Koe uusi yle.fi

Matematiikan opettaja: Oppilaiden taidoissa voi olla seitsemän vuoden ero, kutosen suoriutujalle sisällön oltava eri kuin kympin oppilaalle

Suomalaisten tyttöjen ja poikien osaamiserot kouluissa kasvavat. Mikä neuvoksi? Tätä pohdittiin tiistain A-studiossa.

A-studio
A-studio: Miten pojat saadaan menestymään koulussa yhtä hyvin kuin tytöt?
A-studio: Miten pojat saadaan menestymään koulussa yhtä hyvin kuin tytöt?

Tuore Pisa-arviointi (siirryt toiseen palveluun) osoitti, että suomalaisten tyttöjen ja poikien erot yhteistyötaidoissa ja ongelmanratkaisussa ovat suurimmat juuri Suomessa.

Jo pidempään on kannettu huolta suomalaisten poikien laskevista matematiikan taidoista. A-studioissa vieraillut Rauman normaalikoulun opettaja Marika Toivola arveli, että yksi syy suomalaispoikien huonoon menestykseen on sukupuolirooleissa, joihin kasvetaan pienestä pitäen.

– Roolista poikkeaminen aiheuttaa ongelmia ja on yhteydessä kiusaamisiin. On tärkeää, ettei muodostu kulttuuria, että pojille on cool olla osaamatta matikkaa, että sallitaan monenlaisia poikia, eikä ahdeta identiteettejä liian suppuun.

Toivolan mukaan monet pojat ovat alisuoriutujia. Hän korosti, että opetusta pitäisi eriyttää: lähteä lapsen vahvuuksista ja osaamisesta liikkeelle. Vain oikealta tasolta tarjottuna matematiikasta voi tulla mielekästä.

– Kun oppilaat lopettavat toisen asteen, 18 prosenttia heistä on maksimissaan viidesluokkalaisen tasolla. Opettaja ei voi lähteä yhdeltä tasolta tarjoamaan opetusta, koska oppilaiden osaamisessa saattaa olla seitsemän vuoden haitari. Jos olet kutosen tason suoriutuja, sisältöpakettisi on toisenlainen kuin kympin tason suoriutujan, Toivola sanoi.

Marika Toivola ja Jorma Kauppinen
Marika Toivola ja Jorma KauppinenYle

Onko kuri vastaus ongelmiin?

Opetushallituksen yleissivistävän opetuksen johtaja Jorma Kauppisen mielestä haaste on se, että koulussa pitää oppia tekemään töitä, mutta samalla pitäisi olla myös hauskaa ja innostavaa.

– Pitäisikö meidän uskaltaa vaatia pojilta enemmän: katsoa sen perään, että se mitä sanotaan myös tehdään, Kauppinen aprikoi.

Kumpikaan vieraista ei kuitenkaan ollut sitä mieltä, että suomalaiskouluissa lepsuiltaisiin.

– En usko, että kuri on avainsana, vaan arvostus ja työrauhan antaminen ja toisen tilan kunnioittaminen. Kuria ei tarvita, jos oppilaat ovat flowssa ja tekevät innoissaan töitä, Toivola summasi.

Sekä Kauppinen että Toivola olivat huolissaan poikien ja tyttöjen matematiikan taitojen eroista. Jos ne kasvavat, monet ovet sulkeutuvat.

– Peruskoulun jälkeen ei ole mahdollisuuksia mennä jatkoon. Sillä on pitkät vaikutukset työelämään, yhteiskunnan sukupuolten tasa-arvo järkkyy ja se syrjäyttää poikia, jotka eivät ole mukana järjestelmässä, Kauppinen totesi.

– Meillä ei ole varaa ajatella, että tämä olisi vain oppilaiden ongelma. Tämä on win-win-tilanne. Me tarvitsemme matematiikan osaamista ja sen pitäisi kohota, Toivola kommentoi.