Koe uusi yle.fi

Bettie Blackheartista tuli kotimaisen burleskin kasvot – ei olisi saanut esitellä kehoaan: "Koska en ole mallimittainen, sitä jaksettiin revitellä"

Burleski innosti suomalaisia alusta lähtien, mutta kohtasi myös ennakkoluuloja – vääränlaisia kehoja ei olisi saanut olla esillä.

burleski (tyylit (ilmiöt))
Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen eli Bettie BlackheartJussi Mankkinen / Yle

Tampere muutama vuosi sitten. Bettie Blackheart astelee rappusia pitkin esiintymislavalle. Hänellä on yllään kimaltelevat punaiset pirunsarvet, leveähelmainen mekko ja pitkä viitta. On hämärää, melkein pimeää. Matka lavalle tuntuu hieman haasteelliselta.

Bettie Blackheart varautuu tilanteeseen ja toistaa mielessään että viitta, viitta – kiinnitä huomiota viittaan ettet kompastu ja lennä nenällesi. Siinä sivussa Blackheart unohtaa leveähelmaisen mekkonsa, ja kun hänet kuulutetaan lavalle, hän sotkeutuu hulmuaviin helmoihin ja tekee enemmän tai vähemmän tyylikkään ilmalennon. Onneksi Blackheart saa otteen läheisestä kaiutinkaapista ja välttyy täydelliseltä katastrofilta. Samalla hän huomaa, että polven läpi on mennyt ruosteinen naula. Mutta lavalle on mentävä, vaikka verta valuen.

– Pyörittelin lavalla tulitasseleita ja esiintymistilanteesta otettiin kuvia, joissa ei verta juuri näkynyt, mistä olin kyllä vähän pettynyt. Kaadoin esityksen jälkeen haavan päälle rommia ja laitoin siihen muutaman jääpalasen, Bettie Blackheart eli Petra Innanen muistelee.

Bettie Blackheart, burleski
Bettie's boudoir eli Petra Innasen ateljee Helsingin Kaapelitehtaalla sisältää valtavan määrän rekvisiittaa, asusteita ja pukuja. Jussi Mankkinen / Yle

Huono nainen vs hyvä nainen

Petra Innanen kiinnostui burleskista 2000-luvun alkupuolella. Hän oli valmistunut muutamaa vuotta aiemmin kuvataiteilijaksi, mutta kotimaisen taideskenen konsepti valjuine rutiineineen tuntui ahtaalta ja ahdistavaltakin: ensin tehtiin maalaus, sitten vietiin se kolmeksi viikoksi valkoiseen huoneeseen ja sitten se haettiin sieltä pois. Koko prosessista tuntui puuttuvan jotakin olennaista.

– Kaipasin kovasti vuorovaikutusta ja synenergiaa. Performanssi oli kiinnostanut jo kouluaikoina, muttei kuitenkaan tuntunut omalta jutulta, Innanen kertoo.

Hän oli jo aiemmin tutkinut taiteessaan erilaisia rooleja sekä naiseutta. Ihailun kohteeksi kasvoivat Nina Hagenin ja Diamanda Galasin kaltaiset dramaattiset, voimakkaat naisesiintyjät sekä ikoniset outsider-hahmot, jotka kulminoituvat Russ Meyerin elokuvissa esiintyneen Tura Satanan seksiä ja väkivaltaa tihkuvaan tummanpuhuvaan hahmoon.

Bettie Blackheart, burleski
Nina Hagen ja Diamanda Galas ovat Petra Innasen esikuvia. Jussi Mankkinen / Yle

Viitisentoista vuotta sitten vaihtoehtoinen pin up -kulttuuri alkoi nostaa päätään Dita von Teesen vanavedessä. Sosiaalisen median ansiosta tieto erilaisista alakulttuureista ja taidevirtauksista levisi maailmalta Suomeen nopeammin ja kattavammin kuin koskaan aiemmin.

– Uusi pin up -kulttuuri edusti sitä naiskuvaa, josta olin kiinnostunut. Siihen kuuluivat tatuoinnit ja omalla kohdallani pohdiskelu siitä, kuinka naisen tulee olla esillä. Millaiselta huono nainen näyttää, mikä on kahtiajako huonon ja siveän naisen välillä, ja kuinka nainen lopulta lokeroidaan jompaan kumpaan kategoriaan.

Innasta kiehtoi myös uusien pin up -tähtien ympärille kehkeytynyt estetiikka, jossa romantisoitua americanaa vietiin hieman pahaenteisille raiteille.

