! - Lentopelastus vaatii monen viranomaisen yhteistyötä, jos ilmavoimien kone rysähtää Päijänteeseen

Päijänteen rannassa käy melkoinen kuhina. Meneillään on Ilmasotakoulun järjestämä suuri yhteistoimintaharjoitus Vesistö 17.

Harjoitustehtävä etenee tilanteesta, jossa Ilmavoimien kone ilmoittaa joutuneensa pakkolaskuun Kaipolan itäpuolella. Jyväskylän lennonjohdosta tulee lisätieto: koneesta on annettu mayday, mayday -hätäilmoitus.

Lentopelastuskeskus johtaa aina ilmasta tapahtuvaa etsintää, kun kone on kateissa ja poliisi johtaa maastotehtävää. Yhteistoiminnan pitää sujua.

– Jos lentäjä on loukkaantunut, se siirtyy pelastusviranomaisen tehtäväksi. Ilmavoimilla on aina tukeva rooli asiantuntijana ja se tarjoaa myös resursseja ja kalustoa etsintään, kuvailee kapteeni Marko Salo Ilmavoimista.

Että tässä kello tikittää.

Marko Salo

Keskinen Suomi on vilkasta sotilasilmailualuetta ja onnettomuuden riski on aina läsnä. Edellinen hävittäjälentäjän kuolemaan johtanut turma sattui marraskuussa 2013 Keski-Pohjanmaalla, kun kaksi Hawk -harjoitushävittäjää törmäsi toisiinsa.

– Siitä on nyt reilu neljä vuotta. Sotilasilmailuonnettomuus tapahtuu keskimäärin reilun kahden vuoden välein. Että tässä kello tikittää, miettii Salo.

Pelastusupseeri, kapteeni Marko Salo Ilmavoimista.
Kapteeni Marko Salo Ilmavoimista johti laajaa yhteisharjoitusta.Annika Rantanen / Yle

Harjoittelu kehittää saumatonta yhteistyötä

Suuronnettomuudet vaativat viranomaisilta saumatonta yhteistoimintaa. Kriisitilanteet iskevät harvoin, joten aktiivisen harjoittelun merkitys korostuu.

Poliisi, pelastuslaitos ja Järvipelastajat harjoittelivat neljä päivää Päijänteellä Ilmavoimien johdolla yhteisen suuroperaation varalta. Oppia oli saamassa pari sataa ammattilaista.

Alkuvaiheen tavoitteena oli oppia tuntemaan toistemme resurssit.

Marko Salo

Pohjoisella Päijänteellä risteili 20 alusta etsintätehtävissä. Harjoituksessa käytettiin maalinkuvaukseen laskuvarjoja, pelastuslauttoja, valaisinvälineitä ja maalihenkilöitä. Harjoitukseen kuuluivat myös etsintälennot alueella.

– Alkuvaiheen tavoitteena oli oppia tuntemaan toistemme resurssit. Esimerkiksi järvipelastajien venekalusto tuli tutuksi poliisille, joka johtaa pelastusta. Näin osataan lähettää juuri oikea ja nopea vene paikalle eikä väärää kalustoa, kertoo Marko Salo.

Yhtenä harjoitusskenaariona oli sotilaskoneen katoaminen ja sen lentäjien pelastautuminen heittoistuimilla. Turman uhreja etsittiin maastossa, vesillä ja veteen upotettuun hylkyyn sukeltaen.

– Itse olen oppinut paljon ja toivon, että pelastustoiminnan johtajillekin on tullut viranomaisyhteistyö tutuksi. Sosiaalinen kanssakäyminen muiden viranomaisten kanssa on erittäin tärkeää, korostaa paloesimies Janne Luoma-Aho Keski-Suomen pelastuslaitoksesta.

Järvipelastajien venekalustoa Päijänteellä.
Järvipelastajien veneet ovat tuttu näky pelastustehtävissä.Annika Rantanen / Yle
Pelastusharjoituksessa etsintöihin osallistuivat myös koirapartiot.
Pelastusharjoituksessa etsintöihin osallistuivat myös koirapartiot.Annika Rantanen / Yle
Poliisivene Päijänteellä.
Poliisivene harjoitustoimissa Päijänteellä.Annika Rantanen / Yle
Keski-Suomen pelastuslaitoksen vene Päijänteellä.
Keski-Suomen pelastuslaitoksen vene harjoittelemassa.Annika Rantanen / Yle
Heittoistuimella järveen päätynyt lentäjä pelastetaan Järvipelastajien veneeseen.
Heittoistuimella järveen päätynyt lentäjä pelastetaan Järvipelastajien veneeseen.Annika Rantanen / Yle
Lentäjä on pelastettu vedestä.
Lentäjä on pelastettu vedestä.Annika Rantanen / Yle