yle.fi-etusivu

Uusi pakokaasumittaus laittaa autojen markkinat uusjakoon: Joka merkillä voittajia ja häviäjiä

Uusi hiilidioksidipäästöjen mittaustapa paljastaa testiympäristöä paremmin auton todellisen päästölukeman. Tämä taas voi johtaa autoveron laskuun tai nousuun eri automalleissa.

autokauppa
Lähikuva naisen käsistä auton ratissa.
Nella Nuora / Yle

Ensi syksynä voimaan astuva uusi päästömittaustapa voi heijastua Suomessa automerkkien markkinaosuuksiin tulevina vuosina.

Uusi hiilidioksidipäästöjen testaustapa (WLTP) (siirryt toiseen palveluun) kertoo autojen pakokaasupäästöt aiempaa luotettavammin.

CO2-päästöt vaikuttavat Suomessa autoveron tason kautta auton kokonaishintaan. LänsiAuton toimitusjohtajan Tommi Köningin mukaan eri automallien hinnat voivat tästä syystä nousta tai laskea.

– Hinnat elävät koko ajan, koska eri merkkien, malliversioiden ja moottoreiden hinnat muuttuvat eri vaiheissa. Jokin malliversio voi muuttua asiakkaille houkuttelevammaksi kuin ennen muutosta, Köninki pohtii.

Hän kertoo, että hiilidioksidipäästöt ovat merkittävä valintaperuste nykyään erityisesti yrityksille. Niille myydään puolet, joissakin merkeissä jopa kaksi kolmasosaa uusista autoista.

Ympäristötietoisten autokauppoja helpottaa se, että autojen vanhat (NEDC) ja uudet päästöluvut ilmoitetaan siirtymäaikojen takia rinnakkain vielä pitkään.

Toimitusjohtaja Tommi Köninki, LänsiAuto
LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki.Nella Nuora / Yle

Joka valmistajalla autoja, joiden CO2-päästöt nousevat

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi, että päästömittaukset ovat eräänlaista nollasummapeliä. Jokaisella valmistajalla on merkkejä ja malleja, jotka joko häviävät tai voittavat.

– Kaikilla valmistajilla tulee olemaan autoja, joiden päästölukema nousee enemmän tai vähemmän, Kallio toteaa.

Autoalan mukaan testitavan muutoksen ei pitäisi näkyä merkittävästi veroissa, jos hallitus toteuttaa suunnitellun 200 miljoonan euron autoveronalen tällä vaalikaudella. Näin autokanta uudistuisi ja päästöt laskisivat.

– Jos hallitus toimii odotetusti, ei markkinoilla nähdä mitään äkkinäisiä, isoja nykäyksiä, Kallio rauhoittelee.

Autokaupan odotetaan kuitenkin vilkastuvan ensi vuonna.

Autoalan ennusteryhmä arvioi, että ensi vuonna uusia autoja myydään noin 126 000 kappaletta. Tämän vuoden myynti jäänee hieman alle 120 000 henkilöautoon.

– Henkilöautomyynti kasvaa ensi vuonna pääosin romutuspalkkion ansiosta. Sen vaikutus on noin 5 000 uutta autoa. Lisäksi talouskasvu vaikuttaa myönteisesti uusien autojen myyntilukuihin, Kallio ynnää.

Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.Markku Pitkänen / Yle

Suuripäästöisten alea ei luvassa

Kannattaako autonostajan nyt malttaa hieman, jos autoliikkeet haluavat eroon niistä malleista, joiden päästöt nousevat?

– En usko, että tulee mitään loppumyyntikampanjoita tai sen tyyppisiä. Mikään autohan ei vanhene eikä tule jäämään käsiin mittaustavan muutoksen seurauksena, LänsiAuton Tommi Köninki tyrmää.

Autoalan etujärjestössäkään ei uskota, että mittausmuutos johtaa autojen hamstraukseen liikkeiden tai maahantuojien varastoon. Jonkin verran autoja pitää aina olla varastossa, mutta viime vuosina niitä on pienennetty ja siirrytty yhä enemmän tehdastilauksiin.

Autoliikkeiden ei kannata pitää suuria varastoja, sillä asiakkaat haluavat yhä useammin valita mieleiset lisävarusteet uuteen autoonsa.

– Kuluttaja ostaa muutoksen jälkeenkin auton sen oman tarpeensa mukaan eli paljon maantieajoja ajavat ostavat dieselauton jatkossakin ja kaupungissa ajavat harkitsevat sähkö- tai bensa-autoa, Autontuojien Tero Kallio painottaa.

Lue myös:

Autojen CO2-päästöt nousevat oudosti ensi syksynä – ”Kuluttajia tämä tulee hämmentämään”

Alle kolme litraa satasella? EU haluaa leikata autojen päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030

Tutkijat: Pelkällä polttomoottorilla kulkevien uusien autojen aika alkaa olla ohi