Ilmailun säännöissä rento meininki – Pyhtään uudelle lentokentälle saa lentää, vaikka luvat eivät ole kunnossa

Pyhtään uuden lentokentän ympäristöluvasta on valitettu, mutta valitus ei estä sen toimintaa.

ympäristöluvat
Lentokone Pyhtään lentokentällä.
Pyhtään lentopaikalle laskeutui ensimmäinen lentokone viime viikolla.Pyry Sarkiola / Yle

Harrasteilmailua ohjaava lainsäädäntö on varsin väljää. Toimintaan ei tarvita monia lupia, vaan lentämään pääsee, kunhan omistaa maata, jolle voi rakentaa lentopaikan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rakennusluvan lisäksi tarvitaan vain ympäristölupa. Sen taas ei tarvitse olla lainvoimainen.

Pyhtään uudella lentokentällä voidaan siten ilmailla, vaikka lentopaikan saama ympäristölupa ei ole vielä lainvoimainen. Ympäristöluvasta on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen. Lentopaikan ympäristölupa sisältää kuitenkin oikeuden aloittaa toiminta ennen kuin lupa on lainvoimainen.

Pyhtään kunnanjohtajan Olli Nuuttilan mukaan lentopaikka ei tarvitse muita kunnallisia lupia, ennen kuin paikalle ryhdytään rakentamaan esimerkiksi lentokonesuojia. Siihen tarvitaan aikanaan rakennuslupa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt ympäristöluvan perusteella Pyhtään lentopaikalle rakennusluvan. Lupa määrittelee muun muassa kentän mitoituksen ja muita lentoturvallisuusmääräyksiä.

Saatujen ympäristö- ja rakennuslupien perusteella Pyhtään lentopaikalla voidaan nyt toimia maanomistajan luvalla. Kentän maapohjan omistaa lentotoimijoiden yhtiö.

– Harrasteilmailua koskeva lainsäädäntö on melko väljää, luonnehtii lentopaikat ja turva-asiat -yksikön päällikkö Jari Nurmi Trafista.

Ympäristöluvasta on valittanut hallinto-oikeuteen Luonnonsuojeluliiton Kymenlaakson piiri. Perusteena valitukselleen ympäristöväki pitää kentän ongelmallista sijaintia lähellä Natura-aluetta, Valkmusan kansallispuistoa sekä muuttolintujen vakioreittiä.

Hallinto-oikeudesta riippuu paljon

Trafi ottaisi lentopaikalle myöntämänsä rakennusluvan uudelleen käsiteltäväksi, jos lentopaikan saama ympäristölupa kumottaisiin Vaasan hallinto-oikeudessa.

– Meidän pitäisi siinä tapauksessa harkita rakennuslupa uudelleen.

Jos ympäristöluvasta tehty valitus sen sijaan ei johda luvan kumoamiseen, lentopaikan omistaja voi hakea Pyhtään lentokentälle Trafilta lentopaikan pitolupaa. Se tekee lentopaikasta virallisen.

– Tällä luvalla varmistetaan, että lentopaikka täyttää tietyt ilmailumääräykset. Ennen luvan myöntämistä Trafi tekee lentopaikalla käyttöönottotarkastuksen, Jari Nurmi toteaa.

Lentopaikan pitoluvan myötä lentopaikka saa varsinaisesti pysyvän lainvoiman ja se voi liittyä ilmailun tiedotusjärjestelmään.

Pyhtään uudelle lentokentälle laskeutui ensimmäinen lentokone viime viikolla.