Päästöhuijaus siivitti bisneksen nousuun – oululaisyritys puhdistaa Euroopan suurkaupunkien ilmaa

Henkilöauton päästöjä on vaikea vähentää auton valmistumisen jälkeen. Raskaan liikenteen osalta on toisin, sillä niihin voi asentaa jälkikäteen pakokaasujen puhdistuslaitteen.

Liikennepäästöt
Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen
Jari Lotvonen kertoo, että Proventiassa ei ensin nähty päästöhuijauksen vaikutuksia yritykselle.Marko Siekkinen / Yle

OuluOululaisen Proventian tiloissa kuuluu huriseva ääni. Ovien takana on menossa erilaisia moottoritestejä, osa hyvinkin salaisia. Testeissä mitataan esimerkiksi moottorien päästöjä ja kestävyyttä.

Täällä on kehitetty myös raskaan liikenteen pakokaasujen puhdistusmenetelmiä. Niille on nyt kysyntää enemmän kuin koskaan, sillä järjestelmillä pystytään parantamaan suurkaupunkien ilmanlaatua.

Monessa Euroopan suurkaupungissa kärsitään liikenteen päästöistä ja etenkin dieselautojen tuottamista typen oksideista, jotka ovat ihmiselle vaarallisia.

Huijauksen vaikutukset tulivat yllätyksenä

Dieselpäästöjen haitallisuus nousi laajaan tietoisuuteen pari vuotta sitten, kun Volkswagenin päästöhuijaus paljastui.

Oululaisyrityksessä ei osattu vielä kaksi vuotta sitten ennakoida, kuinka päästöhuijaus vaikuttaisi yritykseen, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen. Päästöhuijaus koski henkilöautoja, ja Proventia on kehittänyt pakokaasujen puhdistusmenetelmiä raskaalle liikenteelle jo viime vuosituhannen puolelta asti.

Henkilöautoja ei ole helppoa tai taloudellisesti järkevää muuttaa vähäpäästöisemmiksi niiden valmistamisen jälkeen. Raskaan liikenteen osalta tilanne on toinen. Niihin pystytään tekemään jälkiasennuslaitteita, joita Proventia valmistaa.

Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen seisoo yrityksen tiloissa
Proventia valmistaa myös moottorintestauskontteja. Niillä on kysyntää erityisesti sähköautojen testaukseen.Marko Siekkinen / Yle

– Kyllä siinä vuosi pari meni, ennen kuin me ymmärsimme yhteyden ja se alkoi aidosti näkyä meidän tilauskannoissamme, Lotvonen sanoo.

Autot eivät olleetkaan niin puhtaita kuin niiden oletettiin olevan.

Juhani Laurikko

Proventia alkoi saada tilauksia suukaupunkien bussien pakokaasujärjestelmien uusimiseksi.

– Varsinainen päästöhuijaus on tietenkin huono asia, mutta yleisesti ottaen se, että typen oksidien haitallisuuteen on alettu kiinnittää huomiota, on kaikkien kannalta hyvä juttu, Jari Lotvonen sanoo.

Henkilöautojen odotettiin olevan puhtaampia

VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan dieselautojen aiheuttamien päästöjen haitallisuus kaupungeille on ollut tiedossa jo pitkään. Ongelman odotettiin kuitenkin korjaantuvan vähitellen autokannan uusiutumisen myötä. Se aiheutti ihmetystä, että näin ei käynytkään.

– Autot eivät olleetkaan niin puhtaita kuin niiden oletettiin olevan, Laurikko sanoo.

Liikenneruuhka Frankfurtissa.
Liikenneruuhka Frankfurtissa. Frank Rumpenhorst / EPA

Syy tähän valkeni päästöhuijauksen paljastuttua.

EU uhkaa päästöylityksiä oikeustoimilla

Myös Euroopan komissio on puuttunut päästöongelmaan. Typen oksideille on päästörajat, jotka ylittyvät monessa kaupungissa. Komissio on uhannut viedä päästörajoja rikkovat maat EU-tuomioistuimeen.

