Koe uusi yle.fi

Selvitimme Helsingin ruuhkahuiput: Pahin hetki on keskellä viikkoa kello 8.30

Ylen selvitys kertoo, kuinka paljon sinun pitäisi muuttaa aikataulujasi, jotta vältät pahimmat ruuhkat.

liikenneruuhkat
Liikenneruuhka -piirros
Stina Tuominen / Yle

Pysy mahdollisimman kaukana puoli yhdeksästä, jos haluat välttää sisääntuloväylien ruuhkat – etenkin tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.

– Pahin on juuri se, että on lähestymässä kaupunkia vartin yli kahdeksan. Se on avot! naurahtaa liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen liikennevirastosta.

Jos voit myöhäistää aamurutiinejasi, siirrä niitä puoli tuntia eteenpäin. Jos mielit kaupunkiin ennen ruuhkia, on sinun todennäköisesti aikaistettava aamutoimiasi reilummalla kädellä.

Joustosta hyötyvät lisäksesi ne, joiden aikataulut eivät veny.

– Sieltä ei hirveästi tarvitse autoja ottaa pois ruuhkaisimpaan aikaan, niin tie vetää jo ihan hyvin, sanoo Jaatinen.

Yle analysoi sisääntuloväylien liikennetietoja ja selvitti, miten aamuruuhka syntyy ja rauhoittuu kullakin väylällä.

Aamuvirkkujen ja unikekojen väylät erottuvat toisistaan

Nyrkkisääntö puoli yhdeksän välttämisestä pätee kaikkiin väyliin, mutta väylät voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään.

Aamuvirkkujen väyliä ovat Tuusulan-, Hämeenlinnan-, Turun- ja Lahdenväylä.

Näillä väylillä liikennemäärät nousevat huippuunsa jo puoli seitsemään mennessä. Silloin alkavat laskea myös nopeudet, jotka saavuttavat pohjan viimeistään puoli yhdeksältä.

Sen sijaan Itä- ja Länsiväylällä, sekä Vihdintiellä ollaan myöhemmin liikkeellä. Liikennemäärät nousevat huippuunsa vasta puoli kahdeksalta, Vihdintiellä vasta kahdeksalta.

Tässä täsmävinkit kullekin väylälle.

Tuusulanväylä
Stina Tuominen / Yle

Tuusulanväylän liikennelaskuri nakuttaa ahkerimmin jo puoli seitsemän jälkeen. Mittauspisteellä nopeudet alkavat tippua vasta ennen kahdeksaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että siihen asti koko väylä vetää hyvin.

Mittauspiste on nimittäin kahden kilometrin päässä Koskelantien risteyksestä.

Tiistaista torstaihin ruuhkat näkyvät mittauspisteellä asti ja nopeudet laskevat puoli yhdeksään mennessä neljänkympin tuntumaan.

Yhdeksään mennessä nopeudet ovat jo palanneet normaaleiksi lukuun ottamatta tiistaita, joka on yleensä koko viikon ruuhkaisin päivä.

Hämeenlinnanväylä
Stina Tuominen / Yle

Hämeenlinnanväylälläkin ohiajavien autojen määrä on suurimmillaan puoli seitsemän jälkeen. Mittauspiste on lähellä Hakamäentien risteystä ja nopeudet alkavat laskea jo ennen seitsemää.

Nopeuksien hidastuessa mittauspisteen ohi menevien autojen määrä laskee tasaisesti.

Juuri ennen kahdeksaa tapahtuu usein alle vartin kestävä nopeuksien nousupiikki. Pysyvämpi nopeuksien nousu alkaa heti puoli yhdeksältä.

Tiistaita lukuun ottamatta normaalinopeuksissa ollaan pian yhdeksän jälkeen.

Turunväylä
Stina Tuominen /Yle

Turunväylällä liikenne on vilkasta jo varttia vaille seitsemän.

Huopalahdentien risteyksen lähellä sijaitsevalla mittauspisteellä nopeudet alkavat heti laskea ja pysyvät melkein pari tuntia viidenkympin tuntumassa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että perjantaisin klo 8.40 nopeudet ovat jo nousseet seitsemäänkymppiiin, mutta samaan aikaan maanantaina ja tiistaina madellaan vielä neljääkymppiä.

Tiistaisin nopeuksien nousua normaalitasolle saa odottaa jopa kymmeneen asti.

Lahdenväylä
Stina Tuominen / Yle

Lahdenväylä vilkastuu jo puoli seitsemään mennessä.

Liikennemäärässä on pieni kuoppa seitsemän jälkeen ja ne ovat suurimmillaan puoli tuntia kahdeksaa ennen ja jälkeen.

Mittauspiste on sen verran kaukana kantakaupungista, että keskinopeudet tippuvat merkittävästi vain tiistaina puoli yhdeksältä. Silloin keskinopeus tippuu nopeasti kuudenkympin tuntumaan ja palautuu hiljalleen.

Ajonopeudet ovat palautuneet normaaleiksi tiistainakin puoli kymmeneen mennessä.

Itäväylä
Stina Tuominen / Yle

Itäväylältä saavutaan keskustaan kahdessa aallossa, joista jälkimmäinen on suurempi. Liikennemäärät kokevat ensimmäisen piikin varttia vaille seitsemän, mutta ainakaan Kulosaaren mittauspisteellä se ei vielä vaikuta ajonopeuksiin.

Kello seitsemän kuopan jälkeen autojen määrä kasvaa saavuttaen huomattavasti korkeamman huippunsa varttia vaille kahdeksan. Tuolloin nopeudet ovat jo aloittaneet tasaisen ja maltillisen laskun, joka saavuttaa pohjan puoli yhdeksältä.

Tiistaisin nopeudet laskevat lähelle viittäkymppiä, muina päivinä pysytään kuudenkympin tietämillä.

Yhdeksältä nopeudet ovat palanneet normaalitasolle.

Länsiväylä
Stina Tuominen / Yle

Länsiväylän mittauspisteen tietokäyrät ovat lähes identtisiä Itäväylän kanssa.

Liikennemäärissä on pikkupiikki ennen seitsemää, mutta se kalpenee varttia vaille kahdeksasta puoli yhdeksään kestävän huippujakson rinnalla.

Puoli yhdeksältä mittauspisteen ohittavien autojen määrä vähenee jo ruuhkankin takia. Puoli kahdeksalta laskemaan lähteneet ajonopeudet ovat tuolloin alimmillaan. Lauttasaaren länsilaidalla sijaitsevalla mittauspisteellä asti keskinopeus laskee alle seitsemänkympin.

Yhdeksältä ajonopeudet ovat nousseet takaisin kahdeksaankymppiin ja autojen määrä on jo vakaassa laskussa.

Vihdintie
Stina Tuominen / Yle

Vihdintien aamu on kaikista sisääntuloväylistä unisin. Varttia vaille seitsemän piikki on vaimeampi kuin Itä- ja Länsiväylällä. Mittauspisteen ohittavien autojen määrä on suurimmillaan tasan kahdeksalta.

Reilusti Kehä III:n eteläpuolella sijaitsevalla mittauspisteellä nopeuksien lasku on loivempi ja pitkäaikaisempi kuin muiden väylien mittauspisteillä.

Keskinopeus on viidenkympin pinnassa jo puoli kahdeksalta ja pysyttelee siinä puoli yhdeksän yli.

Yhdeksältä nopeudet ovat jo normaalitasolla ja autojen määrä lähes puolittunut huipusta.