Lumiauroilla yhä vähemmän töitä – kokonaan niistä ei vielä silti voida luopua

Tiestön talvikunnossapito on nykyään enemmän liukkaudentorjuntaa kuin lumenaurausta. Vaikka pysyvää lumipeitettä ei viime talvina ole saatu, lumiaurojen on oltava valmiina töihin, kun pyry iskee.

teiden kunnossapito
Lumiaura.
Lumiaurat pääsivät tositoimiin Vaasassa lokakuun lopussa, kun lumi satoi hetkeksi maahan.Antti Haavisto / Yle

Tiestön talvikunnossapidon päätehtävä ei viime vuosina ole ollut teiden auraaminen puhtaaksi lumesta. Viime talvet ovat olleet sen verran vähälumisia ja lämpimiä, että tienpidossa päähuomio on kiinnittynyt liukkaudentorjuntaan ja jopa kelirikkoisten tieosuuksien pitämiseen ajokunnossa.

– Säävaihtelut ovat aiheuttaneet sen, että suolaaminen ja hiekan levittäminen alemmalle tieverkolle on päätehtävä nykyään. Että pystytään ajamaan ja kitka tien pinnassa on sellainen, ettei tule ongelmia, sanoo tienpidon suunnittelija Elina Granqvist Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Granqvistin mukaan (siirryt toiseen palveluun) lämpötila liikkuu yhä enemmän nollan tuntumassa. Sen molemmin puolin. Kun lunta sataa, sitä sataa vähemmän ja pieniä määriä kerrallaan.

Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella viime vuosien lumimäärä on ollut 2/3 siitä mitä vuosina 1999-2007.

– Ja se kertyy ennemminkin tammi-helmikuulle kuin loka-marraskuulle, Granqvist sanoo.

Samoilla koneilla monta hommaa

Myös Vaasan kaupungilla tiedetään, että talvet ovat muuttuneet. Kunnossapitopäällikkö Jari Jartamo muistelee, että talvikaudella oli normaalia, jos aurattiin 10 kertaa. Näihin kertoihin päästään nykyäänkin, mutta vähän eri tavalla.

– Ennen, kun satoi lunta, se pysyi maassa ja jos pakkaslunta sitten satoi [vanhan lumen päälle] pari senttiä kerralla, ei me lähdetty auraamaan. Nyt se, mitä sataa, sulaa usein samantien pois ja tarvitaan liukkaudentorjuntaa. Ja taas, kun lunta sataa, lähdetään auraamaan, Jartamo sanoo.

Onneksi samoilla koneilla voidaan lumitöiden lisäksi hoitaa muitakin töitä.

– Suolausta ja hiekoitusta on paljon, Jartamo sanoo.

Hiekankulutuksen ennätys

Leudot, nollan tuntumassa sahaavat talvisäät ovat lisänneet hiekoitushiekan kulutusta niin, että Etelä-Pohjanmaan ELY:n alueella tehtiin talvella 2016-2017 hiekankulutuksen ennätys.

– Vakiintunut talvikeli on alkanut vasta uudenvuoden jälkeen, ennen se alkoi paljon aiemmin. Ennemminkin viime vuosina on tullut pieni lumisade ja sitten menty plussan puolelle, Elina Granqvist sanoo ja muistelee lumiaurojen talvikauden alkaneen ennen jo lokakuussa.

Yksi koko talven vaivaava ilmiö on kelirikko. Granqvistin mukaan esimerkiksi Varsinais-Suomessa on jo tieosuuksia, joilla kelirikkoa esiintyy koko talven. Näillä osuuksilla tavanomaisille talvikunnossapidon toimenpiteille ei ole juuri tarvetta.

– Huonolla tuurilla sama tilanne voi tulla pohjoisempana länsirannikollakin, jos keli muuttuu leudommaksi.

Myös Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella on jo asetettu painorajoituksia joillekin sorateille kelirikon vuoksi.

Siellä lunta – täällä vettä

Elina Granqvist arvelee, että lumiauroille on tarvetta kuitenkin jatkossakin. Lumisateisiin on varauduttava.

– On hankalaa, että tulee paikallisia sääilmiöitä ja jossain saattaa tulla iso lumimäärä ja koko kalusto on liikenteessä, eikä kaikkea lunta meinaa siltikään ehtiä aurata pois.

Jos ja kun paikalliset sääilmiöt yleistyvät, ajantasaisen tiedon saaminen tiestöltä on kunnossapidon kannalta äärimmäisen tärkeää.

– Paikalliset sadealueet eivät näy tutkakuvissa, eikä niitä saa oikein kiinni ennen kuin nähdään, että nyt tuli jäätävää vesisadetta tai lunta johonkin ja toimenpiteet on aloitettava, Granqvist sanoo.

Tiesääkamerat liian harvassa

Urakoitsijalle saman tieurakan alueella vaihtelevat kelit ovat haaste. 1000 tiekilometrin alueelle voi mahtua sekä liukasta että lumista tai lämmintä talvikeliä.

– Alueen toisessa päässä voi olla ihan eri olosuhteet kuin toisessa laidassa.

Digitalisaatiosta toivotaan apua tilanteeseen. Tiesääkameraverkko on kattava, mutta nykytarpeisiin sekään ei riitä.

– Se on ennen ollutkin riittävä, mutta viime talvina ei ole saatu kaikkia muuttuneita olosuhteita kiinni niin kuin haluttaisiin.

Tienhoitotoimenpiteillä pyritään vastaamaan kelin muuttuviin haasteisiin. Granqvist peräänkuuluttaa kuitenkin myös tienkäyttäjän omaa vastuuta.