Tieliikennelaki päivittyy 2000-luvulle – Rikesakko muuttuu ajoneuvokohtaiseksi liikennevirhemaksuksi

Hallituksen tieliikennelakiesitys korvaa vanhan vuodelta 1981 peräisin olevan tieliikennelain.

tieliikennelaki
Automaattinen kameravalvonta.
Automaattinen kameravalvonta.Ismo Pekkarinen / AOP

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen tieliikennelain uudistamisesta. Uudistuksen tarkoituksena on päivittää laki tähän päivään ja varautua myös tulevaan kehitykseen.

Uudistus pitää sisällään muun muassa paljon keskustelua herättäneen automaattisessa liikenteenvalvonnassa määrättävän ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun.

Maksun maksamisesta vastaisi ajoneuvon omistaja tai muulla tavalla sen käytöstä vastuussa oleva henkilö, jolleivät he osoittaisi todennäköiseksi, että eivät ole olleet kuljettajana rikkomuksen tekohetkellä.

Keltaiset sulkuviivat korvataan valkoisilla

Näkyviä muutoksia liikenteessä olisivat esimerkiksi ajosuuntaan nähden kadun vasempaan laitaan pysäköimisen salliminen ja keltaisten sulkuviivojen korvaaminen eurooppalaiseen tapaan valkoisilla. Valkoiset viivat helpottaisivat liikenteen automaatiota, koska ne ovat keltaisia helpommin luettavissa koneellisesti.

Liikenteen automatisoitumiseen varaudutaan myös sillä, että tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa ajoneuvoa muualtakin kuin auton sisältä ohjaavaa henkilöä.

Uudistuksessa ehdotetaan paketti- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luopumista ja alle 750 kilon peräkärryä kuljettavan nopeusrajoituksen nostamista 100 kilometriin tunnissa.

Liikennettä kehitetään heikompien ehdoilla

Lakiluonnoksessa tavoitellaan haavoittuvammassa asemassa liikenteessä olevien suojelemista. Huomiota on kiinnitetty erityisesti jalankulkuun ja pyöräilyyn.

Lakiin otettaisiin uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi. Yksisuuntaisilla kaduilla voitaisiin sallia kaksisuuntainen pyöräily.

Suojateiden näkyvyyttä parannettaisiin niin, että ne pitää jatkossa merkitä aina sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä.

Pyöräilijät: liikenteen vaarat jäivät

Valtakunnallinen pyöräilijöiden etujärjestö Pyöräliittossa moititaan esitystä siitä, että se ei puutu liikenteen suurimpiin vaaroihin pyöräilijöille: nopeuksiin ja väistämissääntöihin. Esityksessä olisi pitänyt liiton mukaan alentaa yleisnopeutta EU:n ja YK:n suosittellemaan 30 km/h:ssa.

– Taajamanopeuden alentaminen antaisi selkeän viestin siitä mikä on sopiva nopeus kotikadulle. Yleisrajoituksesta huolimatta jatkossakin voitaisiin sallia pääkatujen korkeammat rajoitukset, toiminnanjohtaja Matti Koistinen ehdottaa.

Liitto kaipaa myös väistämissääntöihin selkeyttä. He muistuttavat, että tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan vain joka kolmas osaa nykyiset säännöt. Heidän ehdotuksensa mukaan yksinkertaisin muutos olisi, että pyöräilijällä olisi aina etuajo-oikeus pyörätien jatkeelle jos muutoin ei ole merkitty.

Myös kypäränkäytön suositus pitäisi muuttaa ja rajoittaa jalkakäytävä- ja pyörätiepysäköintiä.

Lue myös:

Autoveron alennus lähtee takseilta vaiheittain