– Synkkää fellinimäisyyttä tai hylätty teatteri, johon sitten jonakin iltana syttyvät valot päälle, Innanen kuvailee tyylisuuntaa.

Bettie Blackheart, burleski
Pahoille teille viety romantisoitu americana on Petra Innasen juttu. Jussi Mankkinen / Yle

Kun punk-asenne ja visuaalisuus kohtaavat

Samoihin aikoihin Innanen bongasi lehdestä pikkuruisen kuvan, jossa poseerasi muun muassa Cramps-yhtyeen ja Rob Zombien musiikkivideoilla esiintynyt burleskitähti Kitten De Ville. Tässä se nyt sitten oli, tätä pitäisi mennä katsomaan.

Petra Innanen ja hänen miesystävänsä Epe Tenhunen alias Frank Doggenstein matkustivat vuonna 2004 New Yorkiin tutkimusmatkalle. Burleskin uusi tuleminen oli Yhdysvalloissakin vasta alkutekijöissään, ja esimerkiksi alan arvostettuihin tapahtumiin kuuluvaa Tease-O-Rama -festivaalia oli järjestetty vasta muutaman kerran. Burleskitoiminta hipoi ja muistutti toisinaan epämääräistä underground-häröilyä.

New Yorkissa Innanen ja Tenhunen pujahtivat Starshine-burleskiklubille, ja ilta oli ikimuistoinen. Hajallaan olleet palaset loksahtivat paikoilleen.

–Tulimme Helsinkiin ja muistan selvästi, kuinka vietimme iltaa Sokoksen yläpuolella olevassa ravintolassa ja kuinka olin pukeutunut paljeteilla koristeltuun lohikäärmepaitaan. Sitten rupesin itkemään aivan hirveästi ja selitin Epelle, että tässä yhdistyvät nyt sitten ihan kaikki, punk-asenne ja visuaalisuus ja musiikki. Että mitä me tehdään ja miten me saadaan tuotua tämä kaikki tänne Helsinkiin.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen on koulutukseltaan kuvataiteilija. Hän tekee burleskin ohella koko ajan myös kuvataidetta.Jussi Mankkinen / Yle

Ja eipä aikaakaan niin voi kauhistus. Kuvioihin tuli mukaan myös Suvi Aarnio eli Kiki Hawaiji, joka oli löytänyt maailmalta Dr Sketchy's -kabareepiirustuskoulun. Siellä piirrettiin ja piirretään edelleen eläviä malleja, jotka ovat kabaree- ja burleskitaiteilijoita sekä vaihtoehtomalleja.

– Suvi oli yhteisötaiteilija, itse olin aiemmin järjestänyt bileitä Kuvataideakatemian kellarissa ja mieheni taas oli pyörinyt Tampereen hardcorepunk-skenessä ja tottunut tee se itse -meininkiin. Näistä lahtökohdista ajattelimme järjestää kaiken itse.

Suomen ja ehkäpä koko Euroopan ensimmäiset kansainväliset burleskifestivaalit järjestettiin Helsingin Kaisaniemi-ravintolassa tammikuussa vuonna 2008. Tapahtumaan palkattiin esiintymään muun muassa ruotsalainen The Amazing Knicker Kittens Burlesque Revue, joka oli jo aiemmin yrittänyt kovasti päästä Suomeen tekemään show'ta. Burleski oli Suomessa käsitteenä edelleen varsin tuntematon ja hämärä. Ryhmää oli luultu jonkinlaiseksi epämääräiseksi taustalaulaja-poppooksi.

– Ensimmäisen Helsinki Burlesque Festivalin menestys oli meille valtaisa yllätys, Petra Innanen summaa.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen eli Bettie Blackheart. Jussi Mankkinen / Yle

Vihamielistä suhtautumista

Innostuksen vastapainoksi burleski herätti Suomessa alkuaikoinaan ennakkoluuloja ja sitä ymmärrettiin väärin – joskus vahingossa, joskus tarkoituksella.

– Minusta tuli tavallaan kotimaisen burleskin kasvot, ja koska en ole millään tavalla mallimittainen, sitä jaksettiin kyllä revitellä. Että ylipainoiset vanhat akat siellä kierii glitterissä, että mitä nuo nyt tuolla itseään paljastelevat, ketä kiinnostaa.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen eli Bettie BlackheartJussi Mankkinen / Yle

Petra Innasen mukaan suhtautuminen burleskiin oli toisinaan vihamielistäkin, ja syynä oli nimenomaan se, että nyt esillä oli aivan vääränlainen keho.

