Ministeri esitti Viroon ilmaisia bussien kaukomatkoja – toteutus vielä mysteeri

Esitys ilmaisliikenteestä ei mennyt sellaisenaan läpi. Osa ilmaisiksi esitetyistä linjoista kulkisi pitkiäkin matkoja, mikä on ihmetyttänyt bussi- ja rautatieyhtiöissä.

Viro
tallinna linja-autoasema bussiasema viro eesti estonia bus
Tallinnan linja-autoasema. Timo-Pekka Heima / Yle

Matkustajille ilmainen linja-autoliikenne on noussut poliittisen keskustelun aiheeksi Virossa. Liikenteestä vastaava ministeri, keskustan Kadri Simson esitti valtion tukemien linjojen muuttamista matkustajille ilmaisiksi ensi heinäkuun alusta alkaen.

Ilmaista liikennettä tulisi maakunnissa kulkeville linjoille, jotka eivät kannata pelkillä matkustajatuloilla.

Viro aikoo samalla lisätä liikenteen saamaa tukea, ja lisätuki oli tarkoitettu varsinkin ilmaisuuteen. Alueellista liikennettä tuetaan nyt 22 miljoonalla eurolla vuodessa, kun ensi vuonna summa on 34,8 miljoonaa.

Ehdotus ei kuitenkaan käynyt sellaisenaan hallituskumppaneille, kertoo (siirryt toiseen palveluun) Viron yleisradioyhtiö ERR. Hallituskumppaneista varsinkin IRL (Isänmaan ja Res Publican liitto) on ollut ilmaista joukkoliikennettä vastaan.

Lehti: Rahat eivät riittäisi ilmaisuuteen

Puolueet ovat kuitenkin päätyneet kompromissiin, jossa julkisesta liikenteestä alueillaan vastaaville keskuksille jää harkittavaksi, käyttävätkö ne liikenteen ilmaiseksi muuttamiseen tarjolla olevaa rahaa.

Ministeri Simson kommentoi ERR:n uutisen mukaan (siirryt toiseen palveluun), että osa rahoista on korvamerkitty liikenteen muuttamiseen ilmaiseksi, ja osa käytettävissä yhteyksien lisäämiseen.

Postimees-lehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) lopullista mallia ei kuitenkaan olisi vielä sovittu, ja neuvottelut hallituspuolueiden kesken jatkuvat. Lehden mukaan 13 miljoonaa euroa ei myöskään riittäisi kattamaan ilmaisen liikenteen tuomia kustannuksia.

Bussiyhtiö: Populismia, josta kaikki maksavat

Suurin osa ilmaiseksi kaavailluista yhteyksistä on alueellista liikennettä. Samalla ilmaiseksi kuitenkin muuttuisi joitakin linjoja, jotka kulkevat pitkiä matkoja kaupungista toiseen. Postimees-lehti on koonnut kartan (siirryt toiseen palveluun) pitemmistä yhteyksistä, jotka voisivat tulla ilmaisiksi.

Vilkkainta keskustelua on herännyt juuri mahdollisuudesta matkustaa pitkillä linjoilla ilmaiseksi, sillä osalla niistä on päällekkäisyyttä rautatieyhteyksien ja ilman valtion tukea liikennöivien bussivuorojen kanssa.

Suunnitelmat ilmaisista vuoroista herättivät hämmennystä bussiyhtiöissä, jotka ajavat matkustajatuloilla rahoitettua kaukoliikennettä.

Go Bus -yhtiön edustaja ihmetteli ERR:lle (siirryt toiseen palveluun), kuinka maksuttomuus toimisi heidän ajamallaan linjalla Haapsalusta Tarttoon, jossa bussi on nytkin loppuunmyyty perjantaisin. Linja on yksi valtion tukemista yhteyksistä.

Postimees-lehdelle (siirryt toiseen palveluun) Go Busin edustaja kuvaili ehdotuksen ilmaisista linjoista olevan populismia.

– Lopulta me kaikki joudumme maksamaan, mutta jos poliitikot ovat näin päättäneet, meidän täytyy elää sen kanssa, Go Busin hallituksen jäsen Enn Randmaa kuvaili lehden haastattelussa.

Ilmaisvuorojen käytännön toteutuksesta ei ole vielä yksityiskohtaisia tietoja. Bussiyhtiöt ovat miettineet, pitääkö vuoroille esimerkiksi varata lippu ennalta.

Valtion rautatieyhtiö pelkää junamatkustajien vähenevän

Taisto-bussiyhtiön edustaja epäili, että maksuttomuus aiheuttaisi häiriötä siellä, missä maksullinen ja ilmainen liikenne kulkisivat samoilla reiteillä. Jos osalla matkasta kilpailee ilmainen vuoro, se voi huonontaa pitemmän yhteyden kannattavuutta.

tallinna tallinn rautatieasema balti jaam elron rautatiet viro eesti estonia
Tallinnan päärautatieasema. Timo-Pekka Heima / Yle

Valtion omistamassa rautatieyhtiössä Elronissa on ihmetelty maan länsiosien ilmaisia bussivuoroja, jotka kilpailisivat yhtiön junien matkustajista varsinkin Paldiskin ja Keilan alueilla. Samaa on miettinyt IRL:n puheenjohtaja Helir-Valdor Seeder Postimees-lehden (siirryt toiseen palveluun) mukaan

– Miksi joku maksaisi junalipusta Keilaan, jos sinne voi matkustaa ilmaisella bussilla. Ihmiset valitsevat bussin, ja sitten niitä on pakko hankkia lisää, huomautti Seeder.

Tallinnassa on ollut asukkaille ilmainen kaupunkiliikenne vuodesta 2013 alkaen. Nyt esitetyt ilmaiset yhteydet olisivat muidenkin kuin alueen asukkaiden käytössä.