Leif Segerstam valitsee sävelet presidenttiparin vauvalle: "Ensin pitää tietää, tuleeko tyttö vai poika"

Kapellimestari ja säveltäjä Leif Segerstam on jo päättänyt teoksen nimen.

kapellimestarit
vastasyntyneen käsi
AOP

Leif Segerstam aloittaa haastattelun matkimalla animaatiohahmo Roger Rabbittia. Hän päristelee huuliaan ja seuraavaksi toimittaja saa jo elämänohjeita.

– Hermoilu on luovuutta. Stressi on pelkoa, Segerstam pohtii.

Pelkoa Segerstam kertoo kohdanneensa syöpähoitojen aikaan. Mutta silloinkin yhden kesän aikana syntyi 14 sinfoniaa. Hän kutsuu itseään sävelvalitsijaksi, ja odottaa säveliä – samalla kun Jenni Haukio odottaa vauvaa. Segerstamilla on mielessään uuden, presidenttiparin vauvan kunniaksi sävellettävän teoksen nimi, mutta ei vielä säveliä.

– Sille on nimi, mutta en ole vielä valinnut säveliä. Sen nimi on Ihmisihme, The Human Wonder. Se syntyy, kun Jenni Haukiolta tulee masusta uusi jompikumpi. Se syntyy tälle ajatukselle, syntymälle ja jatkuvuudelle.

Segerstam odottaa tietoa vauvan sukupuolesta, ennen kuin työ alkaa.

– Ensin pitää tietää, tuleeko tyttö vai poika, onko vauvalla niinsanottu nenä vai jotain muuta, Segerstam virnistää. Segerstam on valinnut säveliä merkkihenkilöille (siirryt toiseen palveluun) aiemminkin.

Jo 317. sinfonia kantaesitetään

Segerstamin 317. sinfonian kantaesitys on Mikkelissä tänään keskiviikkona. Tuottelias (siirryt toiseen palveluun) säveltäjä on tuonut teostaan varten Mikaelin lavalle perinteisten orkesterisoittimien lisäksi maitotonkkia. Mikkelin kaupunginorkesterin soittajat ovat levittäytyneet lavan lisäksi parvelle.

Segerstam itse astuu kantaesityksessä pois kapellimestarin korokkeelta ja tarttuu teoksessaan pianon koskettimien lisäksi esimerkiksi lusikkaan.

– Voin soittaa ilmatteeksi kaupan päälle toista pianoa, tätä mä aina teen, Segerstam kuvailee.

Kapellimestari Leif Segerstam ja pianosolisti Christophe Sirodeau
Mikkelin kaupunginorkesteri kantaesittää Leif Segerstamin 317. sinfonian.Susanna Pekkarinen / Yle

Segerstam vannoo vapaapulsatiivisuuden nimiin, mikä tarkoittaa, että hänen teoksiaan ei johda kapellimestari. Sinfonia syntyy soittajien vuorovaikutuksessa sävellyksen nuottien mukaan, mutta soittajien nuoteissa ei ole esimerkiksi tahtiviivoja. Näin sinfonia muuttuu esittäjiensä mukana.

– Tarvitaan 12 säveltä, jotka mahtuvat oktaaviin. Niiden välistä otetaan muita frekvenssejä, korkeuksia ja mataluuksia. Ne ovat olemassa, ja kun sävelvalitsija valitsee jonkun, niin hän valitsee oikean.

Yleisö telakoituu avaruuslaivaan ja musiikissa kukkii orkidea

Segerstam pulppuaa paitsi musiikkia, myös sanoja. Hän vertaa sävellystyötään alppiniityillä leijuviin siemeniin, joista puhkeaa erilaisia kukkia. Välillä kukkii harvinainen orkidea.

Konserttielämyksen Segerstam näkee avaruuslaivana. Yleisön jäsenet ovat satelliitteja, jotka telakoituvat emälaivaan, joka on lavalla.

– Kaikista aktiivisinta kuuntelua on, että nollaa itsensä ja ja kaikki mitä kuulee, pääsee neitseelliseen musiikkimultaan korvien väliin. Siitä jää sitten muistijälki, jonka saattaa muistaa vielä 90-vuotiaana, jos niin pitkälle pääsee.

Segerstamin nuotteja
Segerstamin käsin kirjoittamassa partituurissa ja I-viulun stemmassa ei näy esimerkiksi tahtiviivoja.Susanna Pekkarinen / Yle

Sitten säveltäjä kääntää yhtäkkiä ajatuksensa jo Colosseumille, jonka taisteluihin hän vertaa soittajien työtä.

– On kuin gladiaattoreilla, jos vasemmalla joku soittaa jotain, katson sinne, mutta ei, koskahan toi soittaa. Siinä on itse oma kapellimestarinsa, kiinnittää huomionsa siihen, mistä haluaa hakea säveliä.

Kun kysyn, mistä Leif Segerstam muistetaan 100 vuoden kuluttua, saan vastaukseksi vatsanpohjasta kumpuavan naurun, mutta myös leikitteleviä, silti vakavia sanoja.

– Sekä nimi muistetaan että musiikki ja sitten nämä kaikki jutut. Esimerkiksi Leif, se tarkoittaa, että hymyilen jos. Siis Le if.