Lapin kaivosrekat keräävät tietoa tien kunnosta – varoitukset reaaliajassa muille autoilijoille

Maitoautot ja ambulanssit testaavat talven aikana uutta tiesääpalvelua.

Liikennesää
kaivoslastia kuljettava älyrekka
Bolidenin kaivannaiskuormia Sodankylästä Kemiin kuljettavat rekat on varustettu tien pintaa mittaavilla laitteilla.Kari Mäenpää / Ilmatieteen laitos

Sodankylässä sijaitsevan Kevitsan kaivoksen ja Kemin sataman välillä on 300 kilometriä olosuhteiltaan vaihtelevaa nelostietä, jota kaivosrekat sahaavat aamuvarhaisesta iltamyöhään. Ilmatieteen laitos ja rekat omistava VR Transpoint asensivat ensimmäiset kitkamittauslaitteet kolmeen rekkaan jo keväällä. Kesän ja syksyn aikana laitteita on asennettu kolmeen uuteen rekkaan.

– Kuudella laitteella saamme reitiltä hyvin kattavan informaation, tiedon heti kun olosuhteet ovat muuttumassa. Silloin pystymme varoittamaan muita autoilijoita, selvittää projektipäällikkö, tekniikan tohtori Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitokselta. Älyrekan haravoima tieto tien pinnan liukkaudesta ja lämpötilasta välittyy paitsi kuljettajalle, myös muihin rekkoihin.

Mittaustulokset siirtyvät 20 minuutin välein automaattisesti Ilmatieteen laitokselle, joka pystyy tietojen avulla laatimaan entistä tarkemman tiesääennusteen. Kokeilussa käytetään myös Ilmatieteen laitoksen kokeellista tiesääasemaa Sodankylässä, joka on tavanomaista tiesääasemaa paremmin varusteltu.

Pieni joukko huolehtii muiden puolesta

Kaivosrekkojen tuottaman tiedon hyötyjä pääsevät loppuvuoden aikana testaamaan esimerkiksi Lapin sairaanhoitopiirin ambulanssit, Valion maitoautot sekä useat lappilaiset bussi- ja kuljetusyritykset.

– Ne saavat käyttöönsä sovelluksen, jossa kartalla näkyy millaisia kitkahavaintoja ja säähavaintoja tien päällä on tehty. Ammattiautoilijat pystyvät sitten sovittamaan nopeuden ja logistiikankin niin, että ajo sujuu turvallisesti.

Sukuvaara sanoo, että alkava talvi on vielä testausaikaa, jolloin järjestelmä yritetään virittää sellaiseen kuntoon että se todella parantaa liikenneturvallisuutta. Tavoitteena on, että vuoden kuluttua sovellus olisi kaikkien Sodankylä-Kemi-välin kulkijoiden saatavilla. Jos konsepti toimii, se voidaan ottaa käyttöön muuallakin.

– Esimerkiksi Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä voidaan poimia linja-autoja, jotka tekevät mittauksen. Sillä tavalla pystytään kustannustehokkaasti saamaan tien päältä tietoa ilman, että kaikki autot tekevät mittauksia. Pieni joukko huolehtii muiden puolesta, että meillä on reaaliaikaista tietoa tien päältä.