yle.fi-etusivu

Suomalainen alus jo lähes puoli vuotta Venäjällä takavarikossa – yrittäjä ei tiedä syytä: "Minun piti selvittää lääkäreille, onko minulla ollut vaikea lapsuus"

Yrittäjä Jarmo Ahonen odottaa yhä suomeksi käännettyä rikossyytettä, jota ei ole lupauksista huolimatta kuulunut.

vesiliikenne
Laiva Viipurin satamassa
Kati Lyytikäinen

Matkailuyrittäjä Jarmo Ahonen on odottanut kaksi päivää puhelua Venäjältä. Puhelin ei ole soinut. Ahosta se ei yllätä.

– He lupasivat soittaa jo eilen. Iso maa, isot minuutit, Ahonen hymähtää.

Ahosen piti saada jo viime viikolla postissa suomen kielelle käännetty rikossyyte, jota ei ole näkynyt. Paperi on tärkeä, sillä se ratkaisee, joutuuko Ahonen Venäjällä oikeuteen. Ahosen yrityksen Charlotte-alus on ollut takavarikoituna Viipurin tullin laiturissa jo viisi kuukautta. Hän ei tosin vieläkään tarkkaan tiedä, miksi.

Ahonen on käynyt useita kertoja Viipurissa tutustumassa sikäläisiin lakipykäliin, joita hän on tutkinut yhdessä venäläisen juristinsa, tullin edustajan ja tulkin kanssa. Viime aikoina viranomaiset ovat vedonneet uuteen lakiin, jonka sisältö on jäänyt Ahoselle epäselväksi.

– Se tuntuu olevan aika ympäripyöreä laki. Minulle ei ole kerrottu edes sitä, milloin se on tullut voimaan. Olen tutustunut aika paljonkin venäläiseen lainsäädäntöön, mutta se ei ole johtanut mitenkään.

Kysyttiin myös, olenko aggressiivinen. Vastasin, etten vielä, mutta asiat voivat siihenkin suuntaan kääntyä.

Jarmo Ahonen

Oikeuden istunnon piti olla Venäjällä kaksi kuukautta sitten. Ahosen mukaan istunto peruttiin, koska tullin perustelut eivät riittäneet oikeuskäsittelyn järjestämiseen. Siitä huolimatta Venäjän tulli vaati Ahoselta aluksi jopa seitsemän miljoonan ruplan eli noin 100 000 euron korvauksia. Summa putosi lopulta 2,6 lopulta miljoonaan ruplaan eli noin 40 000 euroon.

– He kysyivät, että tuntuisiko tämä summa paremmalta. Minusta se tuntuu kohtuuttomalta, kun en ole tehnyt omasta mielestäni mitään virhettä.

15 tunnin kuulustelu

Japi-Matkat Oy:n alus takavarikoitiin kesäkuun 20. päivä Viipurin edustalla. Haminasta lähtenyt matkailijaryhmä yöpyi Viipurissa, minkä jälkeen se lähti risteilyaluksen kyydillä tutustumaan Teikarin ja Suonion saarten sotahistoriaan. Kun saaret oli käyty läpi, ryhmä jätettiin Uuraaseen, josta matkustajille oli järjestetty bussikuljetus.

– Sen jälkeen paikalle tuli tullin vene näyttävästi vilkut päällä. He sanoivat, että heillä on määräys pidättää minut.

Kun Ahonen kysyi pidätyksen syytä, hänelle sanottiin, että kuulusteluja ei käydä tässä vaan alus pitää ajaa Viipurin tullin laituriin.

– Siellä alkoi kuulustelu välittömästi, kun saimme narut kiinni. Tullista oli paikalla kolme, välillä oli neljäkin edustajaa. Kuulustelu kesti melkein 15 tuntia ja päättyi aamulla joskus puoli viiden aikaan.

Venäläisviranomaisten mukaan Ahosta epäiltiin alkoholin laittomasta myynnistä. Aluksella on Suomessa A-oikeudet.

– Minulle ei tullut mieleenkään piilottaa kassakonetta ja alkoholihinnastoja, koska niiden pitää Suomessa olla esillä. Tehtiin iso nippu papereita, ja alkoholit ja kassakone vietiin pois. Seuraavana päivänä ne palautettiin ja todettiin, että alkoholia ei ole myyty aluksella.

