Koe uusi yle.fi

Kymi Ring uskoo, että ratarahat löytyvät – yksityistä rahaa käytetty nyt noin neljä miljoonaa

Kymi Ringin moottorirataan on käytetty jo 6,5 miljoonaa euroa, josta 2,4 miljoonaa on valtion rahaa. Kymi Ring maksaa ensimmäisessä vaiheessa arviolta 25 miljoonaa euroa.

moottoriurheilu
Kymi Ring moottoriradan työmaa Iiitissä
Kymi Ring -moottoriradan työmaa kesäkuussa 2017. Pasi Tapanainen/Yle

Kymi Ring -yhtiöstä vakuutetaan, että Iittiin rakenteilla olevan moottoriradan aikataulu ei horju. Suunnitelman mukaan ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan MotoGP-kilpailu on määrä ajaa Iitissä kesällä 2019.

Kouvolan kaupunki oli myöntämässä hankkeelle kahden miljoonan euron pääomalainan. Laina oli tarkoitettu Kymi Ringin ajokoulutusratoja ja testausaluetta varten. Hallinto-oikeus kuitenkin kumosi kaupungin lainapäätöksen torstaina.

Hallinto-oikeuden mukaan kaupunginvaltuuston päätös lainan myöntämisestä sisälsi oikeuden mielestä liian suuren riskin. Kaupunginvaltuusto oli myöntänyt kahden miljoonan euron pääomalainan ilman lain edellyttämää vastavakuutta.

– Eiköhän me uskota siihen, että joku suunta kuitenkin löytyy. Luotan siihen, että yksityinen rahoitus löytyy ja töitä tehdään sen eteen, eikä aikataulumuutoksia ole tulossa, lomamatkalta Intian valtamereltä tavoitettu Kymi Ring -yhtiön hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Kari O. Sohlberg sanoo.

Sohlberg ei kommentoi sitä, onko ratayhtiöllä ollut vaikeuksia löytää yksityisiä rahoittajia hankkeelle.

– En ole ollut sitä itse tekemässä. En kommentoi sitäkään, kuka rahoitusta etsii. Osaavat henkilöt yhtiön hallituksen ohjeistuksen mukaan ovat sitä tekemässä, Sohlberg sanoo.

Radoilla eri budjetit

Iitin Tillolaan rakennetaan saman aikaisesti useampaa eri kokonaisuutta. MotoGP-kuntoon tähtäävällä moottoriradalla ja kuljettajakoulutuskeskuksella on Kymi Ringin hankejohtajan Timo Pohjolan mukaan eri budjetit.

Kuljettajakoulutuskeskus ajokoulutusratoineen ja testausalueineen maksaa arviolta 3,4 miljoonaa euroa. Moottoriradan osuus on noin 17 miljoonaa. Kokonaisuutena Kymi Ring maksaa ensimmäisessä vaiheessa noin 25 miljoonaa euroa.

Moottorirata on jo pitkällä. Pohjolan mukaan myös kuljettajakoulutuskeskuksen rakentaminen on aloitettu maansiirtotöillä. Pohjolan mukaan kuljettajakoulutuskeskukseen on käytetty noin 700 000 euroa yksityistä rahaa.

– Kuljettajakoulutuskeskuksen rakennustyöt ovat olleet keskeytyksissä, koska odotimme hallinto-oikeuden päätöstä Kouvolan myöntämästä kahden miljoonan euron pääomalainasta. Omarahoitusosuus on tällä hetkellä käytetty, Timo Pohjola sanoo.

Lisäksi Hämeen ely-keskus on myöntänyt kuljettajakoulutuskeskukselle 500 000 euron tuen. Sitä ei ole vielä käytetty. Kouvolan Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) tuki raukeaa vuoden loppuun mennessä, jos sille ei haeta jatkoaikaa.

– Aiomme jättää jatkoaikahakemuksen marraskuun aikana, Pohjola kuittaa.

