Olavinlinna hehkuu videolla ainutlaatuisesti valaistuna – Seuraavaksi valot värjäävät 168 metriä korkean Näsinneulan

Valotaiteilija Kari Kola tekee viisi isoa valotaideteosta ja matkaa 3600 kilometriä yhdeksässä päivässä Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

Valoesitykset ja valotaide
Olavinlinnan valoteos
Olavinlinna sai ylleen sinisen valaistuksen Suomen satavuotisen itsenäisyyden kunniaksi. Teoksen on toteuttanut valotaiteilija Kari Kola.

SavonlinnaValaistaan koko Suomi. Tällaisella ajatuksella valotaiteilija Kari Kola lähti suunnittelemaan Suomi 100 -juhlavuoden valotaidekokonaisuutta. Se on ainutlaatuinen teos, sillä näin suuressa mittakaavassa vastaavaa ei ole toteutettu aiemmin missään päin maailmaa. Valoteossarja käynnistyi Helsingin Töölönlahdelle toteutetun avajaisteoksen myötä jo viime uudenvuodenaattona.

Valoteossarjan loput kohteet valaistaan marras-joulukuun vaihteessa. Valot syttyvät ensimmäisenä Savonlinnassa, kun Olavinlinna valaistaan 28.–29.11. Savonlinnasta matka jatkuu Tampereen Näsinneulan, Oulun Kuusisaaren ja Kilpisjärven Saana-tunturin kautta Turkuun. Uusi valotaideteos syttyy joka toinen päivä. Valotempaus huipentuu Turun linnan juhlavalaistukseen itsenäisyyspäivänä.

Kolan mukaan Saana-tunturin led-tekniikalla toteutettavasta valaistuksesta syntyy maailman suurin koskaan tehty valotaideteos. Valaistava pinta-ala on 250 hehtaaria eli 2,5 miljoonaa neliömetriä.

Tällaista ei ole tehty mihinkään päin maailmaa.

valotaiteilija Kari Kola

Suuren mittakaavan lisäksi omat haasteensa tuo tiukka aikataulu, kun yhdeksän päivän aikana tehdään viisi isoa valotaideteosta ja matkaa kohteiden välillä taitetaan tuhansia kilometrejä.

Tavaramerkkinä valotekniikan vienti äärirajoille

Valotaiteilijalle mikään ei ole mahdotonta. Kola on testannut teoksillaan valotekniikan käytön äärirajoja ennenkin, muun muassa Portugalissa 46 asteen helteessä ja Suomessa 36 asteen pakkasessa. Hän on valaissut kohteita ulkomaita myöten muun muassa Pariisissa, Prahassa ja Istanbulissa, jonne hän toteutti valoteoksen (siirryt toiseen palveluun) Euroopan suurimpaan ja korkeimpaan kauppakeskukseen Zorlu Centeriin.** **

– Lähtökohtahan tässä on, että tällaista ei ole tehty mihinkään päin maailmaa. Mennään äärimmäisiin paikkoihin äärimmäisellä aikataululla.

Kolan mukaan hän käyttäisi normaalisti Suomi 100 -juhlavuoden kaltaisen valotaideteossarjan tekemiseen kaksi vuotta eikä yhdeksän päivää. Nyt parin päivän välein hän toteuttaa viisi isoa valotaideteosta peräkkäin.

Kaikki teokset perustuvat siniseen ja valkoiseen väriin.

valotaiteilija Kari Kola

Yhdestä asuntoautosta on tehty tuotantoauto, jolla valotaiteilija matkansa taittaa. Aina kun Kola herää, hän herää uudesta paikasta.

Teknisellä puolella Kolalla on käytössään 30–40 henkilön tuotantotiimi. Neljä erillistä tiimiä työskentelee yhtä aikaa, ja Kolan täytyy itse olla jokaisessa kohteessa paikan päällä päivää aikaisemmin viimeistelemässä kunkin kohteen valotaideteos esitysvalmiiksi.

