1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kansainvälistyminen

"Aasia-huumassa unohtuu muut markkina-alueet" – Yhdysvallat voi olla seuraava matkailun kasvumaa

Lapin yrittäjien toimitusjohtaja Pirkka Salo sanoo, että myös Euroopassa ja Amerikassa on lappilaisille yrityksille kiinnostavia markkina-alueita.

kansainvälistyminen
Pyhävuoren huipulta on upeat maisemat Lappajärvelle.
Nämä maisemat voisivat olla seuraava vientivaltti Yhdysvaltoihin.Elina Niemistö / Yle

Lapin Yrittäjät järjestää perjantaina seminaarin, jossa avataan kiinnostuneille yrityksille Yhdysvaltojen markkinoita ja niille pääsyä. Lappilaisia yrityksiä Amerikan yhdysvalloissa on vielä vähän, mutta esimerkiksi Piilaaksossa toimii jo suomalaisia IT- ja pelialan yrityksiä.

Matkailun toimiessa voimakkaana veturina Lapissa on keskitytty viime vuosina Aasian maiden suuntaan. Lappi kuitenkin kiinnostanee myös Amerikassa.

– Totta kai USA on myös Lapin matkailun näkökulmasta erittäin kiinnostava markkina. Me ollaan nyt keskitytty Aasiaan ja Eurooppaan, mutta ihan varmasti laajennetaan jossakin vaiheessa myös USA:n puolelle, Lapin Yrittäjien toimitusjohtaja Pirkka Salo sanoo.

Yhdysvallat on edelleen yksi maailman suurimmista markkina-alueista. Vaikeasti lähestyttäväksi liittovaltion tekee muun muassa se, että eri osavaltioissa on omat lait ja käytännöt.

– Kyllä se on tosi haastava markkina-alue. Se on varmasti yksi kilpailluimmista markkinoista tällä hetkellä. Asiakkaat osaavat vaatia ja ovat tottuneet hyvään palveluun, kuvailee tilannetta Lapin ely-keskuksen Team Finland koordinaattori Tytteli Karvonen-Juntura.

Team Finland (siirryt toiseen palveluun) on valtionrahoitteiset kansainvälistymispalvelut yhteen kokoava verkosto, jolla on toimintaa myös ulkomailla.

Hillastajan onnea
Hillastajan onnea.Juha Koskiniemi

Hyvinvointi ja Superfood kiinnostavat

Tytteli Karvonen-Junturan mukaan parhaillaan selvitellään elintarvikkeiden vientimahdollisuuksia Yhdysvaltoihin.

– Terveellisyys on trendi joka puolella. Poro on arvostettu ja tykätty, mutta myöskin terveelliseen elämäntapaan liittyvät superfoodit ovat sellaisia, että kannattaisi selvitellä, millaisia markkinoita siellä on, Karvonen-Juntura sanoo.

Kansainvälistyminen on aina iso ponnistus yritykseltä. Karvonen-Junturan mukaan pohjatyö kannatta tehdä huolella eikä lähteä soitellen sotaan.

– Jos nollasta lähdetään, menee vähintään kaksi, kolme vuotta, ennen kuin voi alkaa tulorahoitusta odottamaan. Sitä ennen on tehtävä paljon pohjatyötä, joka sitoo vain rahaa, Tytteli Karvonen-Juntura summaa.

Korjattu 23.11. Pirkka Salon nimi.

Lue seuraavaksi