Joulusesonki voi räjäyttää loputkin patoumat – suomalaiset suorastaan rynnivät verkko-ostoksille

Suomalaiset käyttävät verkko-ostoksiin yhä enemmän rahaa, ja huippuvilkkaaksi ennakoitu joulukauppa saattaa vauhdittaa verkkokaupan aivan uusiin lukemiin.

joulumyynti
Paketteja Postin lajittelukeskuksessa.
Yle

Kaupan liitto seuraa silmä kovana joulukaupan ennusmerkkejä. Joulukauppa on oikeastaan jo lähtenyt käyntiin, ja lopullisesti sen polkaisee vauhtiin tämän viikon "Black Friday", Musta Perjantai. Verkkokaupat ovat vahvasti mukana joulukaupan taistossa.

Kaupan liitto uskoo, että joulukauppa rikkoo viime vuoden myyntiluvut mennen tullen. Talousennusteita on nostettu tuon tuosta, kuluttajien luottamus paranee paranemistaan ja veronpalautuksista odotetaan lopullista niittiä kassakoneiden kilinälle.

Suomalaiset verkko-ostokset vuonna 2016
Yle Uutisgrafiikka

Joulu on kaupan tärkein sesonki

Joulu on vähittäiskaupan tärkein sesonki. Kaupan liiton mukaan joulukuun liikevaihto on noin 25 prosenttia vuoden kuukausikeskiarvoa suurempi. Joulusesonki voi lisätä myyntiä jopa miljardi euroa. Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä kasvaa koko ajan

Kaupan liiton mukaan esimerkiksi S- ja K-ryhmissä odotetaan viime vuotta parempaa joulumyyntiä. Loppuvuosi on myös vuoden parasta myyntiaikaa erikois- ja käyttötavarakaupalle.

Ulkomaisten ja kotimaisten verkkokauppojen osuudet
Yle Uutisgrafiikka

Pakettitoimituksissa rikotaan ennätyksiä

Postin tuoreen tutkimuksen mukaan jo yli 40 prosenttia suomalaisista ostaa verkossa jotakin joka kuukausi. Kuluttajat käyttivät viime vuonna tavaroiden verkko-ostoksiin jo yli viisi miljardia euroa. Rahamäärissä mitattuna verkkokaupassa jylläävät ulkomaiset toimijat.

Ja kun verkkokauppa kasvaa, myös pakettitoimitukset lisääntyvät. Postin mukaan pakettitoimituksissa rikotaan tänä vuonna kaikki aikaisemmat ennätykset.

Myös vanhempi väki ostaa verkosta

Ulkomaisista ja kotimaisista verkkokaupoista vastaanotettujen tavaralähetysten keskinäinen suhde onkin muuttunut niin, että ulkomaisten osuus on kasvanut koko ajan. Verkkokaupasta ostettavista tavaroista suosituimpia ovat vaatteet, kodin elektroniikka ja kauneus- sekä terveystuotteet.

Entistä useampi verkko-ostos tehdään Kiinasta. Suomeen tilatuista verkkokaupan lähetyksistä 21 prosenttia tuli Kiinasta, 18 Saksasta, 12 prosenttia Ruotsista, 11 prosenttia Isosta-Britanniasta ja 11 prosenttia Tanskasta.

Suomessa myös vanhemmat ihmiset ovat alkaneet ostaa tavaraa verkkokaupasta. Yli 65-vuotiaista 26 prosenttia tekee verkko-ostoksia kuukausittain.

Posti on selvittänyt verkko-ostamista kuukausittaisilla mittauksilla viime vuoden elokuusta 2016 lähtien yhteistyössä Taloustutkimuksen ja Kantar TNS:n kanssa. Tutkimukseen vastaa tällä hetkellä 1 000 suomalaista, jotka ovat edustava otos suomalaisista 18–79-vuotiaista internetin käyttäjistä.

Lue myös:

Nordea sai joulukyselyynsä optimistisen vastauksen: Vain joka kymmenes rahoittaa juhlaa luotolla