Pohjois-Suomi siirtyi maakaasuaikaan – Pohjoismaiden suurinta LNG-terminaalia on ryhdytty täyttämään Torniossa

Ensimmäinen laivalasti nesteytettyä maakaasua saapui sunnuntaina Belgiasta Tornion satamaan. LNG-laiva Coral Energy toi maakaasua 15 000 m3. Lastin terminaaliin siirtämiseen kuluu arviolta kahdeksan päivää.

maakaasu
Lasti nesteytettyä maakaasua saapuu Tornioon
Lasti nesteytettyä maakaasua saapuu TornioonKyösti Vaara / Yle

Manga LNG-tuontiterminaali on Pohjoismaiden suurin ja Suomen toinen LNG-terminaali. Siihen mahtuu 50 000 m3 eli reilut kolme laivalastia nesteytettyä maakaasua. LNG on lyhenne sanoista Liquified Natural Gas eli se on maakaasua, joka on muutettu kaasusta nesteytetyksi, jolloin aineen tilavuus on pienentynyt 1/600-osaan.

Coral Energyn saavuttua perille aloitettiin laitoksen jäähdyttäminen. Jäähdytyksen aikana laitokselta voi kuulua poikkeuksellisia ääniä ja laitoksen soihdussa syttyy liekki. Liekki palaa tavallista voimakkaammin ainakin kahden viikon ajan. Tulevaisuudessa liekki palaa prosessin tarpeiden mukaisesti.

Outokumpu vaihtaa propaanin maakaasuun

Vieressä sijaitseva Outokummun terästehdas korvaa propaanin ympäristöystävällisemmällä maakaasulla. Outokumpu on investoinut ja investoi vuosina 2015–2018 noin 25 miljoonaa euroa siirtyäkseen käyttämään nesteytettyä maakaasua Tornion tehtailla.

Tuohon 25 miljoonaan sisältyy paitsi putkisto terminaalilta tehtaalle, myös muutostöitä kuumavalssaamolla ja kylmävalssaamoilla.

Outokummun satamapäällikkö Pekka Harjuoja ja Manga LNG Oy:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen olivat todistamassa ensimmäisen maakaasulastin saapumista.
Outokummun satamapäällikkö Pekka Harjuoja ja Manga LNG Oy:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen olivat todistamassa ensimmäisen maakaasulastin saapumista. Kyösti Vaara / Yle

Propaania käytetään erilaisten prosessilaitteiden kuumennuksessa ja lämpökäsittelyuuneissa, esimerkiksi kylmävalssaamon hehkutusuuneissa. Ensi vuoden aikana näissä prosesseissa siirrytään nesteytetyn maakaasun käyttöön.

Manga LNG Oy:n maakaasun tuontiterminaali Torniön Röyttässä on teollisuusyritysten Outokumpu Oyj:n, SSAB Europe Oy:n, energiayhtiö EPV Energia Oy:n ja LNG-yhtiö Skangasin yhteishanke. Outokummun omistusosuus on 45 prosenttia. Terminaali maksoi 110 miljoonaa euroa.

– Otamme LNG:n käyttöön tehtaalla vaiheittain vuoden 2018 aikana. Tämä on puhdas ja ympäristöystävällinen polttoaine, sanoo Outokummun satamapäällikkö Pekka Harjuoja.

Polttoaineeksi laivoihin ja jäänmurtajiin

Maakaasuterminaalin rakentamista puolsi rikkidirektiivin voimaan tuleminen vuoden 2015 alussa. Sillä rajoitettiin laivojen polttoaineen rikkipitoisuutta Itämerellä. Maakaasun käyttäminen laivojen ja jäänmurtajien polttoaineena on tähän ongelmaan hyvä ratkaisu.

– Vähitellen Perämerelle tulee yhä enempi LNG-käyttöisiä laivoja. Se on hyvä ympäristön kannalta, Harjuoja toteaa.

Tornion LNG-terminaali palvelee Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosien teollisuutta, merenkulkua ja raskasta liikennettä.

Sitä kuljetetaan käyttökohteisiin autokuljetuksina. Maakaasua käytetään myös jäänmurtajien ja laivojen polttoaineena

– Nyt saadaan ensimmäistä kertaa LNG:tä tänne Perämeren pohjukkaan. Tästä meidän käyttöönotto pääsee kunnolla liikkeelle. Noin puolet LNG:stä menee Outokummun käyttöön. Autokuljetuksia menee muun muassa Raaheen SSAB:n terästehtaalle, sanoo Manga LNG:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen.

Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris tulee olemaan Tornion terminaalin asiakas vielä tämän talven aikana.