Suosituimmat junavuorot nykyään täpötäynnä – VR joutuu palauttamaan eläköityneitä vaunuja liikenteeseen

Suosituimmat junavuorot ovat tänä vuonna olleet täpötäynnä. Koko kalustokapasiteetti on jo käytössä, mutta ensi keväänä tilanne helpottaa, kun osa vanhoista intercity-vaunuista otetaan asteittain käyttöön maalis-elokuun välisenä aikana.

junat
Ihmisiä purkautuu junasta Seinäjoen rautatieasemalle.
Mirva Ekman / Yle

Ruuhka raiteilla on lisääntynyt: erityisesti perjantain ja sunnuntain suosituimmat vuorot täyttyvät äärimmilleen, eikä viime tipassa junaan pyrkiville löydy paikkoja etenkään Pendolinoista.

Eniten ruuhkaa on ollut Pohjanmaan radalla Helsingistä Tampereen kautta Seinäjoelle ja Vaasaan. Pohjoiseen mentäessä paikkatilanne helpottaa Seinäjoen jälkeen. VR:n mukaan matkustajamäärät ovat kasvaneet esimerkiksi Seinäjoelle 10 prosenttia ja Vaasaan 15 prosenttia tammi–lokakuun välisenä aikana edellisvuodesta.

– Matkustajamäärät ovat olleet selvässä kasvussa tänä vuonna. Tämä johtuu lippujen hinnanalennuksista, ja nopeammat aikataulut ovat tuoneet meille lisää matkustajia. Nämä ovat johtaneet siihen, että useampi juna on ollut täydempi kuin aikaisemmin, sanoo kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Kasvua on ollut kaikilla rataosuuksilla, ja esimerkiksi Oulussakin matkustajamäärät ovat hyvässä nousussa. Myös Kokkolassa on ollut matkustajamäärissä kasvua, kuten suuressa osassa muistakin pääradan asemista.

Vanhat vaunut apuun

VR lisäsi viime kesänä junavuoroja Vaasasta Seinäjoelle ja Tampereelle. Lisää vaunuja tarvitaan pian, sillä uudet tilatut vaunut saadaan käyttöön vasta myöhemmin. Tilapäistä apua saadaan kun lokakuussa 2015 "eläkkeelle" siirretyt vanhemmat, yksikerroksiset intercity-vaunut otetaan helpottamaan ruuhkavuoroja.

– Saimme vielä syksylläkin lisää kapasiteettia, kun viimeisetkin, aikaisemmin tilatut ohjausvaunut saatiin liikkeelle. Matkustajamäärät ovat kasvaneet niin paljon, että olemme tilanneet 20 uutta kaksikerrosvaunua, jotka saamme käyttöön 2019.

Tutkimme jatkuvasti, että voimmeko muuttaa liikennerakennetta niin että suosituimmat vuorot ajetaan isommalla ic-kalustolla

Juho Hannukainen

Pendolinojunat ovat omia junayksiköitä, eikä niihin voida liittää lisää vaunuja. Pendolinot liikkuvat maksimissaan kahtena liitettynä junayksikkönä. Ruuhka-aikoina kaikki Pendolinot ovat jo käytössä. Apua haetaankin nyt intercity-junista, joihin vaunuja voidaan liittää lisää kysynnän mukaan.

– Olemme päättäneet, että otamme keväällä käyttöön 18 liikenteestä poistettua yksikerroksista vaunua, jotka tulevat esimerkiksi yöjuniin. Näin saamme vapautettua uudempia kaksikerroksisia vaunuja nopeille vuoroille, jolloin voimme pitää maksiminopeudet. Vanhat vaunut pitää huoltaa ensin ja ne otetaan asteittain käyttöön maaliskuusta alkaen. Viimeiset vanhoista vaunuista tulevat syyskuussa, jatkaa Juho Hannukainen.

Intercity-juna rautatieasemalla.
Petri Aaltonen / Yle

Pohdinnassa on, voidaanko vuoroja vaihtaa niin, että suosituimmat vuorot vaihdetaan isompiin ic-juniin.

– Tutkimme jatkuvasti, voimmeko muuttaa liikennerakennetta niin että suosituimmat vuorot ajetaan isommalla ic-kalustolla eikä pienemmillä Pendolinoilla. Yksi tällainen hetki voisi muutokselle olla ensi kesäkuussa kun aikatauluihin tehdään tarvittaessa muutoksia. Kyllä tämä suunnittelupöydällä on, mutta mitään varmaan en voi tässä vaiheessa luvata, sanoo Hannukainen.

Haamupaikkoja?

Konduktööri myy edelleen lippuja junassa. Rajattomasti ei täyteen junaan voi matkustajia ottaa. Joskus näyttää siltä, että varattaessa juna on viimeistä paikkaa myöten varattu, mutta vapaita paikkoja onkin vielä muutamia. Ovatko nämä haamupaikkoja?

– Joissakin junavuoroissa on osa paikoista kysynnän mukaan varattu kausilippulaisille, joilla ei ole mahdollisuutta paikan varaukseen. Esimerkiksi työmatka-ajan junissa osa paikoista on varattu juuri kausilippulaisille.

Vaikka osa junista on täynnä, niin Juho Hannukainen on tyytyväinen siihen, että kilpailu matkustajista jatkuu.

– Kilpailutilanne on päällä koko ajan bussi- ja lentoyhtiöiden kanssa. Hintakilpailu on ollut käynnissä jo pidemmän aikaa. Näyttää siltä, että emme ole huonossa tilanteessa kilpailun suhteen.