Some ei korvaa suoraa kontaktia pankkihenkilöön – Osa nuoristakin haluaa asioida pankissa kasvotusten: "Siitähän tulee aikuisuuden tunne"

Pankit ovat valjastaneet sometilit talousneuvontaan. Yhteyden saa nopeasti vaikkapa Snapchatin välityksellä. Kuitenkaan kenenkään raha-asioita somealustoilla ei hoideta.

Kotimaa
Älykännykän ruudulla pankin kysely mitä sinun elämääsi kuuluu juuri nyt.
Sosiaalisen median kanavat ovat oivallisia keinoja tavoittaa erityisesti nuoria aikuisia.Päivi Annala / Yle

– Pankkien pitäisi ottaa asiakkaisiin henkilökohtaisesti yhteyttä sähköpostitse tai ihan kirjeitse ja tarjota verkkoneuvottelua tai sitten pitää olla aikaa tulla pankkikonttoriin asioimaan, lataa oululainen 18-vuotias lukiolainen Mikael Lumme.

Lumme kertoo saaneensa sosiaalisen median kautta pankeilta vinkkejä, miten sijoittaa ja kuinka avata tilejä. Pankit ovat panostaneet mobiilipalveluihin ja sosiaalisessa mediassa tarjottavaan talousneuvontaan. Silti osa nuorista kuulostaa kaipaavan henkilökohtaista, kasvotusten tapahtuvaa pankkipalvelua. Tämän vahvistaa myös Finassialan kesäkuussa julkaistu raportti (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan 17-24 -vuotiaista suurin osa haluaa asioida pankkien konttoreissa.

Nuori poika  Mikael Lumme katsoo kännykkäänsä.
Mikael Lumme suhtautuu tiettyihin pankkiasioihin perinteisesti. Päivi Annala / Yle

– Sijoitusasiat täytyy hoitaa konttorissa, sillä keskusteltavaa ja kysyttävää on paljon. Snapchat-tililtä voi lähettää viestiä ja kysyä jotain jokapäiväisiin asioihin liittyvää, sanoo pian 18 vuotta täyttävä oululainen Joona Minkkinen.

Hänen mukaansa sitä kautta saa nopeasti vastauksen eikä tarvitse soittaa maksulliseen numeroon.

Somesta talousosaamista

Joona Minkkinen kertoo havainneensa, että pankit ovat lisänneet mainostamista varsinkin Instagramissa ja palveluissa, joita nuoret käyttävät.

Esimerkiksi Nordea perusti Ouluun Snapchat-tiimin, jonka tarkoituksena on tavoitella etenkin nuoria. Nordean asiakaspalveluvarajohtaja Turkka Suo luonnehtii Snapchatia taloustiedon levittämisen kanavaksi.

– Miten he omanikäisilleen kertoisivat pankkipalveluista ja talousasioista, talouteen liittyvistä asioista sillä tavalla, että se oikeasti kiinnostaa nuoria? Tällä tavalla nuorten talousosaaminen kasvaisi.

Snapissä voidaan jakaa päivänpolttavia asioita.

Turkka Suo

Myös Finanssiala katsoo pankkien some-toiminnan olevan talousosaamisen lisäämistä.

– Pankit haluavat tänä päivänä antaa vinkkejä nuorten ihmisten talouteen. Sosiaalisen median kanavat ovat oivallisia, koska erityisesti nuoret aikuiset ovat somessa, muotoilee Finanssialan viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Somessa ei jaeta raha-asioita

Jokaisen takaraivoon on iskostettu, miten huolehditaan pankkitunnusten ja salasanojen tietoturvasta. Henkilökohtainen palvelu tapahtuu aina tunnistettuna. Somessa pankkien toiminta on enemmän auttamista ja neuvontaa. Turkka Suon mukaan Snapissä voidaan jakaa päivänpolttavia asioita.

– Jos asiakas on Twitterissä kiinnostunut asuntolainasta, me ehdotamme yksityisviestinä laittamaan puhelinnumeron yhteydenottoa varten, Turkka Suo kertoo.

Asiakas ja henkilökuntaa pankissa.
Pankeissa halutaan asioida edelleen myös kasvotusten pankkityöntekijöiden kanssa.Juha-Pekka Inkinen / Yle

Finanssialan viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttulan mukaan Suomessa toimivien pankkien some-tileistä näkyy selvästi, että kyseessä on virallinen tili tai virallinen sivusto. Ylläpitäjän pystyy tarkistamaan.

– Somessa ei hoideta pankkiasioita samalla tavalla kuin esimerkiksi puhelimessa tai konttorissa. Tiliasiat hoidetaan aina tunnistautumisen kautta.

Sen lisäksi, että varmistaa url-osoitteesta olevansa oikeiden pankkihenkilöiden kanssa asioimassa, kannattaa miettiä, mitä kirjoittelee.

– Jotkut nuoret saattavat kertoa liikaa omista ja vanhempien tuloista, miettii lukiolainen Joona Minkkinen.

Konttoreja kaivataan

Raha ei ole helppo puheenaihe, joten sijoitusvinkeistä tai asuntosäästämisestä ei välttämättä kaveriporukoissa puhella.

– Ne, jotka käyvät töissä, saattavat puhua palkoista, mutta muuten rahakeskustelu on aika vaitonaista nuorten kesken, sanoo Mikael Lumme.

Sijoitusasiat täytyy hoitaa konttorissa.

Joona Minkkinen

Pankkien some-palveluista Lumme kertoo etsivänsä tietoa asuntosäästötileistä, jotta ensimmäinen oma asunto olisi jonakin päivänä mahdollinen.
Tiettyjen asioiden kanssa hän sanoo olevansa perinteinen ja tykkäävänsä hoitaa ne neuvottelemalla joko sijoitusneuvojan tai oman pankkiasiantuntijan kanssa.

– Siitähän tulee aikuisuuden tunne, kun pääsee pankkiin asioimaan, Mikael Lumme kertoo.