Englannissa ja Saksassa päästöjä on alettu vähentää asentamalla vanhoihin busseihin pakokaasujen puhdistusmenetelmiä.

Saksassa ollaan taloudellisesti tarkkoja, eikä siellä haluta romuttaa käyttökelpoista kalustoa

Juhani Laurikko

Laurikon mukaan bussien muuttaminen vähäpäästöisemmiksi kertoo siitä, että ilmanlaatua parannetaan käytettävissä olevilla keinoilla.

Puhtaammilla busseilla on vaikutusta

Laurikko kertoo, että vanhojen bussien muuttaminen ympäristöystävällisiksi on järkevää. Sillä pystytään aidosti vaikuttamaan kaupunkien ilmanlaatuun. Typen oksidit aiheuttavat paikallisia ilmanlaatuongelmia, joten siellä missä on paljon liikennettä, on myös paljon päästöjä.

– Joukkoliikennettä on keskitetty monissa kaupungeissa tietyille katualueille, joten puhtaammilla busseilla on suora vaikutus ilmanlaatuun paikallisesti, Laurikko sanoo.

Katunäkymä lontoolaisen kaksikerroksisen bussin yläikkunasta.
Proventia uusii Lontoon bussien pakokaasujärjestelmiä.Tal Cohen / EPA

Laurikko näkee eurooppalaisten bussien puhtaudesta olevan hyötyä myös pitemmällä aikavälillä. Kun autot tulevat tiensä päähän Euroopassa, ne siirretään monesti kolmansiin maihin, joissa niiden matka jatkuu vielä pitkään.

Proventia hamuaa Saksan miljoonamarkkinoille

Proventia valittiin yhdeksi Lontoon bussien puhdistusjärjestelmien toimittajaksi kesällä. Nyt yrityksen tähtäin on Saksassa. Jari Lotvosen mukaan Saksassa on noin 20 000 bussia, jotka vaativat jonkinlaisen päivityksen järjestelmiinsä. Kyseessä on noin 400 miljoonan euron markkinat.

– Meitä ei monta toimijaa maailmassa ole, joten sitä pottia me tulemme seuraavat vuodet jakamaan, Lotvonen sanoo.

Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen seisoo yrityksen tiloissa
Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen iloitsee yrityksen kasvusta.Marko Siekkinen / Yle

Myös Laurikko näkee Saksassa olevan edessä mittavan urakan. Monessa Saksan kaupungissa ilmanlaatu on huono, ja heillä on jo kokemusta aiemmilta vuosikymmeniltä vastaavanlaisista puhdistusjärjestelmien uusimisista.

– Saksassa ollaan taloudellisesti tarkkoja, eikä siellä haluta romuttaa käyttökelpoista kalustoa, vaan niihin tehdään mieluummin jälkiasennuksia, Laurikko arvelee.

Lotvonen arvelee saksalaisbussien jälkiasennusurakan vievän 3 - 5 vuotta. Sen jälkeen edessä on todennäköisesti vastaavanlainen työ myös Itä-Euroopan maissa.

Kysyntä tuo työpaikkoja Ouluun

Lisääntynyt kysyntä näkyy jo Proventialla. Yrityksen liikevaihto kasvaa tänä vuonna noin 60 prosenttia. Jälkiasennuslaitteet tuovat osan kasvusta, mutta iso osa tulee myös työkoneiden päästölaitteiden lisäntyneestä tarpeesta. Siellä dieselmoottoreiden käytön uskotaan jatkuvan vielä pitkään.

Myös uutta henkilökuntaa tarvitaan. Tänä vuonna työntekijöitä on palkattu lisää 15 ja ensi vuonna varaudutaan palkkamaan 20 henkilöä. Tällä hetkellä oululaisyritys työllistää noin 60 henkilöä.

Tuotteiden valmistus hoidetaan alihankintana, joka työllistää yhteensä noin 200 ihmistä Kempeleessä, Lievestuoreella ja Italiassa.