yle.fi-etusivu

Tutkija: Peruskoulu vapaassa pudotuksessa – "Pitäisi harkita viimeisenä lukkona kaikille samaa päättökoetta"

Peruskoulumenestyksen nähnyt tutkija ei näe enää Pisa-Suomea.

peruskoulu
Nuori kirjoitaa paperille lyijykynällä tekstiä.

Peruskoulu ei enää takaa kaikille oppilaille tasavertaisia mahdollisuuksia jatko-opintoihin ja elämässä pärjäämiseen.

Näin tiivistää yliopistonlehtori, entinen rehtori ja luokanopettaja Jari Salminen näkemyksensä suomalaisen peruskoulun tilasta. Peruskoulua johdetaan ilman kokonaiskäsitystä opetuksen onnistumisesta.

Salminen esittää viimeiseksi keinoksi palauttaa peruskoulun yhdenvertaisuutta yhteisellä päättö- tai tasokokeella. Peruskoulun päättävälle nuorelle luotettavalla tiedolla omasta osaamisesta on ratkaiseva merkitys.

Arvostelu voi olla perustunut tyhjyyteen tai ilmaan, eikä vastaa todellista osaamista

Jari Salminen

– Se on sitten viimeinen lukko, kun mitään muuta ei ole (oppimisen arviointiin). Helposti ajatellaan, että nuoriso ahdistuu kokeista. En ole kuitenkaan kuullut muista maista kauheita ahdistuslukuja, peruskoulun ja opettajakoulutuksen historiaan perehtynyt Helsingin yliopiston lehtori Jari Salminen perustelee huoltaan Ylen Aamu-tv:ssä.

Suomalaisen koulun pohja puuttuu

Tutkija Salminen myöntää, että päättökoe on iso ja tarkkaan harkittava kysymys, mutta samoin on myös hänen mukaansa se, että peruskoulu on vapaassa pudotuksessa ilman kunnollista ohjausta.

– Oppilaalle tulee paljon murhetta siitä, kun lukiossa todellisuus lyö naamalle. Arvostelu voi olla perustunut tyhjyyteen tai ilmaan, eikä vastaa todellista osaamista, Salminen jatkaa eriytyneen peruskoulun seurauksia nuorille.

Meillä myydään Pisan nimissä tätä nykyistä systeemiä, jolla on aika vähän tekemistä sen koulun kanssa, jossa tulokset syntyivät

Jari Salminen

Muun muassa peruskoulun toimivuutta valvovan Opetushallituksen johtaja Jorma Kauppinen ei ainakaan tällä hetkellä näe tarvetta valtakunnalliselle kokeelle.

Jari Salminen ja Jorma Kauppinen.
Jari Salminen ja Jorma Kauppinen.Yle

– Kun arvioimme kunnolla ja toimimme voimassa olevien arviointiohjeiden mukaisesti, kokeelle ei ole tällä hetkellä tarvetta, Kauppinen summaa oppimistilannetta.

Kauppisen mukaan huoli oppilaiden välisistä oppimiseroissa on oikea. Kysymys on kuitenkin Kauppisen mukaan pitkälti siitä, että oppimistavoitteiden ja niiden arviointia tehdään kouluissa hyvin. Peruskoulun päättöarviointi pitää Kauppisen mukaan tehdä valtakunnallisten tavoitteiden mukaan.

Tutkija Jari Salminen kirjoitti huolestaan heikosti johdetusta peruskoulusta Helsingin Sanomissa lauantaina (siirryt toiseen palveluun). Nyt oppilaita ei arvioida keskenään vertailukelpoisesti. Koulujen digitalisoiminen ja ilmiöoppiminen ovat lisänneet koulujen välisiä eroja.

Oppimisesta voi tulla liian keskeinen osa koulua

Kauppisen mukaan päättökoe sopii vähän huonosti suomalaiseen peruskoulujärjestelmään, jossa opetus on kokonaisuus oppimista, kasvatusta ja hyvinvointia. Valtakunnallisessa kokeessa huomio kiinnittyy Kauppisen mukaan liikaa oppimiseen.

Opettajat alkavat opettaa vain koetta varten , opetus kaventuu

Jorma Kauppinen

Kansainväliset kokemukset kokeista kertovat, että tarvitaan laajempi näkemys muun muassa koululaisen kasvamisesta ihmiseksi.

– Opettajat alkavat opettaa vain koetta varten , opetus kaventuu ja pelkään, että oppilaille opetetaan vain niitä oppiaineita, mitä testataan.

Tutkija Jari Salmisen mukaan suomalainen peruskoulu ratsastaa kansainvälisesti menneellä maineella.

– Meillä myydään Pisan nimissä tätä nykyistä systeemiä, jolla on aika vähän tekemistä sen koulun kanssa, jossa tulokset syntyivät.

Opetushallituksen Jorma Kauppinen ei näe suomalaisen koulun muuttuneen vajaassa kahdessa kymmenessä vuodessa tutkijan kuvailemaksi.

– Maailma muuttuu ympärillä, se mitä nuoret tarvitsevat jatko-opinnoissa, ja koulun pitää muuttua sen mukana. Kyllä meillä on vahva vuosikymmenten pohja, Kauppinen painottaa.

Lue myös:

Selvitys: Oppilaat eriarvoistuvat ja osaamistulokset tippuvat – Professori perää peruskouluun mittavaa remonttia

"Koulu on vähän hukassa" – Opettajien mielestä koulullakin on syytä tulosten heikkenemiseen