Sähkökäyttöiset moottorikelkat sarjatuotantoon Lapissa ensimmäisenä maailmassa

Rovaniemeläinen yritys aloittaa sähkökäyttöisten moottorikelkkojen tuotannon ensimmäisenä maailmassa. Kymmenen kelkan sarja lähtee tammikuussa tositestiin eli työkäyttöön hiihtokeskuksiin ja safarifirmoihin.

Sähkömoottorikelkka
Sähkömoottorikelkan erikoistekniikka eli moottori, voimansiirto ja akusto kätkeytyy vakiomallisen moottorikelkan sisään.
Sähkömoottorikelkan erikoistekniikka eli moottori, voimansiirto ja akusto kätkeytyy vakiomallisen moottorikelkan sisään. Tässä se on istutettu hiihtokeskuskäyttöön tarkoitetun ja erikoisvarustellun kelkan voimanlähteen tilalle.Antti Mikkola / Yle

RovaniemiSähkökäyttöisellä moottorikelkalla on Rovaniemellä ja Lapin ammattikorkeakoulussa pitkä historia.

Kaupungissa oli jo valmiiksi Euroopan ainoa moottorikelkkatehdas, ja siinä oli hyvä pohja lähteä kehittämään kaupungissa myös sähkömoottorikelkkoja. Sähkökelkka puolestaan sopi erinomaisesti juuri ammattikorkeakoulun kehityshankkeeksi, sillä koululla oli jo monialainen osaamiskeskittymä, jossa pyrittiin tuottamaan älykkäitä ratkaisuja arktisiin olosuhteisiin.

Kahdeksassa vuodessa on päästy pitkälle.

– Näitä on Lapin ammattikorkeakoulun puitteissa kehitetty vuodesta 2010. Hankkeita on ollut kaikkiaan kolme. Viimeisin päättyi kesäkuussa, se oli sähkökelkan kaupallistamisen valmistelu. Sen jälkeen perustettiin Aurora Powertrains, jonka puitteissa olemme oikeasti kaupallistamassa sähkömoottorikelkkoja, kertoo insinööri Olli Haavikko Aurora Powertrains osakeyhtiöstä.

Prototyyppejä on matkan varrella ollut monta, kansainvälisesti palkittujakin.

– Vuosina 2015 ja 2016 me kävimme Pohjois-Amerikassa Clean snowmobile challenge –kilpailussa. Siellä me voitimme molempina vuosina sähkökelkkasarjan, Haavikko sanoo.

Ensimmäinen sarja lähtee ammattikäyttöön

Sähkömoottorikelkkoja ei vielä missään päin maailmaa ole saatavissa kaupallisessa tarkoituksessa. Rovaniemeläisyrityksellä on hyvä etulyöntiasema, sillä ensimmäinen kymmenen kelkan tuotantosarja lähtee pian kovaan käyttöön laskettelukeskuksiin ja safariyrityksille

– Tammikuussa on tarkoitus saada kymmenen setti lumille. Nämä lähtee nyt sillä tavalla kokeiluun, että sieltä haetaan tuntumaa mitä pitäisi parantaa ja miten kelkka toimii käytännössä, insinööri Olli Haavikko kertoo.

Sähkökelkka toimii myös kovassa pakkasessa

Rovaniemeläisyrityksen osaaminen on erityisesti kylmätekniikassa. Akkukäyttöiselle sähkömoottorille pakkanen on myrkkyä. Suurin ero tavallisen moottorikelkkaan onkin juuri se moottori ja voimansiirto.

Aurora Powertrains-yhtiö pystyy istuttamaan oman moottorinsa tavanomaisen moottorikelkan runkoon kätevästi polttomoottorin tilalle. Noin kymmenen kilon moottoripaketti samoin kuin lämpöeristetyt ja lämmitetyt akut kätkeytyvät Lynxin tuotantomallin uumeniin.

Kyseessä on sen verran maailman huipulla olevaa tekniikkaa, että sitä ei mielellään edes vilauteta kameralle.

– Ehkä on parempi ettei sitä kuvata, Olli Haavikko naurahtaa.

Huikeat säätömahdollisuudet ohjelmoinnin kautta

Toinen rovaniemeläisyrityksen erityisosaamisalue on ICT-tekniikassa. Moottori- ja voimansiirto on suunniteltu tietokoneella niin pitkälle, että se on helppoa laittaa valmiiseen runkoon. Pyörää eli tässä tapauksessa moottorikelkkaa ei ole lähdetty keksimään uudelleen.

Myös sähkömoottorin ohjausjärjestelmä on tietokonetekniikkaa.

Moottorista saa ulos 100 kilowattia tehoa, siis 134 hevosvoimaa. Kelkka on melkoinen raketti kun kaasukahvan painaa pohjaan. Mutta kelkan voi ohjelmoida vaikka niin, että se kulkee vain kahtakymppiä. Tai niin, että se ei reagoi lainkaan jos kaasun painaa äkillisesti pohjaan. Tai…..

– Tähän voi halutessaan ohjelmoida vaikka kuljettajakohtaiset asetukset, jokaiselle omansa, Aurora Powertrains osakeyhtiön insinööri Olli Haavikko sanoo

Helppo arvata, minkälaiseen käyttöön sähkökelkkaa on aivan optimaalinen ajopeli.

– Ennen kaikkea safarioperaattoreille. Heidän asiakkaansa myös arvostavat tällaisia puhtaita ratkaisuja. He tulevat Lapin luontoa katsomaan ja olettavat, että täällä kaikki puhdasta ja kaunista. Sellaiseen imagoon sopisi hyvin myös sähkökelkka, Haavikko sanoo.

Ajomatka on vielä kovin lyhyt

Kelkkaa voi äimistellä vielä siitäkin, että sillä voi ajaa täysin hiippailuvauhtia. kun sähkökelkassa ei tarvita variaattoria, ei sitä tarvitsee komentaa liikkeelle kierroksilla. Matto pyörii hitaasti ja kelkka etenee haluttaessa kuin teini aamulla.

– Tämä ei kaivata itseään helposti kiinni, sen saa liikkumaan niin hitaasti, että matto ei helpolla pyöri tyhjää, Olli Haavikko sanoo.

Ja vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä.

– Moottorissa riittää vääntöä kuin keskikokoisessa nelitahtikelkassa. Eikä 10 kilon painoisessa sähkömoottorissa ole edes kuluvia osia niin kuin polttomoottorissa, Haavikko sanoo.

Suurin ongelma ja suuri ongelma kuluttajia ajatellen on sähkömoottorikelkan hyvin rajallinen toimintamatka. Yhdellä latauksella kelkka kulkee noin 50 kilometriä.

– Puhutaan vielä vuosista ennen kuin oikeasti saadaan kuluttajakäyttöön sähkömoottorikelkka, jolla pystyisi operoimaan yli sata kilometriä, se on vähimmäistavoite. Mutta yrityskäyttöön esimerkiksi safareille ja hiihtokeskuksille toimintamatka riittää aivan hyvin.

21.11. klo 9.25 Korjattu "nelivetokelkka" nelitahtikelkaksi.