Helsingin metroasemat eivät vastaa turvallisuudeltaan länsimetron asemia – Käynnissä satojen miljoonien kunnostukset

Esimerkiksi vanhanaikainen savunpoistojärjestelmä ei salli uusien kauppojen rakentamista kantametron nykyisille tunneliasemille ilman kalliita muutoksia.

metro
Metro lähtee laiturilta
Nykyisen kantametron asemat eivät vastaa turvallisuudeltaan länsimetron asemia.Nella Nuora / Yle

Moni nykyisen metron asemista kalpenee uutuutta hehkuvan länsimetron asemien rinnalla. Ulkonäön lisäksi myös turvallisuudessa on eroja metro-osuuksien välillä.

HKL:llä onkin meneillään mittava korjausurakka vanhoilla asemilla. Useat asemat ovat lähes alkuperäisessä kunnossa, kertoo ruotsinkielinen Yle Huvudstadsregionen.

– Tunneliasemien lippuhallien yhteyteen halutaan rakentaa lisää palveluja ja liittää ne kiinni esimerkiksi kauppakeskuksiin. Tämä on kuitenkin haasteellista, koska esimerkiksi lippuhalleihin suunniteltu savunpoistojärjestely pitää eristää näistä muista kiinteistöistä, sanoo HKL-infra -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Vanhimmat metroasemat ovat Helsingissä jopa 40-vuotiaita. Niiden rakennusaikana turvallisuusvaatimukset erosivat paljon nykyisistä. Näin ollen vanhat asemat eivät täytä samoja turvallisuusvaatimuksia kuin länsimetron asemat. Jos asemille halutaan lisää palveluja myös niiden turvallisuusjärjestelmiä tulee päivittää.

Myös esteettömyyttä vanhoilla asemilla halutaan parantaa nykyisestä lisäämällä niihin uusia hissikuiluja ja sisäänkäyntejä.

Ihmisiä menee metrolaiturilta rullaportaisiin.
Vanhoille asemille on tarkoitus rakentaa lisää hissejä parantamaan asemien esteettömyyttä.Nella Nuora / Yle

Kunnostus aloitettu maanpäällisistä asemista

Kantametron tunneliasemien kehittäminen vaatii isoja muutoksia turvallisuusjärjestelyihin, joka nostaa kunnostusten hintaa. HKL:llä on parhaillaan käynnissä jopa kahteensataan miljoonaan euroon kohoava asemien peruskorjausurakka.

15 vuoden aikana asemien kehittämiseen käytetään vähintään 100 ellei 200 miljoonaa euroa.

Artturi Lähdetie

– Kustannukset vaihtelevat noin 10 miljoonasta aina 50 miljoonaan euroon asemaa kohden, arvioi Lähdetie.

Maanpäällisiä asemia on jo korjattu Kulosaaressa, Siilitiellä, Myllypurossa. Hakaniemen aseman ensimmäinen vaihe valmistui viime viikolla ja sen eteläpääty valmistuu ensi vuonna.

Seuraavaksi vuorossa on Sörnäisen metroaseman lippuhallin perusparannusurakka ja 2020-luvulla edessä on Rautatientorin aseman kunnostus.