Joulukauppa alkaa toden teolla ensi yönä – Musta perjantai antaa esimakua, kuka on vahvoilla nettikaupassa

Kaupalle iso kysymys joulumyynnissä on, kuka hyötyy eniten verkkokaupan myynnin kasvusta - kotimainen vai ulkomainen verkkokauppa.

joulumyynti
Uutisvideot: Joulukauppa kasvaa etenkin verkossa
Uutisvideot: Joulukauppa kasvaa etenkin verkossa

Yhdysvalloista kotoisin oleva Black Friday eli Musta perjantai -alennusmyyntikampanja käynnistyy ensi yönä puoliltaöin ensin verkkokaupoissa ja sitten liikkeissä. Suomessakin kampanjassa on mukana ennätysmäärä erikoiskaupan ja verkkokaupan yrityksiä. Kaupan liiton mukaan tuleva viikonloppu käynnistää joulukaupan sesongin.

Oheisessa videossa katsaus tämän vuoden joulukaupan odotuksiin.

Black Friday -alekampanja on muuttunut esimerkiksi kauppakeskus Kaaressa Helsingissä jo viikon mittaiseksi. Kauppiaat ovat muistuttaneet liikkeidensä olemassaolosta, koska ensi yönä asiakkaat vyöryvät verkkokauppoihin eikä todellakaan vain kotimaisiin, sillä Postin mukaan viime vuonna ulkomaisten verkkokauppojen ostokset menivät ylivoimaisesti ulkomaisillle verkkokaupoille.

Talous- ja työllisyystilanne on nyt Suomessa parempi kuin vuosiin. Kauppa odottaakin viimevuotista vilkkaampaa joulumyyntiä etenkin verkkokaupassa. Mutta meneekö joulumyynnin kasvu suomalaiselle vai ulkomaiselle kauppiaalle? Viime vuoden verkko-ostostosten arvon perusteella se alkaa olla kaupalle miljardien eurojen kysymys.

Verkkokaupassa tahdin määräävät Kiina, Saksa ja Ruotsi

Tänä vuonna ero on vain leventynyt, vaikka suurin ostohulina on vasta edessä. Eniten suomalaiset tilaavat tavaraa Kiinasta, Saksasta ja Ruotsista. Verkkokaupan kasvua on osaltaan vauhdittanut tämä Black Fridayn kaltainen alekampanja. Jopa siinä määrin, että kaupan ala katsoo vuoden tärkeimmän myyntisesongin, eli joulukaupan, alkavan nyt Black Fridaysta marraskuusssa. Eikä, kuten ennen, veronpalaustuspäivästä joulukuussa.

Tätä perustellaan sillä, että esimerkiksi vaatteissa ja jalkineissa marraskuun myynti suorastaan ponnahti jo toissa vuonna. Sama liike havaittiin myös elektroniikka- ja urheiluvälineosastoilla. Marraskuun myyntipiikki näyttää kuitenkin vaimentaneen varsinaista joulumyyntiä. Eli vaikka valtaosa joulukaupasta tehdään yhä joulukuussa, niin monelta ostotarve on huvennut jo marraskuun alelaareihin.

Jouluun käytetään viimevuotista vähemmän

Veronpalautuksista voi edelleen odottaa lisäpotkua joulukauppaan, silllä tänä vuonna liikaa maksettuja veroja palautetaan jopa 2,6 miljardia euroa, mikä on suurin summa moneen vuoteen. Veronpalautuksen saa 3,7 miljoonaa verovelvollista.

Pankkikonserni Nordean kyselystä käy ilmi, että luotolla juhlaa rahoittaa vain joka kymmenes.

Talouskasvusta huolimatta keskimääräinen budjetti on hieman viimevuotista alempi. Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen on yllättynyt siitä, että talouskasvu ei näy joulubudjetissa. Nordean kyselyn mukaan jouluun kulutetaan tänä vuonna keskimäärin 490 euroa. Nordean kyselyssä joululahjoihin käytetään lähes 300 euroa ja muihin joulumenoihin parisataa.