Tullin vene tuli näyttävästi paikalle vilkut päällä. He sanoivat, että heillä on määräys pidättää minut.

Jarmo Ahonen

Ahonen sanoo, että viranomaiset keksivät aina uusia syitä pidätykselle, kun edellinen rikosepäily oli saatu kumottua.

– Seuraava syytös oli, että olen antanut jonkun toisen ajaa venettä. Sanoin, että Suomen lain mukaan minulla on laivan päällikkönä oikeus päättää, kuka ohjaa. Lisäksi meillä on Suomen lippu perässä, joten me teemme Suomen emmekä Venäjän lakien mukaan. Sekin syytös kumottiin.

Suomalaisen lääkärin lausunto ei kelvannut

Uusimman syytteen mukaan Ahonen olisi harjoittanut kabotaasiliikennettä ilman lupaa. Toisin sanoen hänellä ei olisi ollut lupaa kuljettaa turisteja Venäjän saaristossa. Ahonen kertoo, että kabotaasiin liittyvän syytteen vuoksi viranomaiset passittivat hänet lääkäriin. Suomalaisen lääkärin lausunto ei kuitenkaan kelvannut.

– Minun piti käydä Pietarissa psykiatrin ja psykologin luona. Piirtelin numeroita ja laitoin niitä järjestykseen. Sitten jouduin kuuden naisen lääkärikollegion eteen. Minun piti selvittää heille, oliko minulla vaikea lapsuus. Suurin osa ajasta kului lapsuuden ja nuoruuden aikaisten asioiden selvittelyssä.

Ahosen mukaan lääkärit kysyivät myös, onko hän käyttänyt huumeita ja onko hän alkoholin suurkuluttaja.

– Kysyttiin myös itsetuhoaikeista ja siitä, olenko aggressiivinen. Vastasin, etten vielä, mutta asiat voivat siihenkin suuntaan kääntyä.

Aluksen siirrolla jo kiire

Kabotaasiin liittyvästä syytteestä Ahonen on ihmeissään, sillä hän luuli selvittäneensä asian ennen kuin meni aluksellaan rajan yli.

– Paikalla oli tullin ja rajavartiolaitoksen edustaja, ja kaikki paperini olivat esillä. Kysyin heiltä, onko tullut erikoissääntöjä tai uusia lakeja. Ei, heidän puolestaan kaikki oli selvää. Lisäksi Venäjän sisäisen turvallisuuspalvelun edustaja kävi toteamassa, että kaikki on kunnossa ja hyvää matkaa.

Ahonen kummastelee sitä, miksei tullin edustaja sanonut mitään, jos kaikki ei ollut kunnossa. Hän on liikkunut Charlotella yli kymmenen vuotta Venäjän vesillä ilman mitään ongelmia.

– Suomessa viranomaiset pyrkivät ehkäisemään rikoksia eivätkä edesauttamaan niitä.

Tähän on mennyt hirveästi aikaa ja kilometrejä.

Jarmo Ahonen

Ahonen on ravannut aluksensa takia Venäjällä useita kertoja. Hänen tilanteensa on tiedossa myös ulkoministeriöllä.

– En ole saanut sieltä enkä lähetystöstäkään mitään apua. Tähän on mennyt hirveästi aikaa ja kilometrejä. Viime keskiviikkona istuin taas kerran 2,5 tuntia neuvottelemassa herrojen kanssa. Asia jumittui, kun sitä syytepaperia ei ole saatu.

Seuraava reissu on edessä torstaina. Silloin Ahonen toivoo saavansa syytteestä suomenkielisen käännöksen, jotta asia saadaan vietyä sikäläiselle syyttäjälle. Syyttäjä tekee päätöksen siitä, onko oikeuskäsittely tarpeen.

Aluksen siirrolla Suomeen alkaa olla kiire, koska se ei kulje kovin paksussa jäässä. Jos ja kun se tapahtuu, Ahonen sanoo, ettei keula ihan heti käänny uudestaan kohti itärajaa.

– Ei pidä sanoa että ei koskaan, mutta kynnys on aika korkea.