– Tämä kehoasia oli hyvin usein päällimmäisenä lehtijuttujen yleisökommenteissa, ja siihen haluttiin ja tykättiin tarttua. Yritin selittää, että burleskiin sopivat kaikenlaiset kehot, kaikenlaiset sukupuolet ja kaikenikäiset ihmiset, mutta turhaan.

Monelle oli myös liikaa burleskiesityksistä pursuava aito ilo ja riehakkuus.

– Ihmiset olivat ärtyneitä siitä, että lavalla näytti olevan kivaa. Minulle tultiin kertomaan, että te vain näyttelette, oikeasti teillä on kuitenkin huonot välit ja että burleskipiireissä vain riidellään, Innanen muistelee.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen eli Bettie BlackheartJussi Mankkinen / Yle

Burleskin suomalaisella alkutaipaleella myös miehet olivat harvinainen näky.

– Monelle miehelle oli jotenkin vaikeaa ja kiusallista kohdata burleskiesitys. Joku heiluttaa tuolla lavalla tasseleita, kehtaako sitä nyt katsoa ollenkaan, mitä hittoa mä nyt teen!

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innasen mukaan burleskiin kuuluu myös feministinen puoli. Jussi Mankkinen / Yle

Feminismi kuuluu burleskiin

Petra Innanen on useassa yhteydessä korostanut olevansa feministi, ja hänen mukaansa burleskiin liittyy taidemuotona feministisiä piirteitä. Burleski esimerkiksi tuo esille naisen omaehtoista seksuaalisuutta ja sen tiimoilta voi myös toimia valmiiksi annettujen roolimallien vastaisesti.

– Määritän lavalla roolini itse ja käyttäydyn joskus häikäilemättömästi niiden normien vastaisesti, joita minun pitäisi noudattaa tai joita minulta odotetaan. Olen 46-vuotias ihminen, joka voi lavalla päättää olevansa jumalatar viiden minuutin ajan. Minulle tämä jos mikä on feministinen teko.

Innasen mukaan burleski auttaa ihmistä hyväksymään itsensä sellaisena kuin hän on.

– Kun menet vaikkapa tuohon lähikauppaan, se on täynnä tuotteita jotka huutavat, että sinun pitäisi olla nuorekkaampi tai aikuismaisempi tai kauniimpi. Ihan sama, minkä kehotyypin satut omistamaan, siitä löytyy kuitenkin aina jotakin vikaa ja se voidaan korjata vain ja ainoastaan kuluttamalla. Se että pystyy tällaisen burleski-hömpän kautta näkemään itsessään hyviä puolia, ja se että burleski saa sinut kulkemaan pystypäin ja unohtamaan jatkuvat ulkonäkövaatimukset, se on sellainen voima, joka ehdottomasti tekee burleskista feminististä.

Burleski on antanut myös Petra Innaselle tai oikeastaan Bettie Blackheartille mahdollisuuden kokeilla mitä erilaisempia roolihahmoja.

– Minulla on burleskinumeroita 1930-luvun paheellisista naisista à la Mae West rokkivetoisiin merirosvohahmoihin. En koskaan suostu häpeämään mitään, kun menen lavalle. En myöskään suostu aina esiintymään korsetissa, enkä peittele mitenkään kehoani tai pyytele anteeksi.

Bettie Blackheart, burleski
Merirosvot kiehtovat Petra Innasta. Hän vetää myös Pirates Pleasures -burleskiklubia, jossa esitellään uusia kykyjä. Jussi Mankkinen / Yle

Saatanan Enkeli ja helvetin lieskat

Bettie Blackheartin burleskihahmoon ovat kuuluneet oleellisena osana tulitasselit (siirryt toiseen palveluun). Tasseleissa eli pienissä rintoja peittävissä koristeissa on yleensä tupsut, joihin voi kiinnittää esimerkiksi pyrotekniikkaa.

Tulitasseleihin Petra Innanen sai ensikosketuksen vuonna 2008 San Franciscon Tease-O-Ramassa, jossa esiintyi legendaarinen burleskitaiteilija Satan's Angel.

– Satan's Angel ei saanut tehdä tulitasseleita sisätiloissa paloturvallisuusmääräysten takia. Niinpä hän ilmoitti omaan tiukkaan tyyliinsä, että mennään ulos, näette esityksen siellä. Sitten hän teki tulitasselit liikenteenjakajassa.

