1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalaisbändi haluaa maailman suurimmaksi – musiikkivaikuttaja: "Menestyjien apinointi on kuolemaantuomittua"

Terve uho ja näyttämisen halu puskevat väkivaltapoppia soittavaa Blind Channelia kohti kansainvälisiä esiintymislavoja. Kysyimme musiikkibisneksen konkarilta, mitä tähteyteen pääsy vaatii.

musiikkiteollisuus
Blind Channelin keikka
Blind Channel haluaa olla Suomen energisin livebändi.Carolin Büttner

OuluYleisö mylvii, perhoset pyörii vatsassa ja tuntuu, että tulee oksennus. Tämä kaikki helpottaa kuitenkin välittömästi ensimmäisen biisin ensimmäisten iskujen jälkeen. Loppukeikka onkin täyttä hurmosta. Satapäinen yleisö juhlii mukana laulaen meidän tekemiämme biisejä. - Ote on oululaisen Blind Channel -yhtyeen keikkapäiväkirjasta viime kesältä.

Blind Channel -yhtyeen jäsenet Virgin oil Co. -klubin edessä
Blind Channelin jäsenet ovat 20–24-vuotiaita.Aleksi Kelloniemi

Blind Channelin miehet eivät sorru turhaan vaatimattomuuteen: he haluavat olla maailman isoin rockbändi. Bändi on tehnyt töitä sen eteen neljä vuotta ja hiljalleen tulosta on alkanut tulla.

Tuottajamme sanoi, että meidän musiikkimme on vähän niin kuin kokoomusrockia.

Joonas Porko

Yhtye on keikkaillut kotimaan rajojen ulkopuolella ja ollut esimerkiksi soittamassa Tuska Open Air -festivalin jatkoklubilla.
Mutta mitä nousu todelliseen maailmanmaineeseen vaatii?

Menestyminen vaatii ainutlaatuisuutta

Sony Music Finlandin toimitusjohtaja Wemppa Koivumäki on ollut yli 20 vuotta musiikkialalla. Sinä aikana hän on nähnyt monenlaisia menestystarinoita. Vaikka jokaisen bändin tarina on erilainen, yhdistää menestyneitä artisteja hänen mukaansa muutama ominaisuus.

– Uniikkius ja omaleimaisuus ovat ykkösasioita. Menestyjien apinointi on totaalisen kuolemaantuomittu juttu.

Blind Channelin uniikkius löytyy genrestä. Omien sanojensa mukaan he ovat luoneet uuden genren, violent popin.

– Se on modernia rokkia, aika kansainvälistä kamaa. Siellä on pop-elementtejä rock-pohjalla, johon on saatettu sekoittaa räppiä ja konemusiikkia, bändin kitaristi Joonas Porko kertoo.

– Tuottajamme sanoi, että meidän musiikkimme on vähän niin kuin kokoomusrockia.

Blind Channelin keikka
Yhtye on esiintynyt niin satapäisille yleisöille kuin parille katsojallekin. Bändin mukaan keikan laatu tulee olla samanlainen yleisön määrästä riippumatta.Carolin Büttner

Oman genren luominen on antanut bändille vapauden tehdä periaatteessa minkälaista musiikkia vaan. Genren sisään menisi bändin toisen laulajan Niko Moilasen mukaan peruspopmusiikkia tai vaikka raskasta death metallia.

– Voimme vain todeta, että tämä on meidän itse keksimämme väkivaltapop ja tämä kuuluu tähän.

Musiikkibisneksessä kaikki etenee nopeasti. Esimerkiksi popmusiikissa se, mikä on nyt kuuminta hottia, on muutaman kuukauden päästä muuttunut joksikin toiseksi, Wemppa Koivumäki muistuttaa.

– Jos nyt lähtisi kopioimaan sitä, mikä on tällä hetkellä toimivaa, niin siinä vaiheessa kun oma tuotos on valmis, on auttamattomasti myöhässä.

Pelkkä ainutlaatuisuus ei tietenkään avaa portteja menestykseen. Ennen kaikkea se vaatii Koivumäen mielestä kovaa ja pitkäjänteistä työtä.

– Ja siitä työstä on tärkeää myös tykätä ja siihen tulee olla valmis. Etenkin bändeillä työhön kuuluu vahvasti kiertäminen keikoilla.

Yksi tärkeimmistä asioista kansainvälisen menestymisen kannalta on Koivumäen mukaan hyvä tiimi. Perinteinen kombinaatio on levy-yhtiö, tuottaja, manageri ja kustantaja.

Ilman kunnollista tiimiä on menestyminen kansainvälisillä markkinoilla vaikeampaa. Hyvän tiimin löytäminenkään ei kuitenkaan ole aina helppoa.

– Yleensä se lähtee siitä, että löydät yhden ihmisen, esimerkiksi managerin, jonka avulla saa haettua muut tiimin jäsenet.