Yksityistä rahaa jo kiinni

Moottoriradan ja kuljettajakoulutuskeskuksen lisäksi alueella edistetään infran rakentamista eli rakennetaan teitä sekä sähkö- ja vesiliittymiä. Louhintatyöt on keskeytetty talveksi.

Valtio on luvannut rahoittaa Kymi Ringin kokonaisuutta yhteensä noin seitsemällä miljoonalla eurolla. Tästä 2,4 miljoonaa euroa on jo käytetty. Osa valtionavusta odottaa vielä, että yhtiö hakee myönnettyä tukea ja osoittaa samalla yksityistä rahoitusta olevan tarpeeksi.

– Kymi Ringiin on käytetty 6,5 miljoonaa euroa, josta tuo 2,4 miljoonaa on valtion rahaa. Loput on yksityistä, Pohjola sanoo.

Lahti haluaa olla yhä mukana

Uusi kuntalaki rajaa entistä tiukemmin kuntien mahdollisuuksia osallistua Iitin Kymi Ringin kaltaisten hankkeiden rahoittamiseen. Kouvolan kaupunki päättää Kouvolan Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun) maanantaina valittaako se hallinto-oikeuden päätöksestä kieltää pääomalainan antaminen.

Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho toteaa, että esimerkiksi lainojen ja takausten myöntämisehdot ovat entistä tiukemmat.

Alhon mukaan Lahti kuitenkin haluaa olla mukana hankkeessa, koska Iitti on siirtymässä osaksi Päijät-Hämettä. Lahti pyrkii nyt yhdessä Kouvolan kanssa etsimään keinoja osallistua Kymi Ringin rahoitukseen.

– Nyt täytyy katsoa, mikä on mahdollista ja mikä ei. Luonnollisesti on lopulta poliittinen päätös, ollaanko hankkeessa mukana vai ei, Olli Alho sanoo.

Alhon mukaan asialla alkaa olla kiire, koska kesä 2019 tulee yllättävän nopeasti.

Sponsorirahaa liikkeellä hyvin

Iitin Kymi Ringin toteutumisen ei pitäisi olla rahasta kiinni, toteaa Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n toimitusjohtaja, kouvolalainen Risto Oksanen.

Hänen mukaansa sponsorointiin käytettävä rahasumma kasvaa tällä hetkellä. Toisaalta Kymi Ringin kaltaiselle tapahtumakeskukselle on Oksasen mukaan selvästi tilausta.

Hänen mukaansa vastaavia isoja hankkeita on aiemminkin toteutettu nopeassa tahdissa. Esimerkkinä hän mainitsee Harkimon Helsinki-Areenan.

Myös oikeusministeri Antti Häkkänen otti perjantaina kantaa Iitin Kymi Ring -hankkeen tilanteeseen. Hänen mukaansa hankkeesta on hyötyä koko Suomelle, ei vain radan lähialueille.

– Toivon että kaikki osapuolet, jotka vuosien saatossa ovat olleet viemässä Kymi Ringiä eteenpäin, niin Kouvolan omat toimijat kuin yksityiset mahdolliset rahoittajat ja myös valtiovalta, nyt puhaltavat yhteen hiileen. Nyt ei pidä päästää hanskoja putoamaan, vaan nyt pitää tehdä yhdessä töitä, ministeri Häkkänen totesi.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lapsiperheet

Miksi olen olemassa ja miksi sisko kävelee liian hitaasti?

20 + 2 syytä soittaa äidille tai isälle töihin

Sukellusveneet

Onko kadonneessa sukellusveneessä enää ketään hengissä? Argentiinalaisaluksesta uhkaa loppua happi

Syyria

Iran, Turkki ja Venäjä yhdistävät voimiaan Syyrian sodan diplomatiassa

Sijoittaminen

Makuutatko sinäkin lapsesi rahoja pankkitilillä? Ei kannata – Kysyimme asiantuntijoilta, miten lapsen varat kannattaisi sijoittaa