1. yle.fi
  2. Uutiset

Yhteiskunnallinen aktiivisuus markkinointivaltiksi – Viskitislaamo Isostakyröstä haluaa profiloitua keskustelun herättäjänä

Luostarit ja tavernat, joissa alkoholia ennen valmistettiin, olivat keskustelun ja kulttuurin keskuksia, perustelee toimitusjohtaja Miika Lipiäinen.

julkinen keskustelu
Miika Lipiäinen.
Toimitusjohtaja Miika Lipiäisen mukaan Kyrö Distillery on otettu Suomessa niin hyvin vastaan, että nyt tislaamo haluaa antaa ihmisille jotain takaisin.Markku Ojala / AOP

Kuplat, vihapuhe ja kansan kahtiajako. Siinä sanoja, joita käytetään usein kuvaamaan suomalaisten kanssakäymistä tai sen puutetta vuonna 2017.

Nyt kohtaamista ja keskustelua haluaa edistää varsin yllättävä taho. Viskitislaamo Kyrö Distillery lanseerasi marraskuun alussa uuden keskusteluohjelman nimeltä Kyrön pöytä. Ohjelmaa julkaistaan sen omilla sivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Tislaamo kutsui nauhoituksiin eri alojen asiantuntijoita ja vaikuttajia keskustelemaan muun muassa feminismistä, isänmaallisuudesta ja köyhyydestä. Mukana olivat esimerkiksi kansanedustaja Mika Niikko (ps.) ja muslimiaktivisti Pia Jardi puhumassa uskonnon roolista yhteiskunnassa.

Tulenarkaa? Ehkä, mutta keskustelijoille annettiin ohje. Tämän pöydän ääressä toista kunnioitetaan ja kuunnellaan. Se on ohjelman kantava idea.

Alkoholin valmistuksella ja sivistyksellä yhteistä historiaa

Miksi ihmeessä viskitislaamo sitten haluaa edistää suomalaista keskustelukulttuuria?

Yhtiön profiloituminen yhteiskunnallisesti aktiivisena on tietoista. Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen myöntää, että yhtiö toivoo keskusteluohjelman rikastuttavan mielikuvaa heistä toimijana. Hän kuitenkin sanoo, että yhtiö haluaa myös antaa ihmisille jotain.

– Kun meidät on otettu näin hyvin vastaan ja brändillemme on annettu tällainen voima, meillä on velvollisuus käyttää sitä myös hyvän tekemiseen. Tämä on meidän valitsemamme tapa, Lipiäinen sanoo.

Monet muutkin yhtiöt julkaisevat esimerkiksi videoita tai blogeja, joissa he julkaisevat asiakkailleen hyödyllistä tietoa tai muuta toimitettua sisältöä. Esimerkiksi teleoperaattori DNA on julkaissut (siirryt toiseen palveluun) kuusiosaisen videosarjan digitalisaatiosta.

Myös jotkut pienpanimot haluavat näyttäytyä yhteiskunnallisesti aktiivisina ja tiedostavina. Lähialueen esimerkkinä toinen pohjalaisyritys, vaasalainen Bock's Corner Brewery (siirryt toiseen palveluun) kertoo haluavansa edistää lähituotteiden myyntiä ja ihmisten kohtaamista.

Lipiäisen mukaan alkoholivalmistajien esiintymiselle sivistyksen puolesta voi nähdä historiallisia syitä.

– Esimerkiksi luostarit ja tavernat, joissa alkoholia on perinteisesti valmistettu, ovat olleet keskustelun ja jopa tieteen ja kulttuurin keskuksia.

Isänmaallisuus puhuttaa laajasti

Ohjelman keskustelut sujuivat Lipiäisen mukaan hyvin. Hänen mielestään on tärkeää, että eri tavalla ajattelevat ihmiset kokoontuvat ja oppivat ymmärtämään toisiaan paremmin.

– Me yritämme kuitenkin välttää myös sellaista kultaisen keskitien harhaa, että totuus olisi aina jossain eri mielipiteiden välissä. Tärkeintä on, että ihmiset voivat tulla samaan paikkaan ja keskustella, Lipiäinen sanoo.

Keskustelukulttuurin muuttumisen takana on hänen näkemyksensä mukaan sekä arkielämän että teknologian muuttuminen. Suomen huono taloudellinen tilanne on jatkunut pitkään ja globalisaatio luo ihmisille pelkoja. Samalla terävien mielipiteiden jakaminen on nykyään helpompaa kuin koskaan.

Kun Lipiäistä pyytää nostamaan esiin yhden tässä ajassa erityisen tärkeän aiheen, jota ohjelmassa käsitellään, hän päätyy isänmaallisuuteen.

– Mikä on kansallisvaltion rooli? Mikä on kansallisidentiteetin rooli tulevaisuudessa? Kaikkialla maailmassa kipuillaan siitä ihan valtavan paljon.

Vetäjinä toimittajia ja asiantuntijoita

Kyrön pöytää on julkaistu nyt kolme jaksoa ja kaksi on vielä julkaisematta. Tislaamon työntekijät eivät vedä keskusteluja, vaan vetäjiksi on kutsuttu esimerkiksi Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen sekä yrittäjä ja toimittaja Kaarle Hurtig. Jaksot kuvattiin Helsingissä.

Lipiäisen mukaan kohtaamisista huolimatta eri tavalla ajattelevien mielipiteet eivät välttämättä muutu. Se ei kuitenkaan ole edes tähtäimessä.

– Debatin tuloksena joku muu saattaa kuitenkin vähän siirtää sitä mielipiteensä neulaa. Ja ennen kaikkea huomata, että toisin ajattelevan ajatusten takana on arvoja ja ajattelua, jota voi kuunnella, vähän pureskella ja sitten ainakin kunnioittaa sitä toista kantaa.

Lue seuraavaksi