Rokkarin arki on kiireistä

Välimatka Oulusta Helsinkiin on pitkä, reilu 600 kilometriä, ja tällä apinalaumalla sinne ajaa noin 8 tuntia ja 30 minuuttia. Kuulostaa raskaalta, mutta tähän on totuttu ja Oulu-Helsinki väli on tullut tutuksi heittämättä ainakin kolmekymmentä kertaa. – Blind Channelin keikkapäiväkirja

Teemme joka päivä erilaisia ulkomusiikillisia juttuja, kuten keikkakoreografioiden treenaamista peilisalissa.

Joonas Porko

Kiireisten rokkareiden elämässä on omat kiemuransa. Joonas Porko miettii, etteivät kaikki parisuhteet kestäisi sitä, että toinen on koko ajan joko keikkamatkoilla tai bänditreeneissä. Hänen omaan parisuhteeseensa se ei kuitenkaan ole vaikuttanut.

– Sitä etsii itselleen tyttökaverin, joka ymmärtää, että pitää olla paljon poissa, bändikaveri Niko Moilanen säestää.

Priorisointi on Moilasen mukaan myös tärkeää. Hän opiskelee neljättä vuotta yliopistossa ja kutsuu itseään korvaustehtävien kingiksi.

– Kun uusi kurssi alkaa, kävelen ensimmäisenä proffan luokse ja sanon, että joudun olemaan nämä kaksi viikkoa tuosta pois ja tuolta nuo kolme viikkoa, saisinko jotain korvaustehtäviä. Mutta kyllä opiskelut ovat kuitenkin rullanneet.

Blind Channelin keikka
Kansainväliseen menestymiseen tarvitaan usein taustajoukkoja, kuten levy-yhtiö, tuottaja ja keikkamyyjä.Nea Ahtiainen

Blind Channelin orastavan menestyksen takana on itseensä uskominen, menestymisen nälkä ja kova työ.

– Teemme joka päivä erilaisia ulkomusiikillisia juttuja, kuten keikkakoreografioiden treenaamista peilisalissa. Olemme ylipäätään selvittäneet, miten tekemistä voi jokaisella osa-alueella parantaa. Ja totta kai tehty hyviä biisejä, Porko luettelee.

Moilanen kertoo, että he pyrkivät tekemään mahdollisimman paljon asioita itse eivätkä pelkästään nojaa levy-yhtiöihin tai keikkamyyjiin.

– Me haluamme tehdä tätä työksemme. Ja se vaatii paljon, että tästä saa työn itselleen.

Tarinoita tarvitaan

Tällä hetkellä musiikkibisneksessä on pinnalla Wemppa Koivumäen mukaan enemmän sooloartisteja kuin bändejä. Koivumäki kertoo, että se on ennen kaikkea musiikkilajiin liittyvä asia.

– Rock on mennyt genrenä globaalisti sekä paikallisesti jonkin verran alaspäin. Kuunnelluimpien kappaleiden listoilla on tällä hetkellä enimmäkseen poppia, hip hoppia ja urbaania musiikkia.

Tietysti poikkeuksiakin on. Koivumäki nostaa esimerkiksi Haloo Helsingin, jolla menee tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan. Myös vanhemmat bändit kuten esimerkiksi The Rasmus, Apocalyptica ja Nightwish keikkailevat Koivumäen mukaan edelleen aktiivisesti.

Apocalyptica
Koivumäki kertoo, että 15 vuotta sitten Suomen musiikkivienti oli vahvasti bändipainoitteista. Useat silloin perustetut bändit, kuten Apocalyptica keikkailevat edelleen aktiivisesti.Ricky Swift / AOP

Jos taitoa, uniikkiutta ja tahtoa työskennellä löytyy, on menestys mahdollinen. Oli kyseessä sitten yhtye tai sooloartisti. Koivumäki sanoo, että jokaisella menestyvällä artistilla tai bändillä on taustallaan myös jokin tarina.

– Tarina voi myös tulla vahvasti jonkin kappaleen kautta, mutta kyllä se sinne tarvitaan.

Lahjakkuus Suomessa on kasvanut ihan hirveästi.

Wemppa Koivumäki

Koivumäki painottaa, että tarinan pitää olla aito. Hänen mukaansa tärkeää esimerkiksi somessa artistin on tärkeää esiintyä itsenään.

– Jos artistin somekanavissa on paljon jonkun muun tekemää sisältöä, niin useimmiten kuulijat ja fanit ymmärtävät sen, että tämä ei ole artistia itseään. Eli siellä on aika vaikeaa olla feikki, pitää olla hyvin pitkälti oma itsensä.

Globalisaatio helpottaa menestymistä

Tässä vaiheessa iltaa on vuorossa koko homman raskain osuus: kuusi tuntia pelkkää odottelua. Se tunne, kun jännität ja odottelet tekemättömänä monta tuntia putkeen, saa voimaan huonosti sekä fyysisesti että henkisesti. Jännityksen tunne on yksi hirveimpiä tunteita mitä tiedän. - Blind Channelin keikkapäiväkirja

Sosiaalinen media, Youtube ja erilaiset suoratoistopalvelut ovat muuttaneet musiikkibisnestä. Artistit ja bändit eivät välttämättä enää tarvitse levy-yhtiötä välikädeksi kappaleiden julkaisuun, vaan he voivat itse ladata ne suoraan Youtubeen.

