"Selfie raiteilla voi tappaa" rauhoitti temppuilijoita – nyt huolestuttavat nuoret, jotka oikaisevat kiskojen yli

Ilkivalta ja lasten ja nuorten aiheuttamat vaaratilanteet ovat edelleen arkipäivää rautateillä. Pientä vähenemistä on kuitenkin havaittavissa, iloitsee turvallisuuspäällikkö.

rautatieliikenne
Junarata.
AOP

Rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta uskoo, että helmikuussa 2017 lanseerattu 200 tykkäystä. Vain yksi elämä (siirryt toiseen palveluun) -kampanja on purrut nuoriin ja vähentänyt älyvapaita tempauksia ratakiskoilla.

Kampanja muistuttaa, että selfie raiteilla voi tappaa. Juna on nopea ja äänetön, ja radalla kulkeminen voi viedä hetkessä hengen.

– Syksy 2017 on ollut melko rauhallista, toivottavasti jatkuukin sellaisena. Joitakin tapauksia on valitettavasti ollut, tuorein Kokkolassa, missä nuorisoporukat ovat alkaneet oikaista ratapihan kautta, Tuominen sanoo.

Ratapihat vilkkaita ja vaarallisia

Tuominen muistuttaa, että ratapihoilla liikkuminen on sivullisilta kielletty turvallisuussyistä. Saapuvien ja lähtevien junien lisäksi pihoilla järjestellään, lastataan ja puretaan vaunuja sekä vaihdetaan vetureita.

Esimerkiksi Kokkolan ratapihan kautta kulkevat pääradan kuljetukset Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä, joten liikennettä riittää ympäri vuorokauden.

– Nuorten oikotiet eivät ole vain Kokkolan ongelma. Jos rautatie on taajaman keskellä, syntyy houkutus oikaista puolelta toiselle ratojen yli, Marko Tuominen kertoo.

Liikennevirasto on joutunut tänä vuonna ottamaan muutamilla paikkakunnilla kouluihin yhteyttä ja pyytämään jakamaan Wilma-viesteillä tietoa nuorille ja vanhemmille vaarallisista radan yli oikomisista.

Veturinkuljettajat huolissaan

Veturinkuljettajat ilmoittavat vaarallisista tilanteista Liikennevirastolle. Kokkolassa ei vielä ole jouduttu hätäjarrutuksiin, mutta veturinkuljettajat ovat erittäin huolissaan nuorten reiteistä.

Junan pysähtymismatka on häräjarrutuksessa lyhimmilläänkin joitain satoja metrejä. Suurissa huippunopeuksissa jopa 1,5 kilometriä.

Rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta on tyytyväinen, ettei viime aikoina ole ollut havaintoja raiteilla leikkivistä lapsista.

– Ilkivaltaa on edelleen. Esimerkiksi kivet tai esteet junaradalla ovat erittäin huolestuttava asia. Junan pyörän alle jäävä kivi lähtee kuin luoti. Siinä ovat silloin sivulliset ja tekijät vaarassa.