Mieti, mitä videossa tuijotat, sillä pian siitäkin voidaan kerätä tietoa – taustalla suomalaisyritys

Oululaisyrityksen keksintö paljastaa, mitä katsot vaikkapa mainos- tai opetusvideossa. Vastaavat tiedonkeruutavat hakevat paikkaansa EU:ssa, kun uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan keväällä 2018.

virtuaalitodellisuus
Virtuaalilasien avulla 360-videosta saa enemmän irti kuin näytöltä katsottuna.
Uuden tekniikan avulla saadaan aikaisempaa enemmän tietoa siitä, millaiset asiat kiinnostavat ihmistä hänen katsoessaan erilaisia videoita mobiililaitteella.

Katsot virtuaalilaseilla 360 asteen koulutusvideota. Näkymä on moottoripyöräilijän, joka ajaa reitin Oulun keskustan Merikosken silloilta Torinrannan kauppahallin parkkiin.

Pääsi kääntyy, ja elät liikennetapahtumien mukana – katsot, tuleeko oikealta väistettävää liikennettä. Suojatietä ylittäessäsi tarkistat molemmat suunnat ja etsit katseellasi vapaan parkkiruudun.

Huomasinkohan kaiken liikenneturvallisuuden kannalta oleellisen?

Katseen suunta kiinnostaa

Jos aiemmin kysymystä joutui arvailemaan, voi siihen nyt saada vastauksen sekunneissa.

Virtuaalitodellisuuden esitysratkaisuihin keskittynyt kasvuyritys Finwe Oy patentoi Yhdysvalloissa tekniikan, jonka avulla kännykän, tabletin tai muun vastaavan laitteen liikkeistä ja asennoista voi päätellä, mitkä asiat sen käyttäjää kiinnostavat virtuaalitodellisuudessa.

Eli kääntäessäsi tablettia esimerkiksi 360 asteen videota katsoessasi niin kutsuttu heatmap-analytiikka tunnistaa katseesi suunnan ja huomaa, jos kiinnostuit vaikkapa ohi lipuvasta autosta.

Finwe Oy toimitusjohtaja Juha Kela.
Finwe Oy:n toimitusjohtaja Juha Kelan mukaan heidän kehittämällään heatmap-analytiikkaa voidaan soveltaa erityisen hyvin koulutustilaisuuksissa.Timo Nykyri / Yle

Finwe esitteli patentoidun tekniikan keväällä 2015 media-alan messuilla Yhdysvalloissa. Finwen toimitusjohtaja Juha Kelan mukaan tekniikka ja sitä suojaava patentti ovat ainutlaatuisia.

– Vastaavaa patenttia ei selvityksissä löytynyt.

Kela kertoo, että patentoidun tekniikan osia on käytössä laajalti. Hänen mukaansa asiakkaiden joukossa on muun muassa isoja media-alan toimijoita kuten USA Today ja Discovery Channel, mutta hän ei kerro tarkemmin, mitä Finwen tuotteita ne hyödyntävät.

Koulutusala keskiössä

Mainos-, tuotesijoittelu- ja markkinointialat ovat Finwen toimitusjohtaja Juha Kelan mukaan ilmeisiä suuntia, joissa tekniikkaa voidaan hyödyntää. Hän kuitenkin kertoo yrityksensä suuntaavan etenkin koulutus- ja teollisuusalalle.

Esimerkkinä hän kertoo turvallisuuskoulutuksen, jossa osallistujat katsovat koulutusvideota poimien sieltä poikkeamia.

– Mitä he katsovat koulutusvideosta, huomaavatko he virheitä, reagoivatko he niihin?

Vastaavaa patenttia ei selvityksissä löytynyt.

Juha Kela

Kelan mukaan yhdysvaltalaisen patentin myötä Finwe on vastaavien sovellusten kehittelyssä maailman kärkeä.

– Yhdysvaltojen markkinoilta on hyvä lähteä liikkeelle, ja suuri osa asiakkaistamme tuleekin sieltä. Kansainvälinen patentti on toki laajennus, jonka saatamme tehdä.

Yksilön tietosuoja paranee

Heatmap-analytiikka on esimerkki monipuolistuvista tavoista, joilla ihmisen käyttäytymisestä ja kiinnostuksen kohteista kerätään tietoa.

Etenkin mainostajat keräävät meistä aina vain enemmän tietoa muun muassa kännykkän käyttöä ja nettiselailua seuraamalla.

Kiivaaseen tahtiin kehittyvien teknologioiden ja tietosuojan välisiin kysymyksiin haetaan nyt tuoretta sääntelyä EU-tasolla. Uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan toukokuussa 2018.

Naisen silmät, sininen valo heijastuu silmälaseista.
Tavat, joilla mobiililaitteidemme käytöstä kerätään tietoa, monipuolistuvat.Antti Heikinmatti / Yle

Helsingin yliopiston oikeuden yleistieteiden yliopistonlehtori Susanna Lindroos-Hovinheimo toteaa uudistuksen parantavan monella tapaa kuluttajan asemaa.

Hänen mukaansa uutta on se, että palveluntarjoajan pitää kerätä suostumukset ihmisiltä selvästi ilmaisten ja suoraan.

– Yksilöllä täytyy myös olla tosiasialliset mahdollisuudet peruuttaa suostumus, Lindroos-Hovinheimo lisää.

Yhdysvaltojen markkinoilta on hyvä lähteä liikkeelle.

Juha Kela

Erilaisten tietojen keräämisessä ei Lindroos-Hovinheimon mukaan ole sinänsä ongelmaa, kunhan se tapahtuu asetuksen edellyttämällä tavalla.

Finwe Oy:n patentoidun tuotteen mahdollisista oikeudellisista haasteista hän ei osaa sanoa tarkemmin, sillä hän ei ole siihen tarkemmin tutustunut.

Tietosuojakysymykset huomioitu

Finwe Oy:n teknologiapäällikkö Tapani Rantakokko kertoo, että yrityksessä on mielenkiinnolla seurattu tulevasta uudistuksesta käytävää keskustelua.

Hän ei usko, että uudistus muuttaisi yrityksensä toimintaa merkittävästi, vaikka tiedon kerääminen nyt ensimmäistä kertaa liittyykin heidän tuotteeseensa.

Kansainvälinen patentti on toki laajennus, jonka saatamme tehdä.

Juha Kela

Tieto- ja yksityisyydensuoja-asetusten noudattamisesta kantaa vastuun se, joka henkilötietoja kerää ja käsittelee. Jos asiakas käyttää Finwen analytiikkaa omassa palvelussaan, on vastuu asiakkaalla.

– Jos taas me olemme suoraan loppukäyttäjien kanssa tekemisissä, on vastuu tietenkin meillä, Rantakokko toteaa.