Samalla kuulijakunta on periaatteessa maailmanlaajuinen. Suomalaisten tekemiä kappaleita voi kuunnella vaikka Etelä-Koreassa, jos sellainen sattuu vastaan tulemaan.

Spotify
Koivumäki kertoo, että joka perjantai musiikin suoratoistopalveluissa julkaistaan keskimäärin 18 000 uutta kappaletta.AOP

Globaalius antaa Wemppa Koivumäen mukaan paljon mahdollisuuksia, mutta samalla se luo haasteita.

– Keskimäärin joka ikinen perjantai erilaisiin digitaalisiin palveluihin ilmestyy noin 18 000 uutta kappaletta. Voi siis vain kuvitella, että minkälaisesta määrästä musiikkia puhutaan. Se, miten helmet sieltä löytyvät, vaatii entistä enemmän erilaisia markkinointi-innovaatioita.

Onhan se vaan parasta mitä voi tehdä.

Joonas Porko

Globaaliuden vuoksi bändien menestyminen kansainvälisesti on Koivumäen mielestä nykyään huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten.

– Siihen vaikuttaa myös se, että lahjakkuus Suomessa on kasvanut ihan hirveästi. Meillä on myös huomattavasti parempi itsetunto tänä päivänä.

Viimeisten 15 vuoden aikana vientitulot musiikin saralla ovat olleet tasaisesti kasvussa. Viime vuonna Suomen musiikkiviennin arvo oli 45 miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun) (Music Finland).

Se, mitä ulkomaille viedään, on kuitenkin muuttunut merkittävästi. Artistien ja bändien sijaan Suomesta muihin maihin viedään Koivumäen mukaan eniten tuottajia ja lauluntekijöitä.

– Yksi isoimpia suomalaisia tuottajia on esimerkiksi Nico Stadi, jolla on studio Los Angelesissa. Hänellä oli edellisellä Justin bieberin albumilla kaksi kappaletta.

Muita Koivumäen mainitsemia menestyneitä tuottajia ja lauluntekijöitä ovat muun muassa MGI, joka on ollut Akonin ja 50 centin levyillä sekä Teemu Brunila, joka on tehnyt esimerkiksi Englannin markkinoille materiaalia.

Näyttämisen halu toimii innostajana

Blind Channelilla on taustallaan tiimi, heillä on kova tahto tehdä töitä sekä uniikkiutta. Vaikka yhtye on jo kerännyt menestystä jonkin verran, on iso läpimurto ja maailman isoimman rock-yhtyeen titteli vielä odottelussa.

Bändillä on kuitenkin riittää kärsivällisyyttä, vaikka unelma ei heti toteutuisikaan. Kuuluisuus ei ole tärkeintä, vaan palo tekemiseen kumpuaa intohimosta musiikkiin.

– Onhan se vaan parasta mitä voi tehdä. Soittaa isoja keikkoja ja sitä musiikkia mitä itse rakastaa ihmisille, jotka myös rakastavat sitä. Ehkä se on kaikessa yksinkertaisuudessaan mulle se juttu, Porko kertoo.

Blind Channel -yhtye keikalla
Joonas Porkon mukaan resepti menestykseen on yksinkertainen: täytyy soittaa paremmin, tehdä parempia biisejä ja vetää parempia keikkoja.Carolin Büttner

Keikka-elämä on samaan aikaan ahdistavaa ja stressaava, mutta paras palkinto on onnistunut keikka. Se tunne ja hurmos, mikä esiintymisen jälkeen vallitsee takahuoneessa, on suorastaan käsinkosketeltavaa. Vaikka vaatteet ovat litimärät ja nestehukka valtaa kehon, fiilis on kaikin puolin iloinen sekä kiitollinen. Koko ryhmä on rehellisesti onnellinen ja se yhteinen onnistumisen, sekä yhtenäisyyden tunne on jotain aivan uskomatonta. – Blind Channelin keikkapäiväkirja

Yhtyeellä on myös suuri näyttämisen halu, joka näkyy Moilasen mukaan etenkin heidän kappaleissaan.

– Meillä on ollut kauhea uho alusta asti. Edelleen jatkamme sillä linjalla, nyt se pitää vain lunastaa jotenkin.

Blind Channelin vahvuus on sen jäsenissä. He toimivat yhtenä rintamana ja kaikilla on sama määränpää.

– Seisomme saman jutun takana ja puskemme ihan täysillä tätä juttua eteenpäin, Moilanen sanoo.

Korjaus 20.11.2017 klo 10.05: Joonas Porko on bändin kitaristi, ei laulaja, kuten jutussa aluksi kerrottiin.

Lue seuraavaksi