1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Raskaat ajoneuvot

Suomen maanteillä jo 40 jättirekkaa – kuljettaja: "Tykkään ajaa tällä, kulkee pehmeästi"

Mikkelin Ristiinassa otettiin puoli vuotta sitten käyttöön jättirekkana tunnettu HCT-rekka. Kokemukset ovat olleet myönteisiä. Tulevaisuudessa kuljetusliike Wickströmillä voi olla useampikin jättirekka käytössä.

Autonkuljettaja Harri Laurikainen viihtyy HCT-rekan ohjaimissa. Kuva: Jouni Kirvesmies / Yle

Ristiinalainen kuljetusliike Wickström Oy otti toukokuussa testiin HCT-rekan. HCT on lyhenne sanoista High Capacity Transport.

Iso rekka kuljettaa puuhaketta Ristiinan Pelloksen ja Lappeenrannan Kaukaan välillä noin viisi kuormaa päivässä. Aamuvuorolainen ajaa kolme keikkaa ja iltavuorolainen kaksi. Kilometrejä autoon on jo kertynyt reilut 160 000.

Kaksitoista-akselinen HCT-rekka lähtötarkastuksessa Mikkelin Ristiinassa. Kuva: Jouni Kirvesmies / Yle

Yksi rekan kuljettajista on lemiläinen Harri Laurikainen ja hän kehuu autoa helpoksi ajaa. Automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin helpottavat ajamista paljon. Auton tietokoneeseen ja GPS:ään on myös ladattu tien profiili, jolloin tietokone tietää myös milloin tarvitaan tehoa lisää.

– Isoissakaan ylämäissä ei nopeus laske kovinkaan paljon. Tässä on vielä sekin hienous, että tietokone yrittää ajaa myös mahdollisimman taloudellisesti. Se merkitsee mäkisessä maastossa sitä, että kone vastaa kaasuun hieman verkkaisemmin. Mutta kun tehoa vaaditaan kunnolla, silloin kuljettaja voi vaihtaa taloudellisen ajotyylin normaaliksi, kertoo Harri Laurikainen.

– Minä tykkään ajaa tällä, kulkee pehmeästi ja liikaa nykimättä. Vaikka yhdistelmä on aika pitkä, peräkärri seuraa lähes veturin renkaan jäljissä. Ei paljoa oio, kehaisee Laurikainen.

Jättirekkojen väliaikaisia käyttölupia on myönnetty (siirryt toiseen palveluun) Suomessa vajaalle 30:lle yritykselle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kerää kokemuksia esimerkiksi rekkojen polttoaineenkulutuksesta, ennen kuin vakinaisia käyttölupia myönnetään. Tällä hetkellä maanteillä liikkuu 40 jättirekkaa.

Suuret mittasuhteet vaativat ennakointia

Laurikaisen kuljettama HCT-rekka on 34 metriä pitkä ja massaakin on kokonaisuudessaan 85 tonnia. Tehoja autosta irtoaa 700 hevosvoiman verran.

Jättirekan kuljettaminen vaatii kuljettajilta koulutusta. Esimerkiksi uusi kuljettaja harjoittelee auton ajamista kokeneemman kuskin kanssa ajamalla reitin pari-kolme kertaa. Risteysalueiden ajolinjoja pohditaan myös tarkkaan. Esimerkiksi Savitaipaleella oli lähes koko kesän kiertotie käytössä siltatyön vuoksi. Silloin piti miettiä tarkkaan, kuinka ajolinjat valitaan.

Pitkä rekka ei mahdu kerralla vaaalle, se pitää punnita kahdessa osassa. Ensimmäisen punnituksen tulos lähes 50 tonnia. Kuva: Yle / Jouni Kirvesmies

Elektroniikka kuljettajan apuna

Autossa on uutta tekniikkaa paljon: GPS-paikannin, kaistavahti ja tallentava videojärjestelmä, joka ottaa kuvaa auton kulkusuuntaan päin. Järjestelmä on hyvä, jos tarvitsee myöhemmin osoittaa, mitä on liikenteessä tapahtunut.

– Venäläiset autoilijat käyttävät kojelautakameraa paljon, kertoo Harri Laurikainen.

Hätäjarrutusjärjestelmä puolestaan alkaa toimia jo noin 70 metrin ennen estettä. Järjestelmä huomauttaa ensiksi kuljettajaa esteestä tiellä, ja jos siihen ei tarpeeksi nopeasti reagoida, auto jarruttaa itsenäisesti.

– Noin vuosi sitten joulukuussa Berliinissä, Saksassa, samantyyppinen rekka ajoi ihmisjoukkoon, jolloin kaksitoista ihmistä sai surmansa. Tuossa rekassa oli samanlainen jarrujärjestelmä kuin tässä ja rekka jarrutti itsensä pysähdyksiin hieman myöhemmin, muistelee Laurikainen.

Viisi miljoonaa kilometriä

Harri Laurikainen on ajanut rekkaa noin 40 vuotta ja kilometrejä on jäänyt taakse noin viisi miljoonaa, sata kertaa maapallomme ympäri. Tuon matkan jälkeen ei suurenkaan rekan kuljettaminen saa miestä kiihdyksiin, vaikka teiden kunkuksi hän itsensä mieltää.

– Jos on pitkään pois ratista, niin silloin alkaa taas tuntua siltä, että nyt olisi taas aika päästä ratin taakse, kertoo Laurikainen.