Sähkökatkoihin on varauduttu

Olavinlinna on kohde, jossa luonto on vahvasti esillä. Valotaitelijalle Olavinlinnasta tekee mielenkiintoisen sen sijainti veden ympäröimänä. Veteen saadaan tehtyä heijastuksia, jotka tekevät valotaideteoksesta erityisen näyttävän. Museoviraston alla oleva historiallinen rakennus asettaa aina kuitenkin tiettyjä rajoitteita.

Olavinlinnan valaisussa käytetään led-tekniikan lisäksi projisointitekniikkaa, joka tulee Hollannista. Sähkökatkoihinkin on varauduttu.

– Tallisaareen tulee paljon valoja ja isot projektorit, ja siellä on tuplavarmistettu sähköjärjestelmä, joka tehdään kokonaan generaattoreilla, Kola kertoo.

Kolan mukaan jokaisessa kohteessa käytetään eri tekniikoita, jotta niistä saadaan riittävän erinäköisiä.

– Kaikki teokset perustuvat siniseen ja valkoiseen väriin ja siihen, että ei tehdä mitään showtyylistä vaan käytetään aikaa, että ihmiset voivat tulla rauhoittumaan ja katsomaan valotaidetta.

Luminous Finland 100 -valotaidekokonaisuus on Valtioneuvoston kanslian tukema hanke, jonka toteuttamiseen on myönnetty Suomi 100 -valtionavustusta 295 000 euroa. Tukisumma on Suomi 100 -hankelistan suurin.

– Tämä toteutetaan kulukorvauspohjalta. Olen tietoisesti ottanut ison riskin taloudellisesti. Valtionavustus on noin puolet meidän kokonaisbudjetista. Jos tämä tehtäisiin kaupallisesti, niin pelkästään Saana-tunturin valaistuksen budjetti pitäisi olla yli miljoonaa euroa, Kola selventää.

Valotaiteilija Kari Kola
Kari Kolan mielestä Suomessa pitäisi hyödyntää pimeyttä.Ville Kokkola

Värit vaikuttavat kaikkeen

Kola käyttää teoksissaan tarkoituksella voimakkaita värejä ja kontrasteja. Hän pyrkii luomaan illuusioita ja satumaailmoita.

– Pitää löytää harmonia, ettei siitä tule sirkusta väärällä tavalla. Värit vaikuttavat kaikkeen. Ne vaikuttavat etäisyyksiin ja fysiologisesti ihmisten hyvinvointiin, Kola tietää.

Valo liikuttaa ihmisiä enemmän kuin mikään muu tapahtuma.

valotaiteilija Kari Kola

Hänen mielestään pimeän hyödyntäminen on Suomessa vielä todella vähäistä. Valotaide piristää ihmisiä.

– Meidän pitäisi hyödyntää pimeys. Valolla on mahdollisuus tehdä paljon asioita, joissa me Suomessa olemme vielä ihan lapsenkengissä. Valo liikuttaa ihmisiä enemmän kuin mikään muu tapahtuma.

Kola tietää mistä puhuu, sillä toissa viikolla hänen valotaideteoksensa oli festivaaleilla Englannissa, missä kävi 250 000 ihmistä. Sitä ennen Kolan toteuttama valotaideteos oli esillä Hollannissa, missä yli 750 000 ihmistä kävi katsomassa valotaidetta viikon aikana.

Valolla on mahdollisuus tehdä paljon asioita, joissa me Suomessa olemme vielä ihan lapsenkengissä.

valotaiteilija Kari Kola

Unescon maailmanperintökohteet tähtäimessä

Kola on erikoistunut suurikokoisiin ulkona toteutettaviin valotaideteoksiin. Valotaiteilijalla riittää unelmien kohteita. Tällä hetkellä Kola on suunnittelemassa sarjaa Unescon maailmanperintökohteista. Hänen tarkoituksenaan on aloittaa pidempi sarja, joka kestäisi parikymmentä vuotta.

– Tämä on vasta alkusoittoa. Tällä hetkellä olen keskustelemassa Stonehengestä ja voi olla, että se käydään jo ensi vuoden alussa toteuttamassa. Unescon maailmanperintökohteet ovat hienoimpia ja vaikeimpia kohteita mitä maailmassa on, Kola sanoo.