Saksalaisprofessori moukaroi autolobbareita: Liikaa valtaa ja vanhat visiot

Saksan autonvalmistajat elävät menneessä. Aika on ajanut jo ohi, kirjoittaa Ylen Eurooppa-kirjeenvaihtaja Sampo Vaarakallio.

Saksa
Liittokansleri Angela Merkel Frankfurtin automessuilla syyskuussa 2017.
Liittokansleri Angela Merkel Frankfurtin automessuilla syyskuussa 2017.Sascha Steinbach / EPA

BERLIINI – Saksa menettää autotuotannostaan rutkasti työpaikkoja, jos poliitikot jatkavat autoteollisuuden lobbareiden kuuntelemista, arvioi professori Claudia Kemfert Saksan taloudellisesta tutkimuskeskuksesta.

DIW-tutkimuskeskusen energia-, liikenne- ja ympäristöosaston johtaja Claudia Kemfert sanoo, että autolobbarit elävät vanhaa aikaa. He tahtovat pitää kiinni diesel- ja bensa-autojen tuotannosta.

– Autoteollisuus ei halua muuttua, mutta kansainväliset markkinat muuttuvat.

Autonvalmistus maailmalla kulkee toisaalta kohti sähköautoja ja toisaalta uusiutuvien polttoaineiden käyttöön. Automaattiajo on tulossa myös jo aivan kulman takana. Saksalainen autoteollisuus tulee kehityksessä perässä.

– Saksan autoteollisuus ei ole uudistanut rakenteitaan riittävästi verrattuna muun maailman autoteollisuuteen.

Professori Claudia Kemfert sanoo, että autoteollisuuden lobby on aivan liian vahva niin Brysselissä kuin Saksassakin.

– Autoteollisuuden lobby on samalla tavalla liian vahva kuin on hiilituottajien lobby energiapuolella.

Hidas, mutta kankea energia-ala

Myös energiapuolella Saksan kehitys kulkee eri suuntaan kuin muualla maailmassa. Saksa on tehnyt professori Claudia Kemfertin mukaan energiaratkaisuissaan kaksi isoa virhettä.

– Hiilestä luopuminen olisi pitänyt aloittaa huomattavasti aiemmin, ja samalla uusiutuvien energiamuotojen tuotantoon olisi pitänyt satsata enemmän.

Ydinvoimasta luopuminen ei Kemfertin mielestä ollut virhe, koska ihmiset niin halusivat.

Toisin kuin autoteollisuus, energia-ala on osannut uudistua yritystasolla.

Mutta halpa kivihiili on ollut liian houkuttelevaa, ja siksi siirtymä energiatuotannossa on antanut odottaa itseään. Uusiutuvien energiamuotojen osuus ei ole kasvanut.

Tässäkin markkinat tekevät lopulta ratkaisun ja myös saksalaisten energiajättien on sopeuduttava uuteen aikaan.

– Raha liikkuu kohti uusiutuvia energiamuotoja ja kaasua. Hiileen investoiminen on jo nyt ison riskin sijoitustoimintaa, sanoo professori Claudia Kemfert.

Uusi hallitus kovan paikan edessä

Saksan julkilausuttu tavoite on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Claudia Kemfert arvioi, että vihreiden istuttaminen kristillisdemokraattien ja vapaiden demokraattien kanssa hallitukseen vahvistaa hallituksen pyrkimystä päästä tavoitteeseen.

Merkel menettää uskottavuuttaan, jos päästövähennykset eivät toteudu.

professori Claudia Kemfer

– Tuleva hallitus antaa tähän mahdollisuuden. Vaikeaa se tulee olemaan, sillä valmistautuminen päästövähennyksiin ei ole ollut riittävää.

Kristillisdemokraattien johtaja Angela Merkel kokoaa neljättä hallitustaan ja edustaa samalla Saksaa Bonnin ilmastokokouksessa. Merkel on kansainvälisillä kentillä puhunut voimakkaasti Pariisin ilmastosopimuksen puolesta.

– Hän menettää uskottavuuttaan, jos päästövähennykset eivät toteudu kotimaassa niin kuin on luvattu, Saksan taloudellisen tutkimuskeskuksen professori Claudia Kemfert sanoo.