Bettie Blackheart, burleski
Tulitasseleita Petra Innanen kokeili ensimmäisen kerran legendaarisen Satan's Angelin opastamana. Jussi Mankkinen / Yle

Jo 1960-luvulla uransa aloittanut Satan's Angel oli Helsinki Burlesque Festivalin kunniavieras vuonna 2010. Innasta oli tosin varoitettu etukäteen, että kyseessä on taiteilija, joka käyttäytyy kuin rokkitähti. Loppujen lopuksi kaikki meni kuitenkin hyvin.

– Saimme hänelle sattumoisin Kämpistä sviitin todella asialliseen hintaan. Myös Madonna oli asunut kyseisessä hotellissa kun hän oli ollut Suomessa, joten minkäänlaista valittamista ei kuulunut.

Yllätäen Satan's Angel halusi opettaa Innaselle tulitasseleita – hotellihuoneessa.

– Hän sanoi vain, että no niin, nyt kokeillaan! Olin että mitäh, täälläkö? Hän totesi että ei se mitään, testataan vaan.

Innanen pukeutui pikimmiten pikkuhameeseen ja tasseleihin. Ennen kuin treenaamista ehdittiin edes aloittaa, kuului ovesta koputus. Siellä oli hotellin turvallisuuspäällikkö joka kysyi, että onko täällä savun hajua.

– Me olimme aivan paniikissa: kuinka ne voivat tietää, emmehän ole vielä edes aloittaneet. Onkohan niillä kamerat jossakin? Myöhemmin selvisi, että jossakin kerroksessa oli mennyt palohälytin päälle.

Petra Innasen mukaan tulitasselit vaativat tarkkuutta ja niiden kohdalla tulee tietää, mitä on tekemässä.

– Kyseessähän on melko pienikokoinen liekki, mutta jos esimerkiksi valomies ei tee tehtäväänsä eikä valoja hämärretä esityksen aikana, pyörivää liekkiä ei voi nähdä. On myös syytä olla kartalla, kuinka esiintymispaikan ilmastointi toimii.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen ihailee Mae Westin kaltaisia filmitähtiä. Jussi Mankkinen / Yle

Tura Satana ja karatepotku

Suomessa on siis nähty vuosikymmenen ajan maailmanluokan burleskia, mutta nyt on pienen tauon paikka. Innanen ja kumppanit järjestävät toistaiseksi viimeisen suuren burleskitapahtumansa, Burlesque Xmas Xtravaganzan ensi viikonloppuna ja jättäytyvät sitten määrittelemättömälle tauolle kansainvälisten tuotantojen suhteen. Kotimaisten burleskitapahtumien järjestäminen toki jatkuu.

Innaselle kymmenen vuotta burleskia on ollut täyttä elämää.

– Ehkä itseäni sykähdyttää eniten se, että ihan parin viimeisen vuoden aikana Suomeen on kasvanut nuori polvi, joka esimerkiksi yhdistelee dragia ja burleskia tiukalla asenteella. Koti ja alusta on ehkä löytynyt näistä meidän jutuistamme, ja siitä on nyt lähdetty ponnistamaan omaan suuntaan.

Bettie Blackheart, burleski
Petra Innanen eli Bettie BlackheartJussi Mankkinen / Yle

Burleski on myös vienyt Bettie Blackheartia eli Petra Innasta tai molempia ympäri maailmaa Moskovasta New Yorkiin. Hän on esiintynyt, luennoinut ja juontanut, houstannut ja opettanut.

Burleskilegendojen kohtaamisesta Innasen mieleen on jäänyt edellä mainittu Tura Satana, joka vieraili Suomessa 2000-luvun alkupuolella.

– Sain tietää samana päivänä, että hän vetää shown Suomessa. Siellä nähtiin myös se kuuluisa karatepotku eli Turan tavaramerkki. Esityksen jälkeen pyysin nimikirjoituksen. Tura Satana sanoi minulle, että you go, Pussycat. Joo kyllä, asia selvä! Pidetään mielessä.

Petra Innanen, Bettie Blackheart
Petra Innanen eli Bettie BlackheartJussi Mankkinen / Yle

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Alkoholijuomat

Nelosolut tulossa ruokakauppoihin: Eduskunta äänesti prosenttirajan nostosta

Uusnatsismi

Yle seuraa asema-aukion hyppypotkun hovioikeudenkäyntiä

Syyttäjä: Jesse Torniainen ylpeili teollaan Twitterissä

Onnettomuudet

Ruotsin poliisi tutkii epäiltyä ampumista Tukholman-laivalla

Perheet

Jaana Koponen kertoi hädästään, tuntemattomat pelastivat kylmältä talvelta: "En ole kokenut